Segíthetik-e a munkatársak megtartását a belső képzések?

Olvasási idő: 5 Perc
Munkaerő megtartás
2017.08.17.

Töltse le a
Munkaerő-megtartás: a sikeres működés kulcskérdése kiadványunkat!

Érdekel
Segíthetik-e a munkatársak megtartását a belső képzések?

Segíthetik-e a munkatársak megtartását a belső képzések?

A meglévő alkalmazottak megtartása sok cég számára komoly kihívást jelent. Ennek elsődleges oka az általánosan jellemző munkaerőhiány, vagyis a szakképzett, tapasztalt, tehetséges munkaerő alacsony aránya. Az ilyen dolgozókért persze versengenek a cégek, ezért is nehéz őket már megszerezni is, de a megtartás még nehezebb. Mivel az alkalmazottaknak rengeteg a lehetőségük, meg fogják nézi a többit is, és ha találnak jobbat, váltanak.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy a dolgozóink elégedettek legyenek a fizetésükkel, a munkakörülményeikkel, és jól érezzék magukat a cégünknél. Egy elégedett alkalmazott nem fogja kémlelni a szakmájában adódó lehetőségeket, ezért kisebb lesz az esélye, hogy elveszítjük. Ha egy munkahely minden szempontból rendben van, az alkalmazottaknak nem érdekük váltani. Annak még így is van esélye, hogy a konkurencia megpróbálja elcsábítani, de ha tényleg ideálisak a feltételek, nem biztos, hogy sikerül.

[thrive_leads id=’1422′]

Hogyan tehetjük elégedetté az alkalmazottainkat?

Ahogy említettük, az elégedettség kulcsa a korrekt fizetés, a megfelelő munkakörülmények, a teljesíthető elvárások, de legalább ilyen fontos a jó munkahelyi légkör is. A motiváció fenntartása is elengedhetetlen ahhoz, hogy megmaradjon a lojalitás, az elkötelezettség a cég irányába.

A vezetők hajlamosak azt hinni, hogy a motiváció olyasmi, amit a dolgozónak magának kell megtalálnia, és nincs rá befolyásuk. Pedig ez nem igaz, a vezetők nagyon is sokat tehetnek azért, hogy az alkalmazottaik ne veszítsék el a lelkesedést. És ez természetesen érdekük is, egyrészt a munkaerő megtartása miatt, másrészt pedig azért, mert csak a motivált alkalmazottak fognak olyan teljesítményt nyújtani, ami hosszabb távon is előreviszi a céget.

Szerencsére számos eszköz van arra, hogy a dolgozóinkat motiválttá tegyük. Kell is a bőséges eszköztár, ugyanis nem fog mindenkinél ugyanaz a módszer működni. Az emberek eltérőek, másfajta ösztönzésre vágynak, ezért érdemes többféle motivációs eszközzel élni.

Milyen motivációs eszközök vannak?

Vannak, akiket a pénzbeli juttatással lehet ösztönözni arra, hogy keményebben dolgozzanak. Számukra a bónuszok, prémiumok jelenthetnek motivációt, olyan plusz juttatásként, amit kiváló teljesítménnyel lehet bizonyos időközönként elnyerni. Olyanok is akadnak, akiknek elég a munkájuk folyamatos szóbeli elismerése, akár négyszemközt, akár a többiek előtt. Az ajándékok, céges utazás, céges vacsora is jó ötlet lehet. Egy-egy rendezvénnyel csapatszinten tudjuk megköszönni a teljesítményt, ez is egy igen értékelendő gesztus.

Nem szabad emellett megfeledkezni a képzések, fejlődési lehetőségek erejéről sem. Sok dolgozó kifejezetten jó néven veszi, ha lehetőséget kap a szakmai tudásának bővítésére, céges költségen. Ha ezt lehetővé tesszük, az máris egy komoly érv a cég mellett, ráadásul a teljesítményre abból a szempontból is jó hatással van, hogy a tanult új technikákat nálunk fogja kamatoztatni az alkalmazottunk.

A belső képzések, mint motivációs eszközök

Ha a jó teljesítményt nyújtó munkatársakat belső képzésre küldjük, abból érezhetik, fontosak a cégnek, hosszú távra terveznek velük, és elégedettek a teljesítményükkel. Mivel mindenki vágyik az elismerésre, és arra, hogy értékesnek tartsák a munkáját, ez már önmagában is hatalmas ösztönző erőt jelent. Az alkalmazottak dicsőségként élik meg, ha őket választják ki egy ilyen tréning, képzés elvégzésére

Egy szorgalmasabb, szakmáját szerető dolgozónak az új módszerek megtanulásának lehetősége rendkívül csábító, és várja is, hogy a gyakorlatban is kamatoztathassa a frissen megszerzett tudását. A képzések révén nem utolsó sorban a ranglétrán való előrehaladás is könnyebben megvalósítható, ami szintén egy komoly megtartóerővel bíró szempont. Aki ugyanis úgy érzi van a levegőben számra egy előléptetés, az nem a cég elhagyásán fog gondolkodni, hanem azon, miként tudná minden kétséget kizáróan bizonyítani, hogy valóban megérdemli a magasabb beosztást.

