A munkaerő-piaci trendek olyan gyorsan változhatnak, mint a divat, a folyamatosan alakuló iparágak és az új szabályozások mellett ugyanis a munkaerő tulajdonságai és viselkedésmódja sem állandó. A kulcs: a rugalmasság és az előrelátás, legyen szó egy nagy HR-osztályról, vagy egy kisvállalkozásról, ahol az illető egy személyben felel az emberi erőforrási feladatokért. 

Az alábbiakban olyan HR-trendeket vettünk számba, melyek meghatározóak lehetnek az iparágra nézve 2015-ben!

1. A technológia átláthatósághoz vezet

A Forbes 2015-ös, technológiai HR-trendjeit bemutató előrejelzésében arra a változásra hívta fel a figyelmet, melyet a közösségi média jelent a vállalatok életében. Ahogyan az utazási és a szállásfoglaló oldalak esetében a felhasználók a közösségi médián adnak közvetlen visszajelzést az adott vállalat szolgáltatásáról, a munkaadóknak szintén fel kell készülniük arra, hogy toborzási gyakorlatukat a jelöltek nyíltan kielemzik majd az internet adta platformokon. Akárcsak egy elégedetlen ügyfél, a kiábrándult vagy elbocsátott alkalmazott első kézből tudathatja a történteket és kezdeményezhet kommunikációt egy vállalati kultúráról.

Ez fordított esetben szintén igaz. A pozitív visszajelzés, legyen az egy elégedett ügyfél vagy alkalmazott véleménye, korlátok nélkül kerülhet nyilvánosságra. A HR 2015-ben várhatóan megpróbálja majd felölelni ezt a fajta nyitottságot és előnyére fordítani, ahogyan az alkalmazottak észrevételeiket és tapasztalataikat kendőzetlenül továbbítják.

2. Az elkötelezettség "mérése" háttérbe szorul

A Forbes elemzése szerint a vállalatok eddig jellemzően többet költöttek a munkavállalói elkötelezettség mérésére, mint arra, milyen megoldásokkal lehetne a dolgozókat megtartani egy kedvezőbb céges környezet kialakításával. A Forbes előrejelzése szerint ez 2015-ben változni fog. Mindannyian láttunk példát arra, hogy kiváló kollégák felőrlődtek egy negatív vállalat vagy rossz főnök kezei között, az előrelátó cégek ezért a tehetségek megtartását kiemelten fogják kezelni az idén. A munkáltatóknak gondoskodnia kell arról, hogy a dolgozóknak lehetősége legyen rálátni a nagyobb összefüggésekre, tanulni a jó példákból és szem előtt tartani a kiemelten fontos célokat. 

Habár a  pénzbeli juttatások és a biztonság továbbra is rendkívül fontosak, a HR-trend szerint a munkavállalók egyre inkább lojálisak azokhoz a vállalatokhoz, amelyek részéről őszinteséget tapasztalnak. A "nyitott ajtók" stratégiája és az átláthatóság segíthet abban, hogy a legjobb munkavállalók ne ugorjanak át a konkurencia hajórára. 

3. Megjelent a Z generáció!

 Az X és az Y generációról már bizonyára hallottunk, meg kell ismerkednünk azonban a Z generáció képviselőivel is, akik az 1995-2010 közötti időszakban születtek, s teljesen különböznek az őket megelőző Y generáció tagjaitól. A Z generációra használt másik fogalom a "digitális bennszülöttek" kifejezés, arra utalva, hogy ők már beleszülettek a digitális technológiák világába, amelyben már elképzelhetetlen élni a web 2.0, mobiltelefonok, más digitális és kommunikációs eszközök használata nélkül - írja a Huffington Post szakértői cikkében. 

A Z generáció tagjainak egy része az idén végzős egyetemista lesz, vagyis megjelenik a munkaerőpiacon gyakornokként vagy pályakezdő frissdiplomásként. Ennek a generációnak a tagjaiból rendkívül értékes munkaerő válhat, így jó stratégia lehet a legtehetségesebbeket megszólítani, mielőtt még a konkurencia lecsapna arájuk. 

6 dolog, ami fejfájást okozhat a munkaadóknak

4. Az ezredfordulósok vezető szerepre törnek!

A lap szerint az Y generáció, vagyis az 1980-1995 között születettek fokozatosan vezetői pozíciókba kerülnek. Az idén ez a folyamat folytatódik, olyannyira, hogy a menedzseri munkakörben dolgozók száma megközelíthetik az ehhez a generációhoz tartozók több mint 45 százalékát.

Az Y generációsok annak idején azonban nem feltétlenül kaptak megfelelő képzést a vezetői szerepkörök betöltéséhez, éppen ezért ha jövőben előléptetésüket fontolgatjuk, érdemes felkészítésüket már 2015-ben elkezdeni. 

5. A megtartási arány zuhanásnak indul!

Az idén jól körvonalazható munkahelyi generációváltásnak is köszönhetően a kisebb vállalatoknak valószínűleg egyre inkább nehezére esik a tehetséges munkavállalók megtartása. Bizonyos kutatások már most arra a trendre hívják fel a figyelmet, hogy az emberek 86 százaléka akkor is új lehetőségek után kutat, ha jelenleg biztos állása van - állítja a Huffington Post.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A munkaadó jól teszi, ha olyan vállalati kultúrát honosít meg, melyben ösztönzi a munkavállalók egymás közti szocializációját, barátságok kiépülését és elősegíti, hogy a dolgozók valóban kötődjenek a munkájukhoz. 

6. A közösségi média a toborzás eszközévé válik!

A közösségi média, mint toborzási eszköz már 2014-ben jelentős trend volt, az idén azonban ez a jelenség még meghatározóbbá válik. Kis- és közepes vállalatok részéről blog posztokat és közösségi oldal bejegyzéseket láthatunk majd, melyekkel megpróbálnak kitűnni a tömegből és a tehetségeket magukhoz vonzani.

Becslések szerint a jelöltek több mint fele már most szívesebben adja be a jelentkezését egy olyan céghez, mely aktív a közösségi médián. A munkaadók, ha eddig még nem tették, az idén feltétlenül profivá kell, hogy váljanak a közösségi média minden frontján.

Címkék: 2015, HR, munkaerőpiac, vállalati kultúra, Z generáció, Y generáció, előléptetés

Szemlézte: Fogas Krisztina