Itt a jó idő, nemcsak a virágok nyílnak, de végre az irodák is. A járványhelyzet enyhülésével egyre többen térnek vissza a munkahelyünkre, de kérdés, hogy hány keréken teszik ezt?
A kerékpáros közlekedés előnyei vitathatatlanok: a bringázás hozzájárul egészség megőrzéséhez, környezetkímélő közlekedési forma, gyors és kiszámítható, hiszen nem ragad a dugóban,, ráadásul pénztárcabarát is. Persze vannak hátrányai is, gyakran felmerülő kifogás, hogy esőben, nagy hidegben vagy épp nagy melegben nem a legkényelmesebb megoldás. Patócs Renáta, az E.ON Hungária Csoport (Az Év kerékpárosbarát munkahelye cím nyertese 2020-ban) szóvivője, lelkes kerékpáros aktivista szerint egy kerékpárosbarát munkahely segíthet a fenti akadályok leküzdésében is.

Patócs Renáta
az E.ON Hungária Csoport szóvivője
Ha megteremtjük azokat a feltételeket, amik segítik a kényelmes és biztonságos kerékpáros közlekedést,még azok a kollégák is könnyebben bringára pattannak, akik esetleg addig hezitáltak Az E.ON-nál évek óta aktívan népszerűsítjük a munkavállalóink körében a kerékpáros közlekedést, a telephelyeinken és az irodáinkban mindenhol igyekszünk zárt, védett helyen kerékpártárolási lehetőséget biztosítani. Sok helyen a telephelyeken belül, legnagyobb irodánkban, Budapesten a parkolószinten van lehetőség a biciklik elhelyezésére. Van, ahol már az utcafronton is vannak tárolóink, mert olyan sokan jönnek kerékpárral! Sok telephelyünkön saját öltözőszekrény és zuhanyzó is rendelkezésre áll, hogy ne legyen gond, ha valaki szeretne egy megbeszélésre frissen és jó formában érkezni. Ezeket örömmel használják a kerékpárral érkezők, de vannak olyan kollégáink is, akik futva érkeznek a munkahelyre reggel – nekik is jól jön a lehetőség.
Hogyan érdemes bevezetni egy ilyen kezdeményezést?
„A környezetbarát és egészséges közlekedési forma népszerűsítésével 2019-ben kezdtük el komolyabban foglalkozni vállalati szinten. Ősszel és tavasszal részt vettünk a Bringázz a munkába! országos kampányban, ezt megelőzően pedig saját belső médiafelületünkön létrehoztunk egy olyan online biciklis közösséget, ami azóta is működik és aktív. „Tiszta levegőre hajtok” - ez lett a szlogenünk, és egy olyan tudás- és élménymegosztó közösség alakult ki, ami az előre megtervezett aktivitások mellett már magától, önjáró módon működik.”
Az egészségesebb és fenntarthatóbb életmód támogatását szervezeti szinten többféle módon lehet támogatni:
a tárgyi feltételek megteremtésével: ilyenek lehetnek a kényelmes öltözők, dedikált szekrények és a zuhanyzási lehetőség, zárható kerékpártároló, javítási lehetőségek
a közösségi motiváció felébresztésével és fenntartásával: jó ötlet a cégen belüli biciklis közösség építése, a versenyszellemre építő megmozdulások
edukációval: tudásmegosztás a biztonságos és felelős közlekedés népszerűsítésére, szezonális felkészítés, KRESZ és elsősegély tudás fejlesztése
Motiváció a gyakorlatban
Renáta kiemeli, hogy sokféle eszközt használtak a munkatársak ösztönzésére, így sok kollégát meg tudtak szólítani: „Többféle módon motiváltuk a munkavállalókat a biciklizésre: indítottunk például versenyt a belső csatornáinkon, ahol saját bringás képek megosztásával erre a kampányra tervezett E.ON Bike pólót nyerhettek a játékosok.”
Szezonalitástól és kampányoktól függetlenül egész évben folyamatosan napirenden volt a kerékpározás: „A központi kommunikációnkban egész évben foglalkoztunk a témával: a tavaszi kampány után még sokszor esett szó a biztonságos közlekedésről, a kerékpáros felszerelésekről. Szakembereket hívtunk, a kollégák KRESZ tanfolyamom is részt vehettek, de voltak vendégelőadóink is például a rendőrségtől.”
Az örökzöld közös bringás reggeli sem maradhatott el: „A Bringázz a munkába! kampány ideje alatt több telephelyen saját, céges kerékpáros reggelit szerveztünk: vidéken és Budapesten is gyümölccsel, üdítővel és péksüteménnyel vártuk az aznap biciklivel érkező munkatársakat.”
A sokféle motivációs eszköz meghozta a sikert, ma már nemcsak sokan járnak kerékpárral munkába, de sokan szabadidejükben is szerveznek közös programokat a munkatársakkal két keréken: „Nagyon jó volt látni, hogy év közben is sokan osztottak meg saját biciklis élményeket, sőt közös hétvégi túrák is szerveződtek a kollégák között a céges közösségi oldalunkon.”
A bringázás összehoz – néha akár a vezérigazgatóval is!
„A Bringázz a munkába! kampány során a versenyszellemet saját vándorkupával tartottuk fenn: a belső szervezésű díjátadón a legtöbb kilométert tekerő csapatoknak Kiss Attila elnök-vezérigazgatónk adta át a díjat, aki különösen nagy örömmel vállalta ezt a feladatot, hiszen maga is a rendszeres mozgás, a kerékpározás elkötelezett híve: versenyszerűen triatlonozik. A belső kampányok meghozták az eredményt: míg a 2019-es tavaszi fordulóban 85 fő indult a versenyen és összesen 6351 km-t tekertek a kollégák, addig ugyanabban az évben ősszel már 152 munkatárs tekerte a pedálokat, 14122 km-t teljesítve, amivel mind a kerékpáros napok, mind a letekert kilométerek kategóriájában az első helyen végzett az E.ON Hungária Csoport az országos versenyen."
Csapatépítés két keréken
„A versenyeken győztes csapatokat kerékpáros piknikkel is megleptük, ezeknek költségeit a vállalat állta. Nagyon hangulatos, a munkatársakat összehozó eseményeket sikerült szervezni. A közös biciklizés egyik jó hozadéka, hogy teljesen különböző területeken dolgozó kollégákat is összehoz: a mi csapatunkban például a kommunikáció és a marketing mellett volt belső ellenőr és munkavédelmi munkatárs is.”
Készítette: Rákász-Losonczy Judit