Hogyan építhetünk bizalmat a munkahelyen HR-esként?

Olvasási idő: 6 Perc
HR-stratégia
2024.01.16.

Töltse le
HR Körkép 2023 kiadványunkat!

Érdekel
Hogyan építhetünk bizalmat a munkahelyen HR-esként?

Az elmúlt években a HR vezetők a munkavállalók támogatására összpontosítottak a munkánkat érintő hatalmas változások során. Ahogy a legtöbb alkalmazott beilleszkedett ebbe az újfajta munkarendbe, úgy változtak az aggodalmaik és elvárásaik is. Ennek eredményeképpen a HR csapatok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a kollégáik igényeire és ezzel együtt a megtartásra. A két fél közti bizalom hiányában azonban ez nehéz feladatnak bizonyulhat.

Mit jelent a bizalom a munkahelyen?

A munkahelyi bizalom azt jelenti, hogy a munkavállalók olyan kultúrát tapasztalnak, amely elősegíti a hatékony és őszinte kommunikációt, a pszichológiai biztonságot és a kölcsönös tiszteletet. Ezen túlmenően a munkahelyi bizalom azt is jelenti, hogy a munkavállalók akkor is biztonságban érzik magukat, ha hibát követnek el. Az együttműködés és a szabad gondolatmegosztás lehetősége növeli a munkavállalók lojalitását és elégedettségét, ezzel együtt pedig a bizalmukat is.

A Harvard Business Review nemrégiben megjelent tanulmánya szerint a bizalom nem csak "jó, ha van" a munkahelyen – ez a vállalat egészségének és teljesítményének döntő fontosságú összetevője.

Miért fontos a bizalommal foglalkozni?

A bizalom a munkatársak elkötelezettségének, produktivitásának, és a csapattagok közötti együttműködésnek kulcsfontosságú része. A fent említett tanulmány is bebizonyította, hogy azok a munkavállalók, akik alacsony bizalmi környezetben dolgoznak, hajlamosabbak a stresszre, a mentális problémákra, a kiégésre és több betegszabadságot is vesznek ki.

Ezt támasztja alá a PwC 2023-as bizalomkutatása is, ahol a fogyasztók, a munkavállalók és az üzleti vezetők is egyetértettek abban, hogy a bizalom elengedhetetlen az üzleti életben. A bizalom hiánya azonban alááshatja a márka értékét, rossz hatással lehet a pénzügyi teljesítményre, és korlátozhatja a vállalat képességét az új tehetségek bevonzására és megtartására. A jelenlegi gazdasági környezetben a vállalatoknak minden iparágban az eddiginél keményebben kell dolgozniuk azért, hogy elnyerjék az érdekeltjeik bizalmát.

Ahogy a fentiekből is látható, abban általános az egyetértés, hogy a bizalom fontos, abban azonban már sokkal kevésbé, hogy mennyire bíznak a vállalatokban. A vállalatvezetők 79 százaléka szerint az alkalmazottaik bíznak a vállalatban, de a munkavállalóknak csak 65 százaléka ért egyet ezzel.

A vezetők a bizalomépítéssel kapcsolatos legnagyobb kihívásként a jelenlegi vállalati kultúrát nevezték meg. Sok vállalatnál a távmunka vagy a hibrid munkavégzés vált a normává az elmúlt években. Ennek eredményeként a vállalati kultúra feszült lehet, mivel a munkavállalók már nem találkoznak rendszeresen az irodában, de az is lehet, hogy éppen most kell újra visszaállniuk a korábbi, nagyobb bizalmat feltételező otthoni munkavégzésről vissza az irodába. A vezetőknek fel kell ismerniük, hogy bármelyik esetről is van szó, szükség lehet a vállalati kultúra formálására. Alapvető fontosságú, hogy meghatározzák a szervezet hangnemét, és biztosítsák, hogy az alkalmazottak megértsék a vállalat értékeit és a vállalat céljának megvalósításában betöltött szerepüket.

Ehhez pedig elengedhetetlen a kommunikáció szerepének felismerése – a HR csapatoknak meg kell érteniük a bizalom és a kommunikáció közötti kapcsolatot.  Bár minden szervezetnél egyedi tényezők járulnak hozzá a dolgozók bizalmához, a kommunikáció minden környezetben kritikus fontosságú. Ha a vállalatok nem képesek a kommunikációval kapcsolatos elvárásokat meghatározni és teljesíteni, a bizalmi kultúra megtörhet, ami jelentős következményekkel járhat.

A bizalom kultúrájának megteremtése hatékony kommunikációval

A munkahelyi bizalom fenntartása a szervezet egészében működő jó kommunikációtól függ. A PwC kutatásában a munkavállalók 72 százaléka mondta azt, hogy megfelelő kommunikációval növelni lehet a munkahelyi bizalmat. A bizalom kultúrájának ápolása érdekében a HR szakembereknek kell figyelni arra, hogy az alkalmazottak hogyan kommunikálnak egymással, a vezetők hogyan kommunikálnak a csapattagokkal, és a szervezet hogyan osztja meg az információkat az érdekelt felekkel.

