HR határok nélkül, avagy a nagy coming back címmel rendezett a Profession HR-konferenciát és kiállítást. A címről sokunknak a "Játék határok nélkül" ugorhat be, amikor a csapatoknak lehetetlennek tűnő feladatokat kell megoldaniuk - ez a HR-esekre is igaz, ugyanis a toborzási szakembereknek sokszor rendkívül nehéz megtalálni, megszerezni és megtartani a megfelelő dolgozókat. Az új tehetségek keresése, a munkaerő áramlása is átível a határokon - vezette fel a konferenciát Balázs György, a Flow csoport partnere, az esemény moderátora.

Martis István, a Profession.hu ügyvezető igazgatója köszöntőjében kifejtette: ha egy szóval kellene jellemezni a konferenciát, az a "nemzetköziség" lenne. Az állásportál életében is rengeteg változás történt az elmúlt másfél évben, 2015 áprilisától önálló cégként működik, tulajdonosunk a svájci központú Ringier Axel Springer csoport. Az új tulajdonos több mint 20 ezer főt foglalkoztat a világ számos országában, és komoly jelenléttel rendelkezik az álláspiacon: hozzá tartozik több állásportál (például a Stepstone), és hatalmas nemzetközi tudással rendelkezik.

Nemzetközivé válik az álláspiac

A világon közel 200 ország van, az egyes államokban az álláskeresők, a jelentkezők hozzáállása más és más, másképp kell mozgósítani őket - mondta Mike Booker, a StepStone nemzetközi értékesítési igazgatója. A The Network - amelynek ügyvezető igazgatója a szakember - 134 ország állásportáljait tömöríti, 218 millió látogatója van, és 350 millió álláskereső regisztrált, többen, mint amennyi az USA lakossága.

Mike Booker szerint néha könnyebb külföldről dolgozókat toborozni, ugyanis hiába vannak képzett jelöltek a cégtől néhány száz kilométerre, nem vállalják az ingázást. Máskor a szakemberek hiánya miatt kell más országokban meghirdetni az állásokat - mint például a Nicaraguában épülő csatorna esetében: 50 ezer mérnökre lenne szükség, ilyen sok képzett jelöltet azonban nem találnak helyben.

Booker elmondta: Magyarország lakossága 2030-ra 200 ezer, Németországé 8 millió fővel lesz kevesebb, Japánban pedig még ennél is nagyobb a baj - ezeket az embereket valahogyan pótolni kell. A demográfiai csökkenés miatt is fontos a migráció.

Megszűntek a HR határai

A The Network a Boston Consulting Grouppal közösen készített egy kutatást az álláskeresési szokásokról. A globális adatok szerint az emberek 64 százaléka szívesen menne külföldre a munka miatt (a magyar válaszadók fele nyilatkozott így). Az USA a legnépszerűbb célország, London a legvonzóbb város. A hazánkra vonatkozó adatokból kiderült: nemcsak elvándorlunk, hanem Magyarország a kedvelt célországok felső harmadában tanyázik, leginkább a szerbek jönnének ide, de sok holland is úgy nyilatkozott, hogy szívesen dolgozna nálunk.

A megbecsülés a legfontosabb dolog egy munkahelyen, és a munkakörülmények fontosabbak, mint a fizetés, amely az 5. helyen végzett a felmérésben - derült ki a Decodikng Global Talent kutatásból.

Ázsia és Amerika

A globális munkaerő-piaci körkép ezzel nem ért véget: videón bejelentkezett az Egyesült Államokból Mary Mantia és Szingapúrból Modla Norbert, hogy meséljenek a helyi sajátosságokról.

Olyanról, hogy Ázsia, nem beszélhetünk - hívta fel a figyelmet Modla Norbert, a JF Hillebrand HR-vezetője. Vannak fejlett országok, például Japán, Korea vagy Szingapúr, amelyekben rendelkezésre áll a képzett munkaerő, nem különböznek Nyugat-Európától vagy az Egyesült Államoktól. Ám vannak nagyon fejletlenek is, mint Mianmar, Laosz vagy Kambodzsa, ahol teljesen másképp folyik a toborzás, nehéz megtalálni a megfelelő munkaerőt. Ez utóbbi országokban az interjún gyakran a családjukról, a betegségükről, a vallási hovatartozásukról mesélnek részletesen az emberek, emiatt néha kínosan érzi magát a HR-es, hiszen ő erre nem kíváncsi.

