Nem kell részleteznünk, a jelenlegi munkaerőpiacon miért van szükség egyedi toborzási megoldásokra, olyanokra, amelyek munkaadóként megkülönböztetnek bennünket a többi cégtől. Bár nem könnyű egyedinek lenni, mégis van új a nap alatt: a chatbotok megjelenése egy igazán mai kommunikációs csatornát kínál, amely a toborzás bizonyos szakaszában rendkívül sokat hozzátehet az employer brandünkhöz – más eszköz ilyen komplex hatásra nem képes. Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési és termékmenedzsment vezetőjével egy minden tekintetben friss szolgáltatásról, a Toborzó asszisztensről beszélgettünk.
Különbözni másoktól
Másnak lenni és másnak is látszani – a munkáltatók aktuális mottója is lehetne az értékes munkaerőért való versenyben.

Tüzes Imre
a Profession.hu üzletfejlesztési vezetője
Ma a cégek számára különösen fontos, hogy milyen színben tűnnek fel a potenciális jelöltek szemében. Az innovatív attitűd, a cool kommunikációs stílus, a vonzó munkáltatói márka azok a hívószavak, amelyek leginkább megszólítják a sokat emlegetett fiatal generációt, az ide tartozók figyelmét azonban gyakran nem könnyű megragadni. Ez az egyik fő kiindulópont, amely a Toborzó asszisztenst, mint trendi és több funkciós csatornát életre hívta.
A másik ok, amiért a mai piacon a chatbotnak helye van, hogy oly módon képes mozgósítani a pályázókat, ahogy azt eddig talán egyetlen megoldás sem. „Miután beérkeznek az önéletrajzok egy nyitott pozícióra, és a kiválasztásért felelős HR-es döntött arról, hogy kiket szeretne személyesen is megismerni, több lehetősége van az interjú és a továbbiak leegyeztetésére. A legtöbben telefonon informálják a jelentkezőket a részletekről, a másik népszerű módszer pedig az e-mail – mi eddig ezt alkalmaztuk. Esetünkben ez átfogó tájékoztatást jelent, ugyanis nem csupán az interjú időpontját és helyszínét tartalmazza, hanem képeket az irodáról, videót a mindennapjainkról, sőt azt is megosztjuk a hozzánk érkezőkkel, hogy hol van a legközelebbi kávézó, és melyik ott a legfinomabb kávé. Hiszünk abban, hogy ezek a részletek jó érzéssel töltik el a jelölteket, vagyis javítani tudják az interjún való megjelenés arányát is” – fejti ki a szakember.
És hozzáteszi: „A toborzó robot a fentiek egy kvázi továbbfejlesztett, jelenleg 1.0-ás verziója, amikor is a chatbot alapú platformra helyezzük át ezeket az információkat, mintegy beszélgetést kezdeményezve a pályázóval. Vagyis miután a HR-es közölte a jó hírt a jelölttel, miszerint bekerült az interjúra, e-mailben, smsben, messengeren vagy viberen megosztja vele azt az URL-t, amelyre kattintva megjelenik a chatbot webes felülete, majd a szükséges információkat már a Toborzó asszisztens adja át az álláskeresőknek – azokat és úgy, ahogy azt az adott munkaadó szeretné.”
Pont olyan, mint a céged
A robotasszisztens szuperképessége, hogy teljes egészében az cég arculatához, brandszíneihez igazítható, sőt a neve is tetszőlegesen módosítható. „A céges logó éppúgy megjeleníthető, ahogy a különböző multimédia tartalmak, képek, videók, gifek megosztását is lehetővé teszi, vagyis a végeredmény pontosan olyan, mint egy saját fejlesztésű chatbot. Hatását tekintve egyszerre építi a munkáltatói márkát, és tesz hozzá a jelöltélményhez, ugyanis a közvetített tartalom is aszerint alakítható, ahogy a pozíció és interjú jellege, a cég imázsa és a megcélzott jelöltek megkívánják” – részletezi a vezető.
A chatbot olyan módon kommunikál, ami egészen újszerű az eddig használt csatornákhoz képest, ráadásul mobileszközökön és számítógépen egyaránt működik.
A beszélgetés gyors ritmusú, a kérdések fastruktúra-szerűen követik egymást és feleletválasztással a jelölt dönti el, milyen információra van még szüksége. A virtuális asszisztens például segítséget nyújt az interjúra való felkészülésben, megmutatja, hol is zajlik majd a beszélgetés, és igény szerint megtervezi az odavezető útvonalat, autóval, tömegközlekedéssel, de akár a kerékpár is választható alternatíva. Tippeket ad a megfelelő öltözéket illetően, sőt azt is elárulja, hogy milyen fogadtatásra számíthatunk az irodába érkezve.
Aktuálisan három csomag érhető el, amelyek közül az alapcsomagban a leggyakoribb kérdésekből álló forgatókönyvet egészíthetjük ki a saját válaszainkkal. A további csomagok 9+1, illetve 19+1 egyedi kérdésnek adnak teret, vagyis kizárólag rajtunk múlik, mit és hogyan mutatunk meg magunkról.
Akik már ismerik az előnyöket
Bár a mesterséges intelligencia még nem tart ott, hogy egy chatbot teljes mértékben az élő beszélgetés érzetét keltse, mégis az egyedi és erősen differenciáló platform technológiai fejlettségről és innovatív gondolkodásról árulkodik, ráadásul az eszköz alkalmazásában a jövőben számos további kapu is megnyílhat – sőt, az első fecskék már meg is érkeztek.
„Az általunk programozott chatrobot megoldások a people menedzsment különböző területein működnek már hatékonyan, olyan feladatok esetén, amelyek automatizálhatóak. Egy gyorsétteremlánc például exit interjúk lebonyolítására használja, így teremtve meg a lehetőségét, hogy minden egyes távozó elmondhassa véleményét, benyomásait, távozásának okait. Ez skálázható módon segíti a cég belső HR politikájának finomítását. Egy munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó ügyfelünk a toborzás folyamán esetleg lemorzsolódó érdeklődőket próbálja megmenteni robottal, oly módon, hogy az egyedi kérdésekre adott válaszokat építi be a beszélgetés fonalába, saját weboldalába integráltan. Egy másik robotjuk a jelentkezők válogatását, és az egyéni igényeik egyeztetését végzi automatizáltan, tehermentesítve ezzel a recruitert” – osztja meg Gohér Mihály, az Abimato termékfejlesztője, aki a Toborzó asszisztens megalkotásában is aktív részt vállalt.
Ahogy arról már korábban is írtunk, a jövő éppen most zajlik, és bár lépést tartani nem kötelező, de erősen ajánlott. Akit további részletek is érdekelnek a chatbot háza táján, az a Profession.hu formabontó HR Konferenciáján, 2019. szeptember 19-én minden kérdésére választ kaphat.
Készítette: Istók Nikoletta
