Fontos, hogy mindig rugalmasak tudjunk maradni és gyorsan reagáljunk a piac megváltozott helyzetére, még ilyen krízis időszakban is.
Hogyan működhetünk személyes kapcsolattartás nélkül? Számtalan vállalkozásban merülhetett fel az elmúlt hetekben a kérdés, a személyi edzőktől a rendezvényszervezőkig. Néhányan mégsem engedtek teret a kilátástalanságnak, hanem új tereket és megoldásokat kerestek: úgy tűnik, a proaktív gondolkodás és a rugalmasság meghozza a gyümölcsét.
Hova szállítson egy catering cég, ha hirtelen eltűnnek a rendezvények és konferenciák?
Hát a videókonferenciákra! Az ínyenc krémjeiről ismert Mártogatós az első lemondott rendezvények idején állt elő a megoldással: később beváltható ajándékutalványokat, otthonról dolgozóknak szóló csomagokat vezettek be, és még jótékonykodni is tudnak. Prauda Gergő, a Mártogatós alapítója azt mondja, nagyon fontos, hogy gyorsan tudtak reagálni: "A rendezvényes szektor és a turizmus kapta az első látványos ütést, ezért idejében összeraktuk, hova vezetnek az események. Már akkor elkezdtünk terméket fejleszteni, amikor még nem volt pánikhangulat, így készen álltunk, amikor mondjuk úgy, lenullázódott a régi Mártogatós.
Most az otthonról dolgozókra és a távkonferenciákra koncentrálunk, nagyjából ugyanazok a megrendelőink, mint korábban, csak sokkal több címen. Azaz az ügyfélkörünk maradt, a cégek a megrendelők, mi pedig az irodaházak helyett a dolgozóik lakcímére szállítunk. Úgy tűnik, nagy segítség az ellátás most: a home office boxunk 3 étkezésre elegendő krémet, zöldséghasábot, péksüteményt és poharas finomságot tartalmaz. Így egy manőverrel három étkezést megoldasz, ami jól jön, ha például gyerekek mellől dolgozol otthonról.”
Ajándékkupon formájában is megvehetjük néhány terméküket – ezt a kupont korábban egyébként már karácsonyi ajándék formájában lehetett kapni, de akkor nem aratott fényes sikert. Gergő azt mondja, jó volt leporolni a korábban be nem vált ötletet is, már csak azért is, mert a vásárlók közül többen jelezték, orvosoknak szeretnék kórházakba felajánlani. Ennek kapcsán pedig létrejött egy a vásárlóikkal közös jótékonysági akció: hetente 100 adag Mártogatós érkezik az Országos Klinikai Idegtudományi Intézetbe.
Ínyenc fogások otthon, online borkóstolással
A KIOSK Pest, Buda, sőt a Michelin-csillagos Babel Budapest éttermek csapatai is gyorsan reagáltak a kialakult helyzetre: már március 16-án bezártak, majd az éttermi kiszolgálás helyett elérhetővé tették a kiszállítást a Wolt és a NetpincérGo segítségével. A Kiosk Facebook oldalán közzétett bejegyzés szerint az évek óta velük dolgozó kollégákra továbbra is számítanak: „Mindenki számára igyekszünk valamilyen feladatot biztosítani, akár a kiszállításban, akár a házhozszállítás előkészítésében. Ráadásképpen a csapatunk minden tagjának elérhető napi melegétel, és felvehető mikrohitel programot indítunk a kötelező szabadságolás idejére.”
A Michelin-csillagos ételek mellől pedig nem maradhatnak el a jó borok sem. A badacsonyi Laposa Birtok terasza és borbisztrója ugyan ideiglenesen bezárt, a borászat webshopja üzemel. Sok borbolt működik persze, Laposáék viszont a Facebook oldalukon még online borkóstolót és borkurzust is tartanak a közösségi élményért. Március 21-én szombaton például egy igazi badacsonyi kuriózumot, a Kéknyelűt lehetett együtt kóstolni.
