Talán sokak számára ismerős az a kínos jelenet, amikor december közepén, valamelyik hétköznap este fehér abrosz mellett unottan üldögélő dolgozók hallgatják a vezető évente ismétlődő, semmitmondó beszédét, és csak arra várnak, hogy hozzáláthassanak az átlagosnál eggyel finomabb vacsorához, majd a desszert után lassanként elkezdenek hazaszállingózni, hiszen nincs igazán miért maradniuk. Szomorú, azonban igaz: sok vállalat karácsonyi vacsorája zajlik a vázolt forgatókönyv szerint, annak ellenére, hogy egy ilyen esemény nem csupán teret adhatna a sokat emlegetett munkavállalói élménynek, de akár a hétköznapok gyakorlatánál magasabb szintre is emelhetné. Mutatjuk, hogyan.
A szervezetre szabva
„A szervezeti kultúra jellemzőihez és a munkavállalói közösséghez igazított karácsonyi program jó felület a mögöttünk álló év értékelésére, a motiválásra és az elköteleződés növelésére egyaránt” – kezd bele az aktuális témába Göröcs Lili Melinda, a Profession.hu HR vezetője. Véleménye szerint, mivel általában az évzáró esemény a legnagyobb megmozdulás a cégek életében, érdemes megadni a módját, akár a helyszínválasztás, akár a vacsora, akár a programok tekintetében. „Alapszabály, hogy a karácsonyi vacsorán minden dolgozó együtt vegyen részt. Különösen fontos ez akkor, amikor fehér- és kékgalléros munkavállalók egyaránt tevékenykednek a vállalatban, a közös ünneplés ugyanis az egy csapatba tartozás érzését erősíti.”
Hogy mely program lehet befutó a kollégák körében, az nagyban függ a szervezetben dolgozók életkorától: ahol a fiatalabbak vannak többségben, lazább, bulisabb eseményben érdemes gondolkodni, a tapasztaltabb munkavállalók ezzel szemben vélhetően inkább egy klasszikus vacsorán érezhetik jól magukat, valamilyen szórakoztató műsorral fűszerezve. Ha biztosra mennénk, monitorozzuk időben az igényeket!
Az évzáró programokon gyakori pont az eredmények méltatása, és a legkiválóbb munkatársak kiemelése: „Ezzel a gesztussal ajánlott óvatosan bánni, ugyanis nem minden cégkultúra bírja el azt, ha egyeseket megkülönböztetünk a többiektől. Ez leginkább az öntudatosabb, fiatal munkavállalókra igaz, főleg abban az esetben, ha a munkaadó alapüzenete is az feléjük, hogy egytől egyig különlegesek. Természetesen akad példa arra is, hogy a díjazás lehetősége extra motivációt teremt a kollégákban, azonban mielőtt céges szinten bevezetnénk ezt a rendszert, teszteljük kisebb csoportok, osztályok szintjén a fogadtatását” – tanácsolja a szakember.
A közös megmozdulások ereje
A decemberi ünneplést érdemes valamilyen csapatépítéssel is összekapcsolni. Kisebb létszám esetén a közös főzés, a kreatív kézműves tevékenységek vagy egy szabadulószoba jó kiegészítője lehet a hagyományos vacsorának, de ahol több száz fő dolgozik együtt, ott a céges karácsonyon túl a kisebb részlegek, csapatok is megszervezhetik a maguk évzárását.
Göröcs Lili Melinda
a Profession.hu HR vezetője
A HR csapatnak tavaly például közös élményfestést ajándékoztam, idén pedig VIP mozizni fogunk, ami után finom borok mellett, kötetlen hangulatban ünnepeljük meg a mögöttünk álló hónapokat. A visszajelzések szerint nagyon jó üzenete van annak, ha a kis egységek vezetői is figyelmet szentelnek közvetlen kollégáikra.
