Powered by

Gyakorlati tanácsok a testtudatos szemlélet bevezetéséhez

Olvasási idő: 7 Perc
HR-stratégia
2022.07.19.

Töltse le a
Hogyan alakulnak a bérek 2022-ben kiadványunkat!

Érdekel

Korábbi cikkünkben részletesen bemutattuk a testtudatos szemlélet munkahelyi megjelenésének egyik nagy port kavaró eszközét, a menstruációs szabadságot, valamint arról is beszéltünk, miért lenne hasznos a cégeknek a testtudatosság szélesebb körű elterjedése. Simon-Göröcs Lili, a Profession.hu HR igazgatójának segítségével most az említett szemlélet bevezetéséhez adunk tanácsokat és mutatunk bevált, szabadságokon túlmutató jó gyakorlatokat. 

A legtöbb, munkavállalói egészségre vonatkozó, testtudatos szemlélethez kapcsolódó globális gyakorlat jelenleg a jelenleg a menstruációs szabadság, illetve a mentális terhek csökkentése köré csoportosul. Azonban számos más lehetőséggel is bővíthetjük eszköztárunkat, ha a munkavállalók jólétét, valamint az elfogadó vállalati kultúrát szeretnénk erősíteni. 

Mi vezetett a testtudatos szemlélethez?

A munkavállalók menedzselésének történetében kezdetben csak „dolgos kezekként” tekintettek az alkalmazottakra. Aztán a vezetők fokozatosan meglátták a szociális szükségleteket és a motiváció erejét. Ezután rácsodálkoztak az alkalmazottak kognitív képességére, valamint az információfeldolgozás és -felhasználás képességére. Az alkalmazottak vezetésének következő, jelen fázisa, hogy az egész embert, tehát az elmét, testet, lelket vizsgáljuk a munkahelyi körülmények között is. Ezzel lehetőséget biztosíthatunk a testtudatosság megjelenítésére a szervezetünkben, és így az egyéneknek is opciót adunk arra, hogy saját magukra is így tekintsenek, és (még mélyebben) megismerjék működésüket, szükségleteiket.

Ebben a holisztikus megközelítésben ugyanúgy figyelmet fordítunk a stresszkezelésre, a mozgás népszerűsítésére, mint a függőségek kezelésére és a fizikai panaszok enyhítésére is. A Health Promotion Internationalben megjelent tanulmányban a kutatók hangsúlyozzák a strukturális és szervezeti stresszorok, a pszichoszociális tényezők és az egyéni sérülékenység összetett hatásait a munkavállalók egészségére, és az ezekre való vállalati reakciók fontosságát is kiemelték.

A tanulmány szerzői megerősítették, hogy a holisztikus egészségfejlesztési programok az egyéni észlelés és a tudatosság fokozására is jó hatással vannak, valamint, hogy ezek a testtudatosságot hangsúlyozó eszközök a munkavállalók egészségére komoly veszélyt jelentő tehetetlenség és a kilátástalanság leküzdésére is alkalmasak. Ezek a változó munkakörülmények mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az egyéni és kollektív potenciál felszabaduljon, és ezzel a vállalati kultúra és a munkavégzés folyamatai is jobban megfeleljenek a munkavállalók egészségi szükségleteinek.

Mi a sztereotipikus egészségközpontú munkahely?

A hazai vállalatoknál sem ismeretlen az egészséges életmód előtérbe helyezése a munkahelyen. Gyakori, hogy fánkok és különböző kevésbé egészséges harapnivalók helyett a vállalat hirdeti, hogy ők az egészségesebb alternatívák mellett tették le a voksukat, így például folyamatosan biztosítják a friss gyümölcsöt az irodában, valamint (ha van) a menzájukon is dietetikus által összeállított menükből válogathatnak a munkavállalók. 

Hasonlóan gyakori példa a mozgás népszerűsítése. Lehet szó akár közös edzésekről a csapatokon belül, például egy maratonra történő felkészülés, akár mindenki számára biztosított konditerembérletekről, vagy egy irodahelyiség edzőteremmé történő átalakításáról.

A mentális egészség megőrzése érdekében számos munkáltató ad lehetőséget pszichológiai konzultáción való részvételre, de bevált gyakorlat, hogy szakmai kérdésekben coachokhoz fordulhatnak az alkalmazottak. A testtudatos szemlélet azonban nem csak ezekre az eszközökre tér ki. 

Milyen jó gyakorlatok működnek egy hazai vállalatnál?

Simon-Göröcs Lili

Simon-Göröcs Lili

a Profession.hu HR igazgatója

Egy testtudatos munkahelyen természetes, hogy nem tartjuk magunkban a felmerülő problémákat. Vállalom, hogy vezetőként egy olyan csoportot irányítok, ahol teret adok az egészségügyi panaszok (mind fizikális, mind mentális) megosztására. Ahol a munkavállaló elmondhatja, hogy szorong, fáj a hasa vagy fáj a feje. És nem éreztetem vele azt, hogy úgy kell tennie, mintha minden rendben lenne, holott egyébként szenved.

