Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A szakmai referenciák továbbra is fontos részét képezik a felvételi folyamatoknak. A leendő munkáltatónknak tetszhet, amit az önéletrajzunkban látnak, de biztosnak kell lenniük a bennünk rejlő lehetőségekben, ezért gyakran referenciákat hívnak fel, néznek át, hogy megbizonyosodjanak szakmaiságunkról. A következő álláspályázat benyújtása előtt nagyon fontos, hogy előzetesen összeállítsuk a referenciáink listáját.

Mi  vagy ki is az a referencia?

A referenciák általában olyan személyek, akik a korábban elvégzett munkánkról beszélhetnek a leendő munkáltatóknak. A leendő munkáltatók nagyon sokszor kérik akár három-öt referenciát adó volt kolléga elérhetőségét. Ahol releváns, akár egyetemi oktatók által (leggyakrabban írásban) megfogalmazott ajánlást is megadhatunk. Új állás esetén a leendő munkáltató általában felhívja a megadott kontaktokat információszerzés céljából, ami döntő jelentőségű lehet a pozíció betöltéséhez. Néhány esetben azonban nem is szükséges az elérhetőségük, lehet, hogy egy írásos ajánlólevéllel is megelégszenek.

A kreatív munkaköröknél a referencia korábbi munkáink bemutatását is jelentheti, de ezt gyakran inkább portfóliónak hívják, és ilyen megnevezéssel is kérik.

Kitől kérjünk referenciát, ajánlólevelet?

Ahogy írtuk, nagyon fontos szerepet játszhatnak a munkánkról beszámoló személyek, így fontos, kinek az elérhetőségét adjuk meg jelentkezéskor. Feltételezve, hogy továbbra is jó a szakmai kapcsolatunk, a legjobb személyek, akik referenciaként szerepelhetnek a korábbi munkahelyünkről a közvetlen feletteseink. Emellett olyan szenior kollégáktól, mentoroktól is kérhetünk ajánlást, akik (be)tanítottak vagy a szárnyaik alá vettek minket, hiszen jól ismerhetik személyiségünket és fogékonyságunkat a tanulásra és a visszajelzésekre. Az első munkahelyre történő jelentkezéskor alternatív megoldásként akár azoktól az egyetemi tanárainktól is kérhetünk ajánlást tudományos karrierünk alapján, akikkel jó szakmai kapcsolatot ápolunk.

Bárkit is választunk, fontos figyelembe venni, hogy mikor és mennyi ideig dolgoztunk együtt az adott személlyel. Ha olyan valakit választunk, akivel évekkel ezelőtt kerültünk munkakapcsolatba, nem pedig egy időben közelebbi munkaadót, figyelemfelhívó lehet a HR-eseknek, és azt gondolhatják, hogy megpróbálunk eltitkolni valamit legutóbbi munkánkról. Ugyanígy egy régebbi hivatkozás nem feltétlenül releváns a karrierünk jelenlegi szakaszában.

Mielőtt megadjuk a telefonszámukat a leendő munkáltatónak, kérdezzük meg őket arról, hogy vállalják-e, hogy beszámolnak a képességeinkről, képzettségünkről, munkavégzésünkről. Természetesen érdemes olyan kollégákat felkérni a feladatra, akiknek jó rálátása volt a munkánkra, valamint jó kapcsolatban voltunk, váltunk el távozásunk során. Egyes esetekben, amikor távozunk a korábbi munkáltatónktól, felettesünk felajánlhatja, hogy referenciát ad nekünk, de még ebben az esetben is javasolt felhívni a figyelmüket arra, hogy egy potenciális munkáltató felveheti velük a kapcsolatot.

Mit tegyünk, ha a jelenlegi munkáltatónkkal szeretne beszélni a HR-es?

A kiválasztási folyamat során kérhetik a HR-esek, leendő vezetők, hogy hadd beszéljenek a jelenlegi felettesünkkel. Ha azonban jelenlegi felettesünk nem tudja, hogy új munkát keresünk, mindenképpen tájékoztassuk erről a helyzetről leendő munkáltatónkat. Ilyenkor gyakran megvárják, amíg egy konkrét ajánlatot nyújtanak számunkra, és csak ezután kezdeményezik a beszélgetést a jelenlegi vezetőnkkel. Ha nincs jó kapcsolatunk a mostani vezetőnkkel, vagy úgy érezzük, hogy rossz referenciát adna, válasszunk valakit a szervezetből, akiről biztosan tudjuk, hogy pozitívan nyilatkozik a munkánkról.

Hogyan biztosítsunk jó referenciát magunknak?

A jó referencia biztosításának egyik legjobb módja, ha felkészítjük azokat az embereket, akik beleegyeztek, hogy referenciaként szolgáljanak. Azon túl, hogy adunk nekik egy példányt a legfrissebb önéletrajzunkból, tájékoztassuk őket az alábbi fontos információkról is:

- milyen pozíciókra jelentkeztünk,
- ki fogja felvenni velük a kapcsolatot (HR-es, vezető neve, a vállalat neve),
- mi az, amit a leendő munkáltató keres (álláshirdetés elvárásai),
- miért gondoljuk, hogy tapasztalataink és képzettségeink alapján mi vagyunk a legjobb jelöltek.

Ahogy említettük, előfordulhat, hogy telefonos elérhetőség helyett írásos ajánlólevelet kérnek a leendő munkáltatók. Erre az esetre előre is felkészülhetünk, ha az egyetem elvégzésekor, munkahelyváltáskor azonnal kérünk egy-egy írott referenciát volt tanárainktól, munkáltatónktól, amit azonnal tudunk csatolni a jelentkezésünkhöz vagy a HR-es erre irányuló üzenetéhez.

Milyen kérdéseket tesznek fel egy ilyen beszélgetéskor?

A HR-esek, leendő vezetők általában két típusra osztható kérdésekkel érdeklődnek munkánkról. Az egyik kategória a tényeken alapuló kérdések. Ilyen például a munkaviszony időtartama, a munkakör megnevezése, munkaköri leírás, az elvégzett feladatok listája. A másik fő kategóriában a szakmai teljesítményt és képességeinket veszik górcső alá, tehát a megbízhatóságunk, pontosságunk, produktivitásunk és egyéb készségeink kerülhetnek terítékre.

Mikor adjunk referencialistát?

Csak akkor adjunk meg referenciákat leendő munkáltatónknak, ha kérik. A személyek listáján is tüntessük fel a nevünket, címünket, telefonszámunkat, majd a referenciaszemélyek nevét, beosztásukat, a vállalat nevét, ahol együtt dolgoztunk, munkahelyi címüket, telefonszámukat és e-mail címüket.

Ha még nem találtuk meg a hozzánk passzoló pozíciót, ne adjuk fel a keresést! Böngésszünk az elérhető álláslehetőségek között, és ha mi is szeretnénk a leendő munkáltatókról minél többet megtudni, látogassunk el céges profiljukra, ahol számos munkavállalói referenciát is olvashatunk róluk.

Készítette: Varsányi Zsófi

A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala