7x1 tény, miért érdemes dühöngeni a munkahelyen
Bosszantó kollégák, lehetetlen elvárások, idegesítő ügyfelek? Így dühöngjük ki magunkat a munkahelyünkön!
Hetente jelentkező cikksorozatunkban egy gyors és hatékony szemléletet osztunk meg olvasóinkkal, melynek fókuszában az áll: nincs két ugyanolyan karrierút, két egyformán jó döntés, hiszen teljesen egyforma személyiségek sem léteznek. Mindannyian mások vagyunk, valamiben különbözünk, valamit másképp gondolunk és teszünk. De egy dolog ugyanúgy érvényes mindegyikünkre: ha feldühítenek a munkatársaink, ráadásul gyakran, az egy óriási felkiáltójel. Tovább kell lépnünk.
Az egyik legveszélyesebb és legrombolóbb érzés, amit a munkahelyünkön átélhetünk, az a düh. A legintenzívebb érzéseink egyike, és nemcsak ránk nézve, hanem a környezetünket tekintve is óriási pusztító hatással bír. Ha dühünket nem tudjuk megfelelően kezelni, akár az egész addigi karrierünket tönkretehetjük vele – az egészségügyi és magánéleti egyensúlyunkról nem is beszélve. Ám az éremnek két oldala van, és nagyon is helyénvalóak érzéseink ilyen esetben. Nézzük, miért!
7X1 TÉNY, HOGY JOGOSAN DÜHÖNGÜNK:
1. A düh normális érzelem, nem betegség.
A düh ugyanolyan érzelem, mint az öröm vagy a szomorúság. Nem biztos, hogy hasznos, de az tény, hogy jelez valamit és foglalkoznunk kell vele. Ám meg kell tanulnunk civilizáltan levezetni – főleg a munkahelyi konfliktusaink során.
2. A düh elfojtása egészségtelen és hiábavaló.
Ahogy minden szőnyeg alá söpört érzelemre igaz, nem szabad elfojtanunk egy ilyen erőteljes helyzetet, mint a düh. Ám meg kell tanulnunk kezelni.
3. Csak az tud bennünket feldühíteni, akinek megengedjük.
Nagy igazság, gondoljuk csak végig! Elképzelhető, hogy a bennünket bosszantó kolléga kifejezetten arra játszik, hogy újra és újra kihozzon a sodrunkból. Ám ha átlátunk rajta, akkor hozzánk kerül az irányítás, és mi döntünk arról, hogy belemegyünk-e a provokációjába, vagy sem. Legközelebb döntsünk úgy, hogy teljesen hidegen hagy bennünket!
4. A düh blokkolja a központi idegrendszert.
Minél jobban belelovaljuk magunkat a bosszankodásunkba, annál erőteljesebben blokkoljuk a logikus gondolkodásunkat. Ha dühösek vagyunk, nem tudunk mérlegelni és megfontoltan gondolkodni. Ezért cselekedhetünk ilyenkor meggondolatlanul – amit később megbánhatunk vagy szégyellhetünk.
5. A düh olyan, mint a bumeráng.
Ha nem tudjuk gyorsan a helyére tenni, a visszájára fordul, és kizárólag hátrányunk származik belőle. Nem érdemes beleragadni, és cipelni magunkkal. A munkánk teljes figyelmet és odaadást érdemel – ha nem, akkor azonnal klikkeljünk ide! -, ezért ne gyengítsük magunkat negatív érzelmi ráhatásokkal.
6. Ha nagyon dühösek vagyunk, lépjünk ki a szituációból!
Ahogy láthatjuk, csak kárunk származhat a dühös állapotból. Ugyan pont nem ezt fogjuk mérlegelni, ha ismét felbosszantanak bennünket, ezért egy dolgot jegyezzünk meg: el kell távolodnunk minél hamarabb az illetőtől vagy az adott helyzettől. Például ha egy kollégánkkal vitázunk, és egyre jobban megy fel a pumpa bennünk, szakítsuk meg a beszélgetést, és menjünk át egy másik helyiségbe. Ne foglalkozzunk semmi mással. Távolság! Ez legyen a legfontosabb, és minél hamarabb lépjük meg.
7. A düh magától elmúlik.
Általános tény, hogy a dühös lelkiállapot kb. 5-10 perc alatt csillapodik, és fél óra alatt teljesen elmúlhat. Az előző pontra visszautalva menjünk le-fel pár emeletet a lépcsőn, kerüljük meg az irodaházat, igyunk egy kávét, hívjunk fel egy hozzánk közel álló személyt – csak az a lényeg, hogy nyerjünk egy kis időt egyedül, a dühítő szituációtól mentesen, és helyre fog állni az egyensúlyunk. Aztán lehiggadva gondoljuk át a továbbiakat. Lehet, hogy bocsánatot kell kérnünk valakitől? Lehet, hogy kompromisszumot kell kötnünk egy megoldandó feladat érdekében? Lehet, hogy új munkahelyet kell keresnünk? Tegyük meg a következő lépést.
KÖZEL TÍZEZER MEGPÁLYÁZHATÓ ÁLLÁS ITT! SZEMEZGESSÜNK BELŐLÜK!
Önnek ajánljuk!
Azt is fontos szem előtt tartani, hogy a düh, a felháborodás egyfajta szokássá is válhat. Ha túl sokszor és nagyon hamar felhúzzuk magunkat egy-egy helyzeten, egy kollégán, egy megbeszélésen, és így tovább: gondoljuk végig, biztos, hogy jó helyen dolgozunk?
NÉZZÜK, MIT ÉRDEMES MÉG TENNÜNK EBBEN AZ ESETBEN!
- Kérjünk a vezetőnktől egy személyes megbeszélést a munkahelyi konfliktusok megoldásával és a szakmai fejlődésünk lehetőségeivel kapcsolatban.
- Ha további érdekeltségekkel (például leányvállalatok, vidéki telephelyek) is rendelkezik a munkahelyünk, akkor vegyük fel a kapcsolatot az ottani HR-es munkatársakkal, és érdeklődjünk a szabad pozíciókról.
- Jelentkezzünk házon belül egy másik részleghez vagy éppen a csoportunkon belül egy másik pozícióra.
- Pályázzunk minél több helyre, töltsük fel önéletrajzunkat ide, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést a legfrissebb álláslehetőségről.
- Ha eddig nem tettük meg, akkor itt az idő aktualizálni az önéletrajzunkat! Megbízható segítséget itt találunk: ezzel a díjnyertes önéletrajz-készítő alkalmazással most ITT könnyedén összeállíthatunk egy hatékonyabb pályázatot.Letölthető önéletrajz mintákat pedig ITT találunk!
- Lépjünk még egy szinttel feljebb: töltsük le okostelefonunkra ezt a vadonatúj alkalmazást, hogy a lehető leggyorsabban reagálhassunk a nekünk való állásokra. Sokszor a gyorsaság is számít, nem is keveset, éljünk a lehetőséggel! Közvetlenül a telefonunkról pályázhatunk a meghirdetett állásokra, csak be kell lépnünk az alkalmazásba a profession.hu oldalon regisztrált adatainkkal.
A legfontosabb, hogy ne tétlenkedjünk! A helyzet csak akkor fog megváltozni, ha mi magunk teszünk érte. Ezért mindig tartsuk a szemünket a friss álláslehetőségeken! A fentiekkel felvértezve magunkat nézzünk körbe ITT és ITT is!
Készítette: Posta Renáta
Címkék: munkahely, kollégák, munkatársak, érzelmek, düh