Kellemest a hasznossal: jutalmazás képzéssel

A cégen belüli képzéseket jutalomként is alkalmazhatjuk az amúgy is kiváló teljesítményt nyújtó dolgozóinknál. Akinek fontos, hogy milyen minőségű munkát végez, az valószínűleg örülni fog egy ilyen jutalomnak, ugyanis ezzel tovább növelheti az eszköztárát, és még jobb eredményeket érhet el. Ez egyértelműen jó a cégnek is, hiszen a maximális teljesítményt nyújtó dolgozók visznek előrébb.

Lehet ezzel egy kicsit trükközni is. Ha azt mondjuk a dolgozóinknak, hogy kötelezően részt kell venniük egy belső képzésen, lehet, hogy nem fogadják túl lelkesen. Ha azonban jutalomként tüntetjük fel, elérendő célként, garantáltan nagyobb lesz az érdeklődés iránta. A tehetségesebb munkatársak valószínűleg egyébként is jobban tudják hasznosítani a tréningeken tanultakat, így duplán megéri őket jutalmazni ezzel. Ha pedig a képzést jutalomként tálaljuk, valóban a legjobb, legrátermettebb kollégákat küldjük el.

A jutalmazás is fontos része az employer brandingnek, azaz a munkáltatói márkaépítésnek, mint megtartó erő, illetve mint motivációs eszköz. Ha a jutalom egy képzésen való részvétel, ügyesen összeköthetjük a kellemest a hasznossal, mindkét fél teljes megelégedésére.

Fontos a folyamatos fejlődési, előrelépési lehetőség

A munkavállalók nagy részének, akik nemcsak dolgozni akarnak valahol, hanem komolyabb karrierre vágynak, a legfontosabb szempontok között van a munkahelyválasztásnál, hogy mennyire van lehetőség tanulni, fejlődni előrelépni. A cégek ezt tudják is: minden második álláshirdetésben olvashatjuk a „fejlődési lehetőség” és az „előrelépési lehetőség” kifejezéseket. Sajnos azonban sokszor ezeket csak arra használják, hogy ne legyen rövid a hirdetés, illetve feltöltsék a kínálat oldalt is, de nincs mögötte valódi tartalom, az ígéret nem takar valódi lehetőséget.

Ha ebben mi mások vagyunk, azzal nagyot lendíthetünk pozitív irányba a cégünk hírnevén! Ha nem csak ígérjük a fejlődési lehetőséget, hanem belső és akár külső képzések, tanfolyamok, tréningek révén valóban biztosítjuk, azzal nagymértékben erősítjük az employer brandingünket. A tanulási lehetőség valóban komoly pluszt jelent, hiszen akinek fontos a karrierje, az tényleg folyamatosan szeretne haladni fölfelé – és a többség tudja, hogy ehhez tanuláson, a tudása naprakészen tartásán át vezet az út.

A cégnek is jó, ha fejlődnek a kollégák

Ahogy említettük, a motivált alkalmazott jobb teljesítményt nyújt, ami pozitívan hat a cég eredményeire, emellett pedig az új tudás alkalmazása is hatékonyabbá teheti a munkát.

Mindemellett gyakran merül fel problémaként munkahelyeken, hogy a piaci környezet változik, a dolgozók tudása pedig nem naprakész, elavult. Ennek köszönhetően kevésbé tudnak jó stratégiákat kialakítani, és visszaeshetnek a mutatók. Nos, ezt a problémát megoldhatjuk azzal, ha nem a dolgozóktól várjuk, hogy a szabadidejükben fejlődjenek és frissítsék a tudásukat, hanem magunk gondoskodunk róla, hogy erre mindenki megkapja a lehetőséget.

Az ilyesmi a cégnek ugyan pénzbe kerül, de ha valami, akkor ez megtérülő befektetés: a régi munkatársak rutinját megtartva, a legújabb trendek és eszközök ismeretével dolgozhatunk. Ráadásul olyan emberekkel, akik motiváltak, lojálisak, elkötelezettek, és fontos nekik, hogy a cégünk jól teljesítsen. Ha van a piaci sikernek biztos receptje, akkor ez az lehet.

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le a
Munkaerő-megtartás: a sikeres működés kulcskérdése kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X