Milyen kihívásokkal kell szembenéznünk még 2022-ben?

Olvasási idő: 7 Perc
HR-stratégia
2022.11.16.

Töltse le a
HR Körkép 2022 kiadványunkat!

Érdekel
Milyen kihívásokkal kell szembenéznünk még 2022-ben?

HR szakemberként az elmúlt években egymást érő nehézségekkel kellett megküzdenünk, legyen szó a járvány okozta kihívásokról, a munkavégzés módjának átalakulásáról vagy épp a munkaerőhiányról. Sajnos az idei év hátralévő szakasza sem ad okot a bizakodásra, de az időben történő felkészüléssel sok időt, energiát és konfliktust spórolhatunk meg a szervezetnek és persze magunknak is. 

A globális nyersanyag- és energiaárak változása, a kiugróan magas infláció minden vállalatot és munkavállalót érint valamilyen formában, amelyekre részletesen is kitérünk majd. A két legfontosabb kérdés, amit azonban cégvezetőként és HR szakemberként is szem előtt kell tartanunk, hogy miként érintik majd vállalatunkat az előttünk álló gazdasági változások, valamint hogyan tudjuk megőrizni cégünk versenyképességét a következő időszakban. De mik azok, amikkel mindenképp számolnunk kell és ami alapján újragondoljuk a HR stratégiánkat? 

Változik a munkaerő toborzása

A kkv-k vezetőinek szóló cikkünkben már szót ejtettünk arról, milyen helyzetben van a magyar foglalkoztatottság. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2022. április és június között majdnem százezer betöltetlen munkahely volt az országban, ami az eddigi legmagasabb szám – még a koronavírus okozta válság előtt is „csak” 90 ezer volt az üresen álló helyek száma. A versenyszférában nagyjából 70 ezer üres álláshely található, de az állami szektorban is körülbelül 26 ezer betöltetlen álláshelyre várnák a jelentkezőket. 

A cégeknek, azon belül főleg a HR-eseknek az egyik legnagyobb kihívása a következő időszakban így az lesz, hogy új munkavállalókat vonzzanak be a munkaerőpiacra, vagy épp átcsábítsák az éppen versenytársnál dolgozó alkalmazottakat. Ehhez feltétlenül szükséges a HR stratégia átalakítása, a munkáltatói márka megerősítése, a bérezés, a juttatások, a munkavégzéshez szükséges feltételek olyan kompakt csomaggá gyúrása, amit visszautasíthatatlan ajánlatként tudnak a jelölt elé tárni. 

Emellett a toborzási folyamatot is át kell alakítani az igényeknek és lehetőségeknek megfelelően. Lehet, hogy új csatornákat kell találni a tehetséges munkaerő megtalálásához, kihasználva akár a globális munkaerőpiac adta opciókat, de az is lehet, hogy a munkáltatói márka hirdetésére kell több időt és pénzt áldozni, hogy ezzel is támogassák a cég versenyképességét.

Megnövekednek a fizetéssel kapcsolatos kérdések

A KSH számításai alapján a 2022. júliusi infláció Magyarországon 13,7 százalék volt, ami azóta 20 % fölé gyorsult, és az euróövezetben is rekordmagasságú, 9,1 százalékos fogyasztói áremelkedést mutattak az Eurostat adatai. Emellett nem hagyhatjuk figyelmen kívül az euró árfolyam közel 10 százalékos emelkedését is 2022 januárjához képest (MNB lekérdezés alapján). Ezek mindannyiukra kihatnak, hiszen az élelmiszerárak, rezsiköltségek, üzemanyagárak növekedése a fizetések gyorsabb elköltéséhez vezetnek, ami a megélhetési szint rohamos csökkenését eredményezheti sok családnál. 

Ennek megakadályozása érdekében egyre több alkalmazott fordulhat majd hozzánk a havi munkabér emelésének kérdésével. Amellett, hogy az infláció mértékét követő béremelést, bérkiegészítést szeretnének, megjelenthet az is, hogy a forint gyengülése miatt inkább euróban vagy más, erősebb devizában kérjék fizetésüket. Ez a gyakorlat ismert lehet azoknál, akik egyéni vállalkozókkal dolgoznak, hiszen ebben az esetben nem kötik őket a munkajogi szabályok, a 2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről 154. paragrafusának első bekezdése azonban kimondja, hogy „A munkabért […] forintban kell megállapítani és kifizetni.” Kivétel képez ez alól például a vezető beosztású munkavállaló, valamint az az alkalmazott, aki a munkáját részben vagy egészben külföldön végzi. 