Az amerikai munkaerőpiac fellendülőben van, Arizonában 6 százalékos a munkanélküliség - mondta Mary Mantia, a Desert Diamond Casinos kaszinólánc HR-vezetője. Most tartottak állásbörzét, ahol első körben 300 állást hirdettek meg, és tízszeres volt a túljelentkezés. (Később 600-ra nő majd az új dolgozók száma.) Mary Mantia szerint az Y generáció a jövő, figyelni kell rájuk.

Harc a tehetségekért

A "screenagerek" korát éljük, a mai fiataloknak fontos, hogy kellemes élmény legyen a kiválasztási folyamat. Már nem elég egy brand, hanem "business rocksztárokra" van szükség a cégeknél, olyan elismert vezetőkre, akikért a dolgozók átúsznák a Balatont - világított rá a toborzás nehézségeire Bíró Noémi, a PwC közép-kelet-európai toborzási vezetője, aki szerint nincs fontosabb az innovációnál. Ismertette a cég által kifejlesztett játékot, amellyel a jelentkezők kipróbálhatják, milyen is lehet náluk dolgozni. 3000 játékos volt 3 év alatt, és 39 százalékkal nőtt a benyújtott pályázatok száma.

Az Y generáció képviselőivel Nemes Orsolya, a korosztály szakértője beszélgetett. Az öt egyetemi vagy főiskolai hallgató fiatal a Profession Ambassador program nagykövete, a társaikat segítik az álláskeresésben, karrierépítésben. Beszéltek az álláskeresési szokásaikról, tanácsokat adtak a munkaadóknak, hogyan szólítsák meg a kortársaikat, elmesélték, milyen gyakornoki programokra vágynak, és megtudhattuk, hogyan viszonyulnak a munkához.

Magyar HR-es külföldön

Kalandvágy kell a külföldi munkavállaláshoz, kíváncsiság. Szakmai fejlődést jelent, vonzó lehetőség - mondta Tóth Lajos, az NN HR-vezetője, aki korábban a Philip Morris lausanne-i központjában dolgozott évekig. A szakember nemrég tért haza Magyarországra, elmondása szerint a honvágy volt a fő ok, és úgy érezte, hogy tovább kell lépni.

Törő Edina egy óceánjáró hajón volt HR-es 4 hónapig, azért vágott bele, mert kíváncsi volt, hogy meg tud-e ezzel birkózni. Ezer dolgozó volt a hajón, 50-60 különböző nemzetiség, akiknek a szakmai és személyes konfliktusait is kezelnie kellett a munkája során, emellett szabadidős programokat szervezett nekik, life coachként is dolgozott, azaz valamilyen szinten az "anyjuk" is volt. Megerőltető volt a napi 12 órás munka, hosszú távon nem is vállalná, bár nagy a kísértés, hogy visszamenjen - vallotta be a jelenleg HR-vezetőként és coachnént dolgozó Törő Edina.

Paládi-Kovács Gergely életútja kissé különbözik az előbbiektől: ő Londonban telepedett le a családjával, interim HR-menedzserként dolgozik. Évekig a British American Tobacco HR-igazgatója volt - először Görögországban, majd Hollandiában, végül a cég londoni központjában. Azért maradt külföldön, és kezdett vállalkozásba, mert a kihívások, a változatosság vonzza. Alázat, tanulás és alkalmazkodás kell, sok expat karrier tört ketté, mert ezek nem voltak meg - mondta.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Workshopok

A HR-konferencián három workshopon vehettek részt az érdeklődők: a Mobil trendek és megoldások címűn, amelyet Szépvölgyi Tamás, a Sanoma Mobilfejlesztési Központ vezetője tartott; a Kihívások avagy lehetőségek a Citi recruitment világában (Pusztai Krisztina, a Citi CE5 Recruitment Head) és az Emloyer branding, amelyet Sziget Ágnes, a Magyar Telekom HR kompetencia specialista és Medve Nóra, a Trenkwalder marketingvezetője vezényelt le.

Készítette: Durbák Ildikó

Címkék: nemzetközi, külföldi munka, HR, konferencia