1. Egyértelmű és következetesen használt kommunikációs csatornák létrehozása

Gondoljuk át, hogy szervezetünkben hogyan jutnak el az információk a munkavállalók, vezetők között. Ha korábban nem alakított ki szabályozott rendet azzal kapcsolatban, hogy a munkavállalók mikor és hogyan kapják meg a számukra fontos információkat, a munkavállalók nagyobb bizalmatlanságot tapasztalhatnak. Ezzel szemben az alkalmazottakkal való világos és következetes kommunikáció hosszú távon a munkahelyi bizalom magasabb szintjét segíti elő.

Kérdezzük meg munkavállalóinkat, hogy a jelenlegi kommunikációs eszközök lehetővé teszik-e számukra, hogy gyorsan megtalálják a szükséges információkat. A dolgozóktól kapott információk segíthetnek egy olyan kommunikációs stratégia kidolgozásában, amely a meglévő buktatókat és akadályokat elsimítja.

2. Érzelmileg intelligens vezetők fejlesztése

Jelentős hatással van a bizalom szintjére az, ahogyan a vezetők kommunikálnak a kollégáikkal. A vezetők felelősek azért, hogy példát mutassanak az alkalmazottaknak a szervezeten belüli kommunikáció, bizalom és őszinteség területén is. A legjobb módja ennek az érzelmi intelligencia fejlesztése.

A vezetők érzelmi intelligenciájának fejlesztése javíthatja az őszinte és átlátható kommunikációra való képességüket az egészséges határok fenntartása mellett. Az érzelmileg intelligens vezetők tudják, hogy mikor helyénvaló a problémára felhívni a figyelmet vagy megnyugtatni az alkalmazottakat és enyhíteni félelmüket, szorongásukat.

3. Konfliktuskezelési tréning

A bizalom alacsony szintje több konfliktust okoz a munkahelyen, a munkahelyi konfliktusok pedig megbontják a dolgozók bizalmát. Lehetetlen fenntartani a bizalmat, ha az alkalmazottak nem tudnak dűlőre jutni egy nehéz beszélgetés során. Ha konfliktuskezelési tréninget kínálunk a munkavállalóknak, javíthatjuk a csapattagokkal való együttműködésüket, és hatékonyabban kommunikálhatnak a munkahelyükön.

Alapvető fontosságú, hogy az alkalmazottak számára olyan kommunikációs eszköztárat biztosítsunk, amelyekkel önállóan is kezelni tudják a nézeteltéréseket. A HR-nek azonban a konfliktuskezeléshez is támogatást kell nyújtania, ha a dolgozók nem tudják maguk között megoldani a problémákat, amivel szintén növelhető a vezetők, HR-esek iránti bizalom is.

4. A pszichológiai biztonság elősegítése

A pszichológiai biztonság a munkahelyi bizalom alapja – ez határozza meg, hogy az alkalmazottak mennyire tudják őszintén, következményektől való félelem nélkül megosztani gondolataikat, érzéseiket és ötleteiket. A pszichológiai biztonság hiánya a szervezeten belüli bizalom alacsony szintjével egyenlő. Ha az alkalmazottak nem tudnak szabadon kommunikálni anélkül, hogy félnének az ítélkezéstől vagy a büntetéstől, a munkahelyi bizalom kiépítése lehetetlen.

A pszichológiai biztonság lényeges eleme a szerepek, feladatok és elvárások egyértelműsége, valamint a szabályok következetes betartása. Az alkalmazottak komfortosabban érzik magukat, ha nem érhetik őket váratlan lépések a főnöküktől, munkatársaiktól vagy a szervezettől.

munkatársak jóllétéről szóló beszélgetés elindítása is kritikus eleme lehet a munkahelyi pszichológiai biztonság megteremtésének. Ha a HR is kiemelten kezeli csapattagjai érzelmi és mentális egészségét, az arra ösztönzi a munkavállalókat is, hogy a legautentikusabb önmagukat mutassák a munkahelyen.

A bizalom tehát minden szervezet sikerének döntő tényezője, és a HR csapatok különösen sokat tehetnek azért, hogy hatékony kommunikációval érdemi javulást érjenek el vállalati, bizalmi kultúrában. Ahogy az a kutatásokból is kiderült, jelentős számú munkavállaló aggódik a munkahelyébe vetett bizalom miatt, így most jött el igazán az idő arra, hogy átgondoljuk, megfelel-e szervezetünk a dolgozóink igényeinek, elvárásainak.

Készítette: Varsányi Zsófi

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le
HR Körkép 2023 kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X