Sok munkáltató időről időre munkavállalói elégedettséget mérő felméréseket készíttet a dolgozóival, hogy feltérképezze az igényeket. Az elképzelés azon a vállalati menedzsment körében elfogadott elképzelésen alapul, hogy az elégedett, stresszmentes és boldog dolgozó jobban teljesít, kevesebbet hiányzik és összességében nagyobb profitot termel a vállalatnak.

Cy Wakeman, a Forbes szakértője szerint a dolgozói elkötelezettség témakörében készített felmérések alapvetően 3 téves feltételezésen alapulnak, melyek teljesen tévútra viszik a cég és a munkavállalók viszonyát. A folyamat általában a dolgozók elégedettségének érdekében hozott felemás vállalati intézkedésekben, vagy felesleges "boldogító" erőfeszítésekben merül ki.

A szakértő szerint ez az a 3 téves elv, melyen a dolgozói elégedettséget mérő kérdőívek alapulnak:

1. "Minden munkatárs véleménye egyformán fontos"

A felmérések esetén hiba mindenkinek a véleményét egyformán kezelni. Azt javasolja, hogy a munkaadó hallgasson a jól teljesítőkre, akik már bizonyítottak és rászolgáltak a bizalomra. "Bártan 'kivételezzünk' velük, hiszen véleményük megalapozottnak tekinthető. Ha a notórius panaszkodókra pazaroljuk az időnket és figyelmünket, azzal csak lassítjuk a folyamatokat" - írja a cikkében.

A szakértő szerint a munkavállalók egyébként is egyre több biztatást kapnak arra, hogy bizonyos kérésekkel vagy panaszokkal álljanak elő. Wakeman azt tanácsolja, hogy ha vezetők vagyunk és valaki legközelebb egyedi kéréssel fordul hozzánk a munkakörülményt vagy munkaidőt illetően, fordítsuk meg a szituációt és kérdezzünk vissza, hogy mit hajlandó az illető a kérés teljesítéséért cserébe megtenni.

2. "Minden vélemény hiteles"

Egy vállalatnál hierarchia létezik, a döntéshozatalban pedig nem egyformán esik a latba mindenki véleménye. A szakértő kifejti: a munkahely nem demokrácia, a döntések nem szavazással születnek, és ha meghozták őket, mindenkinek az a feladata, hogy megvalósítsa.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Bizonyos munkavállalókat a vállalatnál azért fizetnek, hogy döntéseket hozzanak, a többieket pedig azért, hogy a meghozott döntéseket legjobb tudásuk szerint kivitelezzék.

3. "Az elkötelezettség önmagában eredményekhez vezet"

A Forbes szakértője nem hisz benne, hogy a vállalatoknak el kell simítani minden hullámot, és az összes munkatársat boldoggá kell tenniük. Szerinte a munkaadó ne igyekezzen tökéletes munkahelyet kreálni, mindig lesznek ugyanis változások, kihívások, konfliktusok és frusztráció. Úgy véli, hogy ez nem is baj, szükségünk van rá, hiszen fejlődünk tőle.

"Nagyon fontos, hogy ragaszkodjunk a személyes felelősségvállaláshoz és ne fogadjuk el, hogy mindenre felülről várják a megoldást a kollégák" - tanácsolja a munkáltatóknak.

Szemlézte: Fogas Krisztina

Címkék: munkahely, lojalitás, elégedettségmérés, HR, munkaadó