Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Kitekintő

A svájciak precízek, pontosak, az angolok kimértek, tartózkodóak, a hollandok fesztelenek, liberálisok, a franciák nacionalisták, becsületesek - szólnak a jól ismert sztereotípiák, melyekben éppen annyi az igazság, mint a csúsztatás. Ám ezek a közhelyek mégis csak hatással vannak az említett országok munkaerő-piacára és természetesen a munkahelyekre is. Horváth Boldizsárnak volt szerencséje Angliában, Franciaországban és Hollandiában is huzamosabb ideig kiküldetésben dolgoznia, ugyanannak a multinacionális nagyvállalatnak a kötelékében, aki itthon is foglalkoztatta.

Igen, van különbség a francia és a holland munkahelyi légkör között, sőt a morálban különösen érezhető, hogy jobb az egyik, a másiknál - meséli Boldizsár, aki szerint ezek csak apró különbségek, mert a vállalat nemzetköziségének hatása egységesít mindent, még a hangulatot is. Ha egy vállalat túlnő az országhatáron, már nem viszi magával a szülőföldje eredeti nemzeti sajátosságait. Ez a szabály érvényes a Magyarországon működő multinacionális cégekre is, ahol a morál, a hangulat, a légkör is multikulturális.

Ilyenek vagyunk

Nemzeti sajátosságaink, melyek a világ szemében megrajzolják a profilunkat inkább negatív tartalmúak, mint: korrupt, mogorva, ellenséges, önpusztító, konszenzusra képtelen. Ezekben a tulajdonságokban nemzetközi, sőt világ ranglistákat is vezetünk. Dobogósak vagyunk a depresszióra való hajlamban és a korrupcióban, de a közpénzek ellopásának tökéletesítésében sem szorulunk külső tanácsadókra. Ezek jellemeznének minket? Nemcsak!

Ugyanis élen járunk a szürkeállományunk minőségében is, a kreativitásunk pedig legendás, ha csak az egy főre jutó Nobel-díjasainkat vesszük kiindulási alapnak. Ezek a tulajdonságok esszenciálisan képesek beszivárogni egy munkahelyre és befolyásolni annak atmoszféráját?

Hadi László a JOB Személyzeti Tanácsadó Kft. ügyvezetője szerint a nemzeti sajátosságainkat erősebben a szocializmus ideológiájának maradványai befolyásolják és, nem azok a tulajdonságok, amik megkülönböztetnek minket más nemzetektől.

A magyar/os/ munkahely

Mitikus munkaidő

Hadi László szerint elsősorban a munkaidőhöz való merev ragaszkodásban ölt alakot a magyar munkahely. Azok a magyar munkavállalók, akik az előző rendszerben kezdtek el dolgozni, azoknak a döntő többsége foggal-körömmel ragaszkodik a munkakezdés és zárás előre rögzített időpontjához. Számukra az ebédidő szent és sérthetetlen, pénteken pedig csak délig hajlandóak dolgozóként viszonyulni a feladatukhoz. Ez inkább a közszférában és a magyar tulajdonú nagyvállalatok kötelékében tevékenykedőknél figyelhető meg, de a hatása az egész nemzetgazdaságra kiterjed. Sőt nemcsak nálunk megfigyelhető jelenség, hanem az egész egykori "béketábor" országaira igaz.

A külföldi tulajdonú cégeknél, a munkaidő csak irányadó, vagy jelzésértékű gesztus, hiszen a túlóra a mindennapok természetes gyakorlata.

A méret a lényeg

A munkáltató méretének és tulajdonosi gárdájának függvénye az, hogy mennyire érvényesülnek benne egyéni, vagy nemzeti sajátosságok. Az egyszemélyes vezetésű, kisebb, vagy közepes cégek hangulatát maga a vezető dominálja. Személyiségjegyei, tulajdonságai, vágyai, megnyilvánulásai közvetlenül hatnak a beosztottjaira, kollégáira és meghatározzák azok hangulatát. Sőt, a cég egészére képes hatást gyakorolni az erős, karizmatikus vezető. Hadi László szerint ez a jelenség a méretekkel egyenes arányban kopnak el és válnak a munkahelyek egyre inkább nemzetközivé.