Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ha fásultnak, állandóan fáradtnak, kiüresedettnek érzi magát, ha gyakran feszült vagy fáj a feje, ha úgy érzi, hogy feladatait nem tudja maradéktalanul elvégezni, ha rosszul alszik, akkor könnyen lehet, hogy Önt is elérte a kiégés vagy angolul a burnout tünetegyüttes.

Ezt a betegséget először 1974-ben írta le H.J. Freudenberger pszichiáter. A jelenséggel főleg azok az embereket találkoznak, akik munkájuk során gyakran kerülnek interakcióba más emberekkel. Beosztástól függetlenül, tehát felsővezetőtől munkatársig mindenkit érinthet ez a tünet együttes. Az érintettek azt érzik, hogy elvesznek a hétköznapokban, nem látják át a céljaikat, önértékelésük csökken, másokat és az egész életüket negatívan ítélik meg.

Szakemberek szerint a karrierje során a legtöbb ember találkozik a burnout jelenséggel, Nem számít, hogy mennyire szeretik a munkájukat, eljön az a pont, amikor már nincs kedvük tovább folytatni. Amikor még a betegállomány is vonzóbbnak tűnik, mint a mindennapos munkába járás és a találkozás a kollégákkal, üzleti partnerekkel és a főnökkel.

Mi vezet idáig?

A megterhelés és a stressz nyomán fizikai, érzelmi, mentális kimerülés lép fel, ami reménytelenséggel, a célok, törekvések elvesztésével jár. Hány munkavállaló frusztrált vagy stresszes? Rengeteg. Az ismétlődő leépítések miatt senki sem érzi magát biztonságban, fél, hogy elveszítheti a munkáját. Ha marad a helyén, akkor a kieső kollégák munkáját is neki kell elvégeznie, egyre több a feladat, egyre hosszabb a munkával töltött idő.

Lehet, hogy rádöbben, hogy rosszul választott szakmát, lehet, hogy kilátástalannak ítéli a munkahelyen betöltött szerepét. Lehet, hogy elege lesz abból, hogy nem kap fizetésemelést, sem előléptetést. Lehet, hogy belefárad, hogy más osztja be az idejét és kuszálja össze a napjait. Lehet, hogy úgy érzi, átnyúlnak a feje felett, és az utolsócsepp véréig dolgoztatják.

A burnout jelenséget talán leggyakrabban azok tapasztalják, akik nagy lendülettel vetik bele magukat a munkába, ők azok, akik szeretnék a világot megváltani, de amikor találkoznak a hétköznapok gondjaival, az örökös egyhelyben topogással, a megoldhatatlan problémákkal, akkor besokallnak.

Eljutnak oda, hogy lélekben már felmondanak. Veszítenek a lendületből, már nem állnak elő új ötletekkel, javaslatokkal. Nézik az órát, mikor indulhatnak már végre haza. Munkájuk hatékonysága csökken, emberi kapcsolataik elkezdenek romlani. Egyre kevesebbet beszélnek, nem keresik mások társaságát. Minden alkalmat megragadnak, hogy kiszakadjanak a megszokott munkakörnyezetből, legyen az szabadság, szakmai út vagy betegállomány.

A burnout jelenséggel küzdők között gyakrabban fordul elő a fokozott alkoholfogyasztás, a dohányzás és a drog használata, amelyekkel a nyomott hangulatukat próbálják javítani. Napjaikat kísérhetik még koncentrációs és emlékezeti zavarok, esetleg hirtelen dühkitörések.

Fáradt és kiüresedett? - A kiégés jele is lehet

Mit lehet tenni, ha a tüneteket észleli?

Itt az ideje változtatni néhány dolgon. Érdemes leülni a közvetlen vezetővel vagy a HR szakemberrel átbeszélni a fennálló helyzetet és megkeresni a megoldást úgy, hogy mindkét félnek megfelelő legyen.

- Tanuljon meg nemet mondani

- Gondolja át újra a céljait, lehet, hogy érdemes egy-két változtatást végrehajtani?

- Csökkentse az otthoni és a munkahelyi feladatait

- Tanuljon stressz kezelési technikákat

- Pihenjen sokat, táplálkozzon egészségesen

Vegyen ki szabadságot. Ha másképp nem megy, már néhány nap is segíthet, vagy iktasson be hosszú hétvégéket. Nehogy úgy járjon, mint Tibor, aki úgy érezte, hogy már nem bírja a pörgést a mókuskerékben, fásulttá vált a napi robottól, a soha el nem fogadott ötleteitől, idegesítették a kollégái, akikkel korábban még közösen járt ebédelni. A nap végére már erőtlenül vonszolta magát az irodában, majd már lassanként a nap kezdetén sem volt energiája. Felmondott. Lehet, hogy egy hosszabb szabadság és pihenés feltöltötte volna testileg, lelkileg, szellemileg és folytathatta volna szépívű karrierjét a cégnél.

Hogyan kerülhető el?

Ha sikerül fenntartani a munkához kapcsolódó motivációt, és ha a cég biztosítja a szakmai fejlődés lehetőségét, akkor a munkavállaló érzi a támogatást. Fontos még, hogy szakmailag ne legyen túlterhelve, szánjon időt a kikapcsolódásra, a hobbijaira, mozgásra, magánéletre. Ha kellő önismerettel rendelkezik és tisztában van a céljaival, valamint az anyagi és erkölcsi megbecsülés mellett egyensúlyban van a munkája és a magánélete is.