A magyar munkavállalók körében érezhetően csökken az állásuk elvesztésétől való félelem, de 10-ből 7 ember még mindig úgy érzi, hogy komoly nehézségekbe ütközne, ha új munkalehetőséget kellene keresnie. Ez az arány jóval alacsonyabb az Y generáció tagjai között, szinte kivétel nélkül biztosak abban, hogy könnyedén találnának új munkát szükség esetén - derül ki az Aon Hewitt idei Legjobb Munkahely Felméréséből. A 2014-es kutatás során összesen 34 500-an mondták el véleményüket munkahelyükről.

A győztesek

2014-ben tizennegyedik alkalommal készítette el az Aon Hewitt a hazai munkaerőpiacot átfogó módon vizsgáló Legjobb Munkahely Felmérést.

A 0-250 főt foglalkoztató cégek között Hilti Hungária Kft. lett a befutó, a második helyen a Milupa-Nutricia, a harmadik helyen pedig az AbbVie Gyógyszerkereskedelmi Kft. végzett.

A 250-1000 fő között foglalkoztató vállalatok kategóriájában a Microsoft Magyarország Kft. lett az első, amelyet a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. és az SAP Hungary Kft. követett.

Az 1000 főnél több alkalmazottal büszkélkedhető cégek között a Provident Pénzügyi Zrt. az első, a Vodafone Magyarország Zrt. pedig a második helyet érdemelte ki. A Monsanto Hungária Kft. a termelés-gyártás iparág különdíját nyerte el.

Mit tudnak a legjobbak?

A legjobb munkaadókat a hiteles felső vezetés, a teljesítményközpontú kultúra, valamint a vonzó és hiteles munkáltatói márka különbözteti meg leginkább az átlagos vállalatoktól.

A vezetői csapat kiemelkedő szerepe tagadhatatlan a magas elkötelezettség kialakításában: a legjobbaknál dolgozók több mint háromnegyede gondolja úgy, hogy a felső vezetés a vállalat legértékesebb erőforrásaként bánik az alkalmazottakkal, míg az átlagos cégeknél ez az arány csupán 43 százalék.

Ehhez a különbséghez hozzájárul az is, hogy a győztes vállalatok első emberei sokkal hatékonyabban motiválják alkalmazottaikat, képesek lelkesítő jövőképet felvázolni, nyíltan tájékoztatják kollégáikat a céget érintő kérdésekről és hosszú távú célkitűzéseiről.

Ezek a legjobb munkahelyek

A Legjobb Munkahelyek a teljesítmény anyagi és erkölcsi elismerésében is jelentős előnnyel rendelkeznek: munkatársaikat sokkal inkább a feladataiknak és felelősségi körüknek megfelelő díjazásban részesítik, mint az átlagos vállalatok.

Emellett vonzóbb munkáltatói márkával rendelkeznek, és rendkívül fontosnak tartják a vállalatról kialakult kép hitelességét is, hiszen nem csupán a potenciális munkatársak vonzása, hanem a tehetségek megtartásának képessége is elengedhetetlen a hosszú távú üzleti sikerhez.

Erősödő elkötelezettség, lassan javuló magabiztosság

Az elmúlt közel másfél évtized során megkérdezett közel 400 ezer dolgozó válaszai az elkötelezettség folyamatos javulását mutatják, ugyanakkor a válság idején megrendült munkaerő-piaci magabiztosság csak lassan erősödik. 10 megkérdezett munkavállalóból csupán 3 érzi úgy, hogy munkahelyének elvesztése esetén könnyen találna állást, és még mindig minden negyedik kolléga kimondottan fél kimenni a munkaerőpiacra. Ezzel az eredménnyel a kelet-közép európai régióban évek óta a sereghajtók közé tartozunk.

Az átlagos magyar vállalatoknál a dolgozók emellett nem elégedettek a számukra biztosított előrelépési lehetőségekkel, kritikusak a javadalmazás teljesítményarányosságát illetően és sokan kifogásolták a mindennapos munkafolyamatokat, amelyek nem a hatékonyság irányába mutatnak.

Tiszta jelen, ködös jövő

Az Aon Hewitt a felmérés keretében vizsgálta a munkaerőpiac jelenét és jövőjét egyaránt meghatározó 30 évesnél fiatalabb Y generációs munkavállalók motivációit is. Az átlaghoz viszonyítva ők kevésbé elégedettek a jelenlegi munkahelyük által nyújtott anyagi juttatásokkal és a felső vezetés emberközpontúságával.

Kisebb az érzelmi kötődésük munkahelyükhöz, többen gondolkoznak közülük munkahely-változtatáson is. Ráadásul, ha váltaniuk kellene, ők sokkal magabiztosabbak lennének, hiszen közel felük gondolja azt, hogy könnyen találna állást. A teljesen új, határozott elképzeléssel a munkaerőpiacra kilépő Y generációsok magabiztosságuk mellett erős, és újfajta elvárásokat támasztanak a munkahelyek felé mind rugalmasság, karrierlehetőségek, társadalmi felelősségvállalás vagy éppen fejlődés tekintetében.

"Ezek az igények már csak azért is kiemelten fontosak, mert 10 éven belül az Y generációsok elvárásai fogják dominálni a munkaerőpiacot, ezért rendkívül fontos, hogy a vállalatok - inkább előbb, mint később - adekvát válaszokat találjanak a fiatalok által felvetett kérdésekre" - mondta el Szirbik Edina, a Legjobb Munkahely Felmérés díjátadója előtt megrendezett, a jövő munkahelyeivel foglalkozó Next HouR 2025 eseményén.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Nemzetközi összehasonlítás

A vállalatok teljesítményét erősen meghatározza, hogy dolgozóik mennyire hajlandóak kihozni magukból a maximumot és elvárásokon felül teljesíteni. Nemzetközi szinten a munkavállalók 61 százaléka vallotta magát elkötelezettnek, ami 1 százalékos javulást jelent a tavalyi szinthez képest, ugyanakkor a közép-kelet-európai régió országainál ez a szám csak 54 százalék és enyhe csökkenést mutat 2013-hoz képest (-1 százalék).

A régiós átlagnál Magyarországon 6 százalékponttal jobb ez az arány, 10-ből 6 kolléga elkötelezett, ami azért is rendkívül fontos, mert ezekre a munkavállalóra jellemző a jobb hatékonyság, minőség, innovációs hajlam és ügyfélkiszolgálás. Ezek az elkötelezettségből fakadó jellemzők növelik az elégedett vásárlók számát, s új vagy újraéledő üzleteket eredményeznek, támogatva a vállalatokat üzleti céljaik jobb elérésében

Szemlézte: Durbák Ildikó

Címkék: munkahely, díj, elismerés, lojalitás, Y generáció