Változatos juttatásokat várnak a dolgozók

A gázszolgáltatási és villamosenergia-szolgáltatási árak változásai miatt nagyon sok háztartásban számítanak magasabb havi kiadásokra. Mivel több munkáltató is a hibrid- vagy távmunka lehetőség kihasználva foglalkoztatja dolgozóit, felmerülhet az igény arra, hogyha eddig nem tették, juttatásként nyújtsanak támogatást azoknak, akik otthonról végzik a munkájukat, ezzel is segítve őket a megnövekedő költségek rendezésében. 

Ha nem az otthoni munkavégzés, akkor az irodába járás okozhat nehézséget egyeseknek. Az üzemanyag hatósági árának várható emelése / megszüntetése miatt ez szintén egy olyan költségteher lehet a háztartásoknak, amit nehezen vagy egyáltalán nem tudnak kigazdálkodni. Az irodába, a munkavégzés helyére történő eljutásban is kérhetnek segítséget az alkalmazottak. Ez lehet üzemanyagtámogatás, tömegközlekedési bérletek árának fedezése vagy nagyobb távolság esetén akár céges buszjáratok indítása is. 

Emellett a dolgozók a fizetésük összegének megemelése érdekében kérhetik plusz feladatok elvégzését, de extra órákat vagy épp másodállást is vállalhatnak, hogy megélhetési szintjüket fenntarthassák. 

Újból változhat a munkavégzés helye

Az elmúlt években számos változáson ment keresztül a szervezetek munkavégzési helye. Az éveken át megszokott irodai munkavégzést felváltotta a koronavírus megjelenésével a kizárólagos otthoni munkavégzés, majd a járvány enyhülésével többek visszatértek irodájukba, és hibrid munkavégzésre álltak át. 

A gazdasági válság, az energia- és üzemanyagárak munkáltatói és munkavállalói oldalon is más-más irányba változtathatják a munkavégzés helyét. Az otthonról dolgozók rezsijük csökkentése érdekében lehet, hogy inkább többet járnának az irodába, azok pedig, akik irodában dolgoznak, de messzebb laknak a telephelytől, autóval közlekednek inkább maradnának home office-ban, hogy megspórolják a benzinköltséget. 

Ezzel szemben munkáltatóként nekünk is meg kell vizsgálnunk, mi a leggazdaságosabb opció a számunkra. Mennyibe fog kerülni az iroda fenntartása? Milyen rezsiköltségekkel kell számolnunk? Fel kell mérnünk, hogy jobban jár-e a cég, ha rezsitámogatást nyújt otthoni munkavégzés mellett vagy fizeti az iroda költségeit.

Bármi is történik, a munkaerő-megtartás a legfontosabb

Talán mondani sem kell, hogy a vállalat sikerességét nagyban befolyásolja a dolgozók motiváltsága, hatékonysága, hangulata. Egy olyan időszakban, amikor a munkáltatók folyamatosan, egymásra licitálva versenyeznek a képzett szakemberekért, nagyon fontos, hogy megfelelő időt, energiát, pénzt áldozzunk dolgozóink megtartására

Az említett nehezítő tényezők miatt törekednünk kell arra, hogy a lehető legnagyobb mértékben biztosítsuk anyagi biztonságukat, hogy ne egy magasabb fizetés vagy nagyobb területet lefedő juttatási csomag miatt veszítsük el a kulcsfontosságú alkalmazottainkat.

Ha van rá lehetőségünk, adjunk szakértő segítséget a dolgozóknak, legyen szó coach-ról vagy pszichológusról, pénzügyi tanácsadóról. A mentális jóllét legalább olyan fontos, mint a fizikai egészség, ezért fordítsunk kellő figyelmet arra is, hogy a mindenkit érintő változások hogyan csapódnak le kollégáinkban. Adjunk időt, lehetőséget nekik, hogy alkalmazkodjanak, támogatást kérjenek. 

Végül, de nem utolsó sorban ügyeljünk arra, hogy vezetőként, HR-esként mit és hogyan kommunikálunk a szervezeten kívül és belül. Ne adjunk okot felesleges aggódásra, szorongásra, a céget érintő pletykákra lehetőleg minél hamarabb reagáljunk és oszlassuk el a dolgozók félelmeit, kétségeit. A tudatos, pozitív felhangú kommunikációval munkáltatói márkánk pozícióját és versenyképességünket is erősíthetjük, ami a jelenlegi helyzetben nagy segítség lehet vállalatunknak. 

Készítette: Varsányi Zsófi

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le a
HR Körkép 2022 kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel