Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A home office sokunk számára vált mindennapossá, de legalábbis rendszeressé az idei évben, és bár egyre nagyobb gyakorlatunk van a munkavégzés ezen formájában, mégis érdemes tisztán látnunk, mekkora rugalmasságot jelenthet számunkra az otthoni iroda, jogunk van-e nemet mondani a home office-ra, és be kell-e kapcsolnunk a kameránkat, ha a főnökünk erre kér minket. Dr. Goda Mark, ügyvéd és munkajogi szakjogász segít eligazodnunk a témában. 

Profession: A tavaszi váratlan fordulathoz hasonlóan november 11-től ismét veszélyhelyzet lépett életbe, ami érinti a távmunkára vonatkozó szabályokat is. Mindenekelőtt tisztázzuk, mi is a különbség távmunka és otthoni munkavégzés között!

Dr. Goda Mark: Bár a távmunkát sokan az otthoni munkavégzés szinonimájaként használják, jogilag ez a két fogalom nem ugyanaz, tartalmukat tekintve viszont lehetnek azonosak. Távmunkáról akkor beszélünk, amikor a munkavállaló a munkáltató székhelyétől vagy telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytat munkavégzést, mégpedig számítástechnikai eszközzel és eredményét elektronikusan továbbítja a munkáltatónak. Minderről a feleknek a munkaszerződésben kell megállapodniuk. A home office, vagyis az otthoni munkavégzés általában nem rendszeresen, hanem ad hoc jelleggel jelent a munkahelytől elkülönült munkavégzést, amelyről a távmunkával ellentétben nem szükséges írásban megállapodást kötni. 

Profession: A munkáltató mikor rendelheti el, hogy otthonról dolgozzunk?

Dr. Goda Mark: A munkáltató egyoldalúan rendelheti el az otthoni munkavégzést, abban az esetben is, ha ez a lehetőség nem szerepel a munkaszerződésünkben.

Fontos azonban tudnunk, hogy a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás időben nem lehet korlátlan, naptári évenként a 44 beosztás szerinti munkanapot nem haladhatja meg. Ha a munkaviszony évközben kezdődött vagy határozott időre jött létre és év közben szűnik meg, ez a szám arányosan csökken. Lényeges továbbá, hogy a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás várható tartamáról munkavállalóként mindig tájékoztatást kell kapnunk. 

Profession: Mi történik olyan esetekben, amikor az aktuális körülményeink, családi helyzetünk nem teszi lehetővé, hogy otthonról lássuk el a feladatainkat?

Dr. Goda Mark: A munkáltatónk a méltányos mérlegelés követelményére tekintettel mindig köteles figyelembe venni az érdekeinket, számunkra az otthoni munkavégzés teljesítése aránytalan sérelmet nem okozhat. Előfordulhat ezért, hogy a munkáltató nem rendelheti el az otthoni munkavégzést egy olyan munkavállaló számára, aki például három gyermekével lakik egy 35 nm-es garzonlakásban és arra hivatkozik, hogy a családi körülményei, illetve a lakás adottsági miatt nem tudja kialakítani egyrészt a biztonságos munkavégzés feltételeit, valamint ilyen feltételek mellett a munkára sem tud fokuszálni. 

Profession: Egyébként meg is tagadhatjuk az otthoni munkavégzést?

Dr. Goda Mark: Amennyiben a korábban említett, 44 beosztás szerinti munkanap adta keret már kimerült, és a munkáltatónk az otthoni munkavégzés kapcsán nem kötött velünk megállapodást, megtagadhatjuk az otthoni munkavégzést, egyébként viszont nem! Ebben az esetben a munkáltató köteles biztosítani számunkra a székhelyén vagy telephelyén való munkavégzés lehetőségét. Amennyiben erre elháríthatatlan külső ok miatt nincs mód, arra az időre állásidőn leszünk, amikor munkát ugyan nem kell végeznünk, de a munkáltató számára rendelkezésre kell állnunk.

Profession: Ha tehát a törvényben meghatározott időkeret az otthoni munkavégzésre elfogyott, a felettesünk nem rendelheti el azt egyoldalúan. Ilyenkor minden esetben írásban kell megállapodnunk?

Dr. Goda Mark: Természetesen minden kérdésben célszerű írásbeli megállapodást kötni, a munkajog azonban ismeri a ráutaló magatartás fogalmát is, vagyis, ha a munkáltatónk a 44 beosztás szerinti munkanapon túl is otthoni munkavégzésre utasít minket, mi pedig ennek eleget teszünk, vagyis a magatartásunkkal ráutalunk arra, hogy az utasítást elfogadjuk, azzal köztünk és a munkáltató között érvényes megállapodás született. 

Profession: Ha írásban, vagy a ráutaló magatartásunk által megszületik a megállapodás az otthoni munkavégzésről, a munkaadónknak milyen feltételeket kell biztosítani ehhez számunkra? Kaphatunk például megfelelő széket, vagy lámpát?

Dr. Goda Mark: Ez szintén megállapodás kérdése, ezért érdemes erre odafigyelnünk!

A törvény azt mondja ki, hogy a munkaviszony teljesítésével indokoltan összefüggő költségeket a munkáltatónak kell állnia. Továbbá mindent eszközt, amire munkavégzéshez szükségünk van – pl. laptop, telefon, internet, íróasztal, szék –, szintén a munkáltatónak kell biztosítania. A törvény azonban lehetővé teszi, hogy a felek ettől eltérően állapodjanak meg, vagyis szólhat arról az egyezség, hogy a laptopot és a telefont a munkáltató adja, a megfelelő munkakörnyezet kialakításáról, az íróasztal és megfelelő munkaszék beszerzéséről viszont nekünk kell gondoskodnunk. 

Profession: Kérhet tőlünk a munkáltatónk fényképet arról, hogy milyen körülmények között végezzük a munkánkat?

Dr. Goda Mark: Nem, a munkáltató nem kérhet fényképet a lakásunkról, ez ugyanis adatvédelmi aggályokat vet fel, továbbá kérdéses azok tárolása, kezelése is. 

Profession: Amennyiben rendszeresen, akár hónapok óta otthonról dolgozunk, az bizony az áram- és vízszámlánkon is megmutatkozhat. Várhatunk ebben hozzájárulást a munkáltatónktól?

Dr. Goda Mark: A válasz egyáltalán nem egyszerű, nagyon nehéz ugyanis meghatározni, pontosan mekkora áram-, illetve vízfogyasztást jelent az otthoni munkavégzés, ajánlott erről is írásban megállapodni a munkáltatóval. Ugyanakkor a 2020. november 12-én hatályba lépett kormányrendelet értelmében a munkáltató távmunka esetén adómentesen hozzájárulhat a kiadásainkhoz, ennek mértéke havonta legfeljebb a mindenkori minimálbér összegének 10 százaléka lehet. Ez az összeg 2020-ban havi 16.100 forint. Erről érdemes érdeklődnünk a munkáltatónknál. 

Profession: Az otthoni munkavégzés során gondolkodhatunk kötetlen munkarendben, vagy ugyanazt az időbeosztást kell tartanunk, amit a munkahelyünkön is?

Dr. Goda Mark: Mivel az otthoni munkavégzés fogalmát a Munka törvénykönyve nem ismeri, és nem is rendelkezik a kereteiről, ezért a home office-ra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mintha a munkáltató székhelyén vagy telephelyén dolgoznánk, tehát ugyanaz a munkarend, időbeosztás alkalmazandó. Ezzel szemben a távmunka esetén – ellenkező megállapodás hiányában – a törvény értelmében kötetlen munkarendben dolgozhatunk, ami azt jelenti, hogy jogosultak vagyunk a munkaidőnket szabadon beosztani. 

Profession: És zárásképp még egy sokakat foglalkoztató kérdés. A felettesünk bekapcsoltathatja a számítógépünk kameráját, hogy ellenőrizze, a munkaidőnkben valóban a gépünk előtt ülünk-e és dolgozunk?

Dr. Goda Mark: Nem. Az ítélkezési gyakorlat szerint kamerát vagyonvédelmi okból alkalmazhat a munkáltató, azt se az irodában, se otthoni munkavégzés során nem használhatja a munkavégzés ellenőrzésére.

Tartsuk szem előtt a fentieket, és ha bármilyen témában kérdésünk merül fel, azt ajánlott írásban egyeztetnünk a munkáltatónkkal, a későbbi félreértések elkerülése végett. Amennyiben pedig úgy érezzük, nem felelnek meg számunkra azok a keretek, amelyek között jelenleg dolgozzunk, járjunk nyitott szemmel, és személyes prioritásainknak megfelelően keressük a lehetőségek között. Ha a járvány miatt veszítettük el a munkánkat, éljünk a nekünk szóló segítséggel. Növeljük esélyeinket, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is, így biztosan nem maradunk le egyetlen nekünk való állásról sem!

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, otthoni munka, home office, munkajog, biztonság