Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az Amerikai Egyesült Államokban nemrégiben végzett átfogó felmérés szerint az ottani HR szakemberek 70%-val előfordult már, hogy valamelyik közösségi hálón meglelt információk alapján utasított el egy jelöltet, Angliában a HR szakemberek 40%-val fordult elő ugyanez. És itthon? Nálunk még – legjobb tudomásom szerint – nem készült ilyen felmérés az elutasítások arányáról, de tapasztalatok alapján a hazai HR szakemberek 30-40%-a ellenőrzi a jelölteket a legnagyobb közösségi hálókon, ha a célegyenesbe ér a kiválasztási folyamat.

A trend egyértelmű; látszik, hogy a cégek használják a közösségi oldalakat a jelentkezők adatainak ellenőrzésére és egy kis privát nyomozásra. Ez a tevékenység elvben legális, bár adatvédelmi szempontból lehet aggályos. Kérdés, hogy a munkavállalók, az álláskeresők mennyire használják ki a közösségi oldalak adta lehetőséget, ha állás keresnek? És mennyire óvják adataikat az ismeretlen adatbányászoktól vagy kéretlen fürkésző tekintetektől? A munkavállalók többnyire alábecsülik a közösségi média potenciális lehetőségeit és hatásait.
A fenti idézett felmérés szerint a munkakeresők kb. 10%-ában merült fel, hogy a közösségi oldalakra feltett profilja miatt hátrányba kerül.

Hogyan alakítsa a közösségi oldalakra feltett profilját, ha álláskeresésbe kezd?

Először is érdemes ellenőrizni, hogy az önéletrajzban csatolt adatai összhangban vannak-e a közösségi oldalakon fellelhető profiljával? Nézze át, hogy milyen fotókat tett fel, melyek ezek közül a mindenki számára láthatóak? Milyen kommentjei vannak, ezeket ki láthatja?

Amit mindenképpen érdemes megtenni: módosítsa a beállításokat, úgy, hogy a személyes üzenetei, fotói csak a barátai számára legyenek láthatóak, olvashatóak. Lehet, hogy egy profiltisztítás sem árt. Sokan elkövetik azt a „hibát”, hogy ismeretlenek is mindent láthatnak a közösségi oldalukon; az összes családi fénykép, lakcím (!), személyes adat, és nagyon személyes vélemény is megjeleníthető. Aki az oldalunkra kattint, rögtön képet alkothat személyiségéről és preferenciáiról, ha megnézi klubtagságait, kedvenc zenéit, esetleg politikai irányultságát. Egyre vékonyabb a vonal, amely elválasztja a privát életet a munkahelyitől, de ezt a vékony vonalat határozottan meg kell húzni!

 Klikkelek, tehát vagyok 

Nem érdemes mindenki bejelölését fogadni, csak azokét, akiket valóban ismer.

Ha a cég, ahová menni szeretne, olyan tartalmakat talál, vagy olyan fényképekkel szembesül, amelyek számukra elfogadhatatlan üzenetet tartalmaznak vagy életvitelre utalnak, akkor könnyen lehet, hogy nem Ön kapja meg az állást.

Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a közösségi oldalakra feltett információk segítséget adnak ahhoz, hogy már a beszélgetés előtt egy teljesebb kép alakuljon ki Önről és a cégnek szimpatikus az, amit és ahogy kommunikál, amilyen üzenetet közvetít saját magáról. Így már az interjú megkezdése előtt pozitív képet alakítanak ki Önről.

Még úttörő kezdeményezés, de már van rá példa Magyarországon is, hogy a cégek belső szabályzatot alkotnak arról, hogy munkavállalóik milyen információt oszthatnak meg a közösségi oldalakon, nehogy illetéktelen szemek elé kerülhessenek cégek adatok, információk.

Aktivizálja magát!

A cégek és a toborzó irodák is használják az online kapcsolati hálón alapuló weboldalakat.

A közösségi oldalakon megjelenő cégek közül ’lájkolja’, amelyiknél szívesen dolgozna, csatlakozhat a cég HR/karrier profiljához (ha van ilyen), így könnyebben láthatóvá teszi magát a cég számára, és nagyobb a valószínűsége, hogy értesítést kap egy újonnan felmerülő lehetőségről.

Ha teljes gőzzel, minden lehetséges módszert bevetve keres állást a neten, akkor ne hagyja ki a közösségi oldalak nyújtotta lehetőséget sem, de figyeljen a kockázatok minimalizálására is!