Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Vállalati tapasztalatok alapján az egyetemről kikerülő kínai fiatalokból annyira hiányzik a kreativitás, hogy nem képesek önálló munkavégzésre.

Hol a „kínai Steve Jobs”?

Központi kezdeményezésre Kínában az elmúlt évtizedben jelentősen megnőtt a diplomások száma, kevés ugyanakkor a mély tudással rendelkező, szűkebb területre specializálódott szakemberek száma - mutatott rá a hét elején a Shanghai Dailynek nyilatkozva Csien Feng, a Kelet-Kínai Tudományos és Technológiai Egyetem elnökhelyettese. Csien szerint az oktatási rendszer reformja nélkül nincs esély egy "kínai Steve Jobs" kinevelésére.

A kreativitás hiánya az oka a kínai és nemzetközi vállalatok gyakori panaszának is, miszerint az egyetemről kikerülő kínai fiatalok túlságosan mechanikusak, nem képesek önálló munkavégzésre, szociális készségeik szintje alacsony. A társadalom elöregedése miatt a megfelelő munkaerő megtalálása már most is gondot jelent, ez a probléma csak fokozódik majd a jövőben, s különösen az innovatív iparágakban.

Gondolkodás helyett memorizálás

A kínai vezetés a rendszer reformját ígéri 2020-ra, kérdés ugyanakkor, ez pontosan milyen változásokat takar. A felsőoktatás 2011-ben már egy jelentős átalakításon ment keresztül, elkezdődött a mesterképzési szakok munkaerőpiaci igényekhez való szabása. Ezt a célt szolgálja a leendő munkaadók és valódi elvárásaik közelebb hozása is: az egyetemi oktatási hivatalok a jövőben fokozott részt vállalását ígérik a hallgatók és a cégek közti kommunikáció segítésében.

Az oktatási rendszer visszásságainak következtében fiatal felnőttkoruk kezdetére a kínai gyermekekből teljesen kigyomlálják a kíváncsiságot és a kreativitást. Ahogyan azt a tanulói teljesítményt értékelő, nemzetközi PISA-teszt eredményei is mutatják, a kínai diákok rendkívül jól teljesítenek a teszt-jellegű feladatok megoldásában, a saját véleményt, önállóságot és kreativitást igénylő, problémamegoldó készségeik azonban igencsak hiányosak. A gondot a memorizálásra épülő rendszeren túl a felsőoktatás minőség helyett mennyiségi képzésre "szakosodott" jellege is nehezíti.