Interjúalanyunk meggyőződése, hogy a jótékony kezdeményezések, a közös önkéntes projektek komoly hozzáadott értékkel bírnak, ezáltal pedig a munkáltatói márkát is pozitívan építik. „Ezek gyakorlatilag bármilyen létszámnál jól működhetnek. Az egyik évben például nyolc különböző tematikájú szervezetet választottam ki, a csapataink pedig eldönthették, melyik áll hozzájuk a legközelebb, majd megadott keretet fordíthattak az adott alapítvány megsegítésére, közösen kellett kitalálniuk és kivitelezniük a támogatás módját. Erről rövid videóban vagy prezentációban számoltak be a többieknek, a karácsonyi vacsorán. A társadalmi felelősségvállalás ilyen kézzelfogható formája nagyon lelkesítő a munkavállalók számára, ezt tapasztaltuk akkor is, amikor arra kértük kollégáinkat, hogy a közös vacsorára ne üres kézzel érkezzenek, hanem egy cipősdobozban állítsanak össze ajándékot egy rászoruló gyereknek. Az összegyűlt ajándékokat a Böjte Csaba által vezetett gyermekotthonnak juttattuk el, így a közös megmozdulás hatása sokkal hosszabb távú volt, mint maga a karácsonyi program.”
A személyesség kérdése
Ahhoz, hogy ténylegesen emlékezetes lehessen a közös céges program, számos részletre szükséges odafigyelni, annak elkészítését, időzítését és lebonyolítását tekintve.
A meghívás mikéntje már önmagában is árulkodó a vállalati kultúráról. Gyakran csupán egy tényszerű e-mailben közlik a dolgozókkal a vacsora helyszínét, időpontját, dress kódját, vagyis a hangolódás, az őszinte érdeklődés felkeltése elmarad. Ahol a kollégák aktívan használják az intranetet, érdemes részletesebben is kommunikálni az eseményről, de a közösségi terekben elhelyezett plakátok is jó szolgálatot tesznek. Nálunk volt már példa arra is, hogy egy vállalati összejövetel előtt az összes munkatárs számítógépén ugyanazt a monitorvédőt állítottuk be a meghívóval, de egy, az íróasztalokra elhelyezett színes flyer és apró ajándék is jó érzéseket kelt a közelgő eseménnyel kapcsolatban.
Ami az időzítést illeti, sok karácsonyi program nem péntekre esik, ami a lehetséges helyszínek korlátozott számának tudható be, és felveti a másnapi hatékonyság kérdését. „A home office biztosításáért ilyenkor különösen hálásak a munkavállalók, de már az is sokat jelenthet számukra, ha a vezető elfogadóan áll a nem épp százszázalékos teljesítményhez” – teszi hozzá Lili.
A vezető szerepe egyébként is kiemelkedő az évzáró alkalmon, hiszen egyáltalán nem mindegy, mit és hogyan közöl beszédében a közös ünneplés bevezetéseként. „Az ügyvezetői beszéd elmaradhatatlan programpont, ugyanis minél magasabb a vezető reputációja, minél inkább felnéznek rá, annál fontosabbak a szavai a munkavállalók számára – akkor is, ha csupán néhány percben foglalja össze a gondolatait. A beszéd értékét a személyes példák nagyban növelhetik, legyen szó a legnagyobb, konkrét sikerekről, vagy épp arról, hogy mely kollégák, milyen projektben teljesítették leginkább túl a feladataikat. Mindezeken mellett lényeges, hogy a cég életéről, eredményeiről vázolt kép reális legyen, vagyis az esetleges nehézségekről, kihívásokról is essen benne szó, a közös erőfeszítések méltatása mellett” – hangsúlyozza interjúalanyunk.
Testre szabottság, közös élmény és személyesség – ezek tehát a hatásos karácsonyi programok legfőbb ismérvei. Éljünk ezzel a ritka lehetőséggel, és legfőképp szánjunk időt arra, hogy megálljunk, és megünnepeljük az elmúlt év munkáját. Megérdemeljük!
Készítette: Istók Nikoletta