Ha nem megy a nagyker, jöhet a lakossági kiszolgálás
A vállalati ügyfeleket kiszolgáló cégek is egyre csökkenő rendelésszámmal találkozhattak az elmúlt hetekben, de itt is sokan váltottak újratervező üzemmódra. Több élelmiszer-nagykereskedés is lehetővé tette magánszemélyek számára a vásárlást, mely a házhozszállítással együtt hirtelen a nagy üzletláncokkal szemben is versenyképes szolgáltatássá vált. Ilyenek például a HúsPláza és a Matusz-Vad: mindkét cég éttermi és rendezvényes beszállítóként ismert, de ebben az időszakban ők is nyitnak a lakossági ügyfelek felé.
Jóga a konyhában, edzés a nappaliban
Edzeni vágyók tömegével vannak otthon jelenleg is, ahogy vendég nélkül maradt edzők is. Miért ne köthetnénk össze a kettőt? Az interneten rengeteg ingyenes és fizetős csoportot és csatornát találhatunk, ahol az edzettségi szintünkhöz és hangulatunkhoz illő órákon vehetünk részt. Amiben a Thor Gym szintet lépett, az az eszközkölcsönzés és a gyors döntés. A funkcionális csoportos edzésekre szakosodott terem a felelősségvállalás jegyében ugyan bezárta kapuit, de a zárás előtt még szétosztották eszközeiket a törzsvendégeik között, hogy otthonra is biztosítani tudják a közel megszokott feltételeket. A zárási pánik helyett ők is gyorsan döntöttek, és egy rég tervezett új módszertant élesítettek: edzőik jelenleg a kölcsönzött és az otthon fellelhető eszközök segítségével online, élőben tartanak edzést, a kurzusra kedvezményes, 50%-os áron lehet csatlakozni.
Hosszú Szilárdot, a Thor Gym tulajdonosát kérdeztük arról, hogyan tudták uralni a helyzetet: „A vendégeink, az alkalmazottaink, a közösségünk védelme volt a legfontosabb, ezért hoztunk egy nehéz döntést és bezártunk. Átvittük az offline edzéseinket online-ba: 48 óra alatt átálltunk. Ezt úgy kell elképzelni, hogy 40-50 ember 2 napos munkájának köszönhetően a hétfői zárást követően szerda reggel már az új rendszerben dolgoztunk. Volt koncepciónk, volt kommunikációnk, elkészültek a videós anyagok, az edzőinknek megoldása van arra, hogy a kölcsönzött eszközök mellett, ha szükséges még, egy-egy edzőtermi eszközt mivel lehet otthoni körülmények között helyettesíteni. Például a trx-hevedert lepedővel.”
Ahogy Szilárd kiemeli, a mozgás csak az egyik fontos összetevője annak, amit adnak: „Mi itt nemcsak az edzést adjuk el, hanem a közösséget is, a karanténba zárt emberek visszakapják a régi hangulatot: aki megszokta, hogy kedden és csütörtökön 5-től edzeni jár, az most is megteheti. Az edzések után is még kicsit „együtt maradunk”, beszélgetünk, van egy támogató közeg.” Lesz-e létjogosultsága az online edzéseknek a veszélyhelyzet elmúltával? „Az elsődleges célunk jelenleg az edzőink megtartása. A terméknek vannak még gyerekbetegségei, ha ezeket sikerült kinőni, akkor elképzelhető, hogy nyitunk vele a nagyobb piac felé.”
A fenti példák nagyon jól megmutatják, hogy nincs vesztes helyzet!
Fontos, hogy vállalkozásunkra úgy gondoljunk, mint egy megoldásra, amely több problémára is választ adhat. Találjuk meg, hol van a kereslet, fedezzünk fel új csatornákat! Miután túl leszünk ezen az időszakon, ezek a kényszerből feltérképezett új utak talán nagyobbat lendíthetnek vállalkozásunkon, mint azt egy nyugodt időszakban elértünk volna.