Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A főiskolák és egyetemek általában megpróbálják gyakorlatorientált módon képezni a HR-es hallgatókat, a Zsigmond Király Főiskola például bevont az oktatásba néhány gyakorló HR-vezetőt, akiktől első kézből tanulhatják meg a fortélyokat a diákok.

Ismerni kell az üzletet is

Lipcsei András, a Pendl&Piswanger fejvadász és HR-tanácsadó cég vezetője a munkaerőpiac oldaláról közelítette meg a kérdést a HR-oktatás Magyarországon napjainkban és a jövőbeli lehetőségek című konferencián. Elmondta, hogy tudomása szerint a vállalatoknak van egy titkos rangsora a magyar felsőoktatási intézményekről, ezért amelyik iskolának gyengébb az „imidzse", az óhatatlanul le fog maradni a versenyben. A külföldi cégek képviselői úgy gondolják, hogy Magyarországon nagyon jó a HR-képzés, csak épp nagyon sok az elmélet, és a humán szakemberek ezt nem mindig tudják lefordítani a gyakorlat nyelvére.

Egy HR-esnek Lipcsei szerint nemcsak a munkaügyi kérdésekhez kell értenie, hanem ahhoz az ágazathoz is, amelyben a cége működik: a banki HR-es például értse a banki folyamatokat. A HR-nek nem az emberek lelkében kell vájkálni, arra ott a pszichológus - mondta. A HR szerinte olyan, mint a festészet: ott sem a pedagógiai érzék, hanem a szakmai tudás a fontos. Például Gauguinnél sem azért tanult valaki, mert olyan jó tanár, hanem mert nagyon jó festő volt.

Humánerőforrás-menedzser képzés

Érettség kell a pályához

A frissdiplomás HR-esek emberi és szakmai érettsége nem mindig elegendő ahhoz a feladathoz, amelyet el kell látniuk. Az elméleti ismeretek, a megfelelő hozzáállás, a tanulni vágyás elméletben általában megvan bennük, ám a HR-stratégiát kevésbé látják még át. Ezért is nem pályakezdőkre bízzák ezeket a feladatokat a gyakorlatban - mondta Bábosik Mária, a Pendl&Piswanger vezető tanácsadója. Az iskolában megtanulják, hogyan végezzék el az értékeléseket, hogyan készítsenek munkakörelemzést, de sokszor hiányzik belőlük a képesség a konkrét problémák megoldására, a munkahelyeken előforduló szituációkat nem mindig tudják kezelni. Ehhez gyakorlat szükséges. A szakértő szerint a karriermenedzsment például azért nehéz feladat egy huszonéves számára, mert teljesen másképp értelmezi a „karriert", mint egy nála idősebb ember. Azt tanácsolja a kezdő HR-eseknek, hogy ne féljenek visszanyúlni a jegyzeteikhez, konzultáljanak a tanáraikkal egy-egy kényesebb feladat előtt.

Az oktatási szakemberek szerint épp ezért sokkal megfelelőbb helyen lenne a HR-oktatás a mesterképzések között, hiszen oda már érettebb fiatalok kerülnek be. Ám Magyarországok konkrét HR mesterszak jelenleg nem létezik. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen inkább az alapszakot már elvégzett fiatalokat szólítják meg a képzéssel, a Budapesti Corvinus Egyetem képviselője szerint viszont már középiskolás szinten - az általános műveltség részeként - meg kellene ismertetni a diákokat a HR alapjaival. A P&P szakértője szerint is fontos, hogy egy 18 éves gyerek tudja, hogyan kerül be egy munkahelyre, ha saját magára vonatkoztatva ismeri a lehetőségeket. Ám „stratégiai HR-t" szerinte csak érettebb életkorban szabadna oktatni.

Elnőiesedett a pálya

Rudnák Ildikó egyetemi adjunktus, a Szent István Egyetem Társadalomtudományi Intézetének munkatársa elmondta: a HR-t tanuló hallgatóik 70 százaléka nő, posztgraduális képzésben pedig csak 16 százaléknyi a férfiak aránya. Ez a HR-szakma egészére is igaz. Talán épp amiatt, hogy empatikus személyiségnek kell lennie egy HR-esnek, inkább a nők választják ezt a szakmát.