Lili azt is hozzátette, hogy mint minden kritikusabb témánál, itt is érzékenyíteni kell. Mind a nőknek, mind a férfiaknak hasznos tudást jelentene, ha még többet megtudnának egymás szervezetének működéséről. Megértenék, ki miért reagálhat negatívan egy-egy hírre, kit mikor érdemes keresni nagyobb projektekkel, nehezebb feladatokkal. A munkanap folyamán ki mikor tud koncentrálni a legjobban, és mikor van szükségük pihenésre.

Lili fontosnak tartja a vezetői példát is. Azért, mert ő is nyíltan beszél az egészségügyi problémákról, ugyanazzal a természetességgel kezelik a kollégák is a témát. Hozzátette, hogy vezetőként meg kell küzdeni azzal is, hogy a sztereotípia szerint mindig magas energiaszinten kellene működni, motiváltnak és energikusnak kellene lenni. Elmondta, hogy bár a csapat motivációjáért és lelkesedéséért egy bizonyos szintig tényleg a vezető felel, meg kell találni azt az egyensúlyt, ahol hiteles is marad minden fél. Biztat mindenkit arra, hogy vezetőként is tegyék ki az asztalra, ha nincsenek jól, nem érzik produktívnak magukat, így önazonosként tudnak jelen lenni a cégen belül és egészséges vezetői példával tudnak szolgálni.

Azt is el kell fogadni, hogy ha valaki erre nem nyitott. Ha a csapatomban van olyan, aki azt mondja, hogy ő nem szeretne a ciklusáról, más egészségügyi panaszairól beszélni, akkor ez is ugyanúgy rendben van, nem faggatunk senkit. Egy másik fontos szempont a testtudatos szemlélettel történő navigálásban, hogy nem biztos, hogy rendszeresen jelennek meg az egészségügyi problémák, például a menstruációs fájdalmak. Vannak, akik csak időszakosan küzdenek ezzel. És ilyenkor nem az az egyetlen megoldás – a nők sem igénylik feltétlenül azt –, hogy két napig otthon feküdjenek vagy szabadságon legyenek, hanem sok egyéb olyan eszközzel lehet ezt támogatni, ami inkább megkönnyíti a helyzetet. Ilyen például a home office, amit most a járványhelyzet sok helyen lehetővé tett, így adott volt, hogy otthonról dolgozhatnak a panaszokkal küzdők. Én még a járvány előtt is megbeszéltem a kolléganőimmel, hogy ha valamelyikük rosszul van, akkor dolgozzanak nyugodtan otthonról, és arra a napra csak annyi munkát vállaljanak, amit kényelmesen el tudnak végezni. Ha majd jobban lesznek, bepótolják. Lehet, hogy az is elég, ha vezetőként szabad kezet adsz abban, mikor érnek be az irodába, vagy megadod a lehetőséget, hogy eldöntsék, aznap hol érzik magukat nagyobb biztonságban. Ehhez persze bizalom is kell mindkét féltől.” 

A Professionnél hamarosan bevezetik a mosdók felszereltségének bővítését is, ami szintén az egészségközpontúság felé tereli a munkakörnyezetet: mindenhol elérhetők lesznek a nedves törlőkendők, menstruációs higiéniai termékek, valamint a későbbiekben szeretnék további tisztálkodási szerekkel, például dezodorral, szájvízzel ellátni a helyiségeket.

Az egyik legfontosabb azonban ebben a szemléletben is a teljesítményalapú értékelés. Akár a férfiak, akár a nők szervezetének változásait nézzük, senki nem lesz napokon, heteken át ugyanolyan lelkes, koncentrált és produktív. Éppen emiatt a vezetőknek nem a ledolgozott munkaórákra kellene nagy hangsúlyt fektetni, ha már testtudatosságról beszélünk, hanem az elvégzett munka minőségére. „Utolsó tanácsként talán erre hívnám fel a figyelmet. Nem akkor leszek elégedett, hogyha nyolc órát dolgozik a kollégám, hanem ha tudom, hogy a rá bízott feladatokat határidőre elkészíti. A közös munka kezdetén megbeszéljük, hogy milyen minőségre van szükségem, és tudom, hogy ezeket a sarokpontokat figyeli ő is. Hogy a feladatait a munkavállaló milyen tempóban, hol és miként végzi el, az teljes mértékben rá van bízva. A menstruációs példával élve: a nő, aki megkapja azt a szabadságot, hogy csinálhat egy olyan napot, amikor a kanapén egy meleg borogatással a hasán pihenhet, meg fogja tenni azt, hogy utána beleadja azt az extrát, behozza a kimaradt munkaidőt talán még hatékonyabban is, mint azelőtt.” – zárta Lili a beszélgetést.

Készítette: Varsányi Zsófi

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le a
Hogyan alakulnak a bérek 2022-ben kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel