Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ha nem kérdez, akkor azt fogják gondolni, hogy nem érdekli az állás. Egy kb. 45 perces beszélgetés után, ha valaki nem tud 2-3 kérdést feltenni az érintett témák valamelyikében, akkor az interjút vezető szakember joggal kezd gyanakodni, hogy azért nem kérdez, mert nem érdekli a lehetőség, nem motivált, vagy képtelen megfogalmazni a kérdéseit. Egyik alternatíva sem ígér sok jót a jövőre nézve. Az esélyeit a következő fordulóra jelentősen csökkentheti azzal, hogy kihagyja ezt a lehetőséget.

Persze, nem ajánlom azt a módszert sem, melyet egy pénzügyes hölgy folytatott: az interjú előtt hozzávetőleg 40 kérdést felírt magának egy papírra, és az interjú utolsó harmadában, amikor lehetőséget kapott a kérdések feltevésére, akkurátusan mind a negyvenet fel is tette! Függetlenül attól, hogy a kérdések egy részére a választ már megkapta az interjú során. Nem zavartatta magát akkor sem, amikor az interjúztató diszkréten jelezte, hogy „…khm az interjúra szánt idő bizony véges….” ő rendíthetetlenül kérdezett. Természetesen nem hívták vissza a következő fordulóra.

A másik pólus, amikor egy nagyvállalat csúcsvezetője úgy kezdte az interjút, hogy a pályázóhoz fordult: „Kérdezzen!” És onnantól kezdve az interjút gyakorlatilag a jelentkező vezette, mert a csúcsvezető bizony csak a feltett kérdésekre válaszolt, az egyórás beszélgetés alatt más információt nem adott. A pályázó fiatalember nagyon talpraesetten kezelte a helyzetet, és kihasználta a lehetőséget, hogy olyan kérdéseket is feltegyen, melyekre egy szabványos interjú keretében nem biztos, hogy lett volna lehetősége.

Milyen kérdéseket vár az interjúztató?

Gondoljon bele a másik fél helyzetébe: már vázolta Önnek, a pályázónak a cég rövid történetét, elmondta a főbb feladatokat, rövid információt adott a leendő csapatáról, esetleg a karrier lehetőségekről. Most azt várja Öntől, hogy kérdezzen rá azokra a területekre, ahol több információra van szüksége. Közben nyilván az interjúztató is figyeli, hogy Önt melyik terület mozgatja meg, mi érdekli, mennyire tud logikus kérdéseket feltenni, mennyire bánik hatékonyan a kapott információval. Ideális esetben Ön a kapott információkból leszűrte a lényeget és van egy képe arról, hogy milyen típusú feladatokkal kellene szembe néznie, milyen csapatban kellene dolgoznia.
Az első néhány kérdése lehetőleg a munkára, feladatokra vonatkozzon. Kérdezze meg, hogy mi a legnagyobb kihívás ebben a munkakörben? Betöltötték-e már ezt a pozíciót korábban is, ha igen, akkor mi történt az elődjével? Kérhet egy szervezeti ábrát, ahol megnézheti, hogy ki lenne a közvetlen felettese, milyen függelmi viszonyok vannak a cégen belül. Kérdezzen rá, hogy milyen fejlesztési programok vannak a cégen belül?
Ha a munkával kapcsolatos kérdéseire már kapott választ, akkor áttérhet a praktikusabb, inkább a kiválasztás folyamatát érintő kérdésekre is: hány körös a kiválasztás? Ki dönt a végén? Mikortól kellene munkába állni?

 Amikor a pályázó kérdez az interjún 

Amire NE kérdezzen rá….

A cég által kínált fizetés vagy jövedelem nagysága legyen Ön előtt tabu, az első beszélgetésen mindenképpen. Várja meg, amíg a cég képviselője hozza szóba ezt a témát.
A kérdést úgyis felteszik, tehát felkészülten menjen, de hagyja meg a másik félnek, hogy ő döntse el, mikor szeretne erről beszélni.
Arra sem érdemes rákérdezni, hogy stabil-e a cég háttere? Nyilván minden cég képviselője azt fogja mondani, hogy sziklaszilárd. Inkább informálódjon más forrásból a cég likviditásáról.

Ahogy a profik csinálják…

Ha fontos Önnek az állás, akkor érdemes alapos kutatómunkával felkészülni az interjúra. Nézzen utána a cégnek, olvassa át a honlapjukat, keressen róluk híreket, érdeklődjön, hogy kaptak-e mostanában valamilyen kvalifikációt, elismerést, milyen eredményeik vannak. Nagyon kevés pályázó veszi a fáradtságot, hogy alapos kutatómunkát végezzen, pedig az így megszerzett információkkal ügyesen sáfárkodhat a kérdésfeltevésnél. Célirányos kérdésekkel jobban eladhatja magát. Egy példa: ne azt kérdezze, hogy: „Kik az önök versenytársai a hazai piacon?” inkább tegye fel úgy a kérdést, hogy „ Olvastam, hogy X,Y, Z cégek az önök konkurensei a hazai piacon, melyikük ügyfélkezelése hasonlít az Önökéhez leginkább?” A kérdésbe belecsomagolta, hogy tudja, kik a cég versenytársai és feltett egy olyan kérdést, melyből egy rövid szakmai információ csere is kibontakozhat. Másik javaslatom, hogy érdemes figyelni az interjún elhangzott információkra is, és ha egy problémáról hall, akkor megoldást is javasolhat rá. Például mondhatja azt: „ Az előbb említette, hogy nagy Önöknél a fluktuáció, tudtak-e már lépéseket tenni ennek kezelésére? Az előző cégemnél mi is ebben a cipőben jártunk….. és elmondhatja, hogyan küzdöttek meg sikeresen egy hasonló problémával. Így mindjárt kompetensebb jelentkezőnek fog tűnni, aki figyel a beszélgető partnere információira, észleli a problémát és vannak megoldási javaslatai is és képes ráhangolódni a beszélgető partnerére. Ezek értékes „többlet pontokhoz” juttathatják Önt, amikor arról döntenek, hogy ki jut tovább a következő körre.

Tehát mindenképpen kérdezzen, nem kell egy tucat kérdést feltennie, de fél tucatot érdemes, hogy motiváltságát és érdeklődését az állás iránt ezzel is erősítse!