Powered by

Csapatépítés káosz idején – céges karácsony 2021

Olvasási idő: 6 Perc
Vezetőknek
2021.11.25.

Töltse le a
HR Körkép 2021 kiadványunkat!

Érdekel

Közeledik az év vége, a céges karácsonyi bulik és csapatépítők időszaka. De lesznek idén céges bulik egyáltalán? És ha igen, személyesen koccintunk majd, vagy idén is maradunk online keretek között?

Egy naptári év vége a legtöbb cégnél nemcsak szimbolikus jelentéssel bír. Ekkor zárjuk a projekteket, sokszor a pénzügyeket is, a következő évben kezdődnek újra a szabadságok, és így tovább. Az évnek a lezárása pedig különösen fontos egy olyan időszakban, mely alig több, mint egy éve tart, és soha nem látott kihívások elé állította a teljes társadalmat, válogatás nélkül.

A céges év végi rendezvény fontos - bár a hajtásban legszívesebben lemondanánk róla, valójában ez az az alkalom, amikor lehetőségünk nyílik egy kicsit kifújni magunkat, és a kollégáinkkal közösen reflektálni az évre, megünnepelni a sikereinket.

Milyen trendek látszanak kirajzolódni a céges rendezvények piacán? Hogyan zárják a vállalatok az idei évet? Bódi Gabriella, az [eureka] alapítója, szervezetfejlesztési vezetője segített körbejárni a témát.

Bódi Gabriella

az [eureka] alapítója, szervezetfejlesztési vezetője 

Az elmúlt valamivel több mint 1 év tapasztalatai azt mutatják, hogy a cégek és a munkavállalók részéről megváltoztak az igények, de nem teljesen úgy, ahogy a piac ezt várta. A munkavállalók összetartásának igénye mit sem változott azzal, hogy hosszabb időre home office-ba kényszerültünk, és a munkatársainkkal csak távolról, online hívással kapcsolódhattak egymással. Sok vezetőben és HR munkatársban élhet téves kép a megváltozott, leginkább hibrid munkarendben működő szervezetükben uralkodó közösségi igényekről. Mert mit láthatunk a felszínen? Hogy a munkatársak egy év távmunka után nehezen szivárognak vissza az irodába. Hogy a kezdeti ellenállást követően most, hogy már választhatnak, szívesen és többet dolgoznának otthonról. Hogy az online közösségépítésre pedig nincs igény, mert az online „béna”, fárasztó és ennyi idő után elegük is van belőle.

De mi is történik valójában? 

Az online programok újszerűsége tavaly még fenntartotta az érdeklődést, mostanra ezek is unalmassá, jellegtelenné váltak. Mégsem magukkal a programokkal van a baj, hanem a mögöttük húzódó komolyabb okkal: megjelent az online térben való általános kiégés, az úgynevezett Zoom-fáradtság.

Gabriella szerint sok digitális esemény arra törekedett, hogy valami létezőt, valami élőt helyettesítsen, miközben nem vették figyelembe, hogy mennyire megterheli az elmét az egy irányba nézés, a technika folyamatos kezelése, a környezet változatlansága. Úgy próbáltunk csapatot építeni, mintha mi sem változott volna, holott mindannyian képernyők mögé kényszerültünk.

A szervezetfejlesztő így foglalja össze az elmúlt időszak online csapatépítéseiről szerzett tanulságait:

„Rendezvényszervezőként és szervezetfejlesztőként azok a cégek lettek tehát a nyertesek, akik:

- a megrendelővel együtt dolgozva, kellő empátiával és szakértelemmel mérték fel, mire van szükséges az egyes szervezeteknek a közösségépítésben

- a kevesebb = több elvét alkalmazva időben felismerték, hogy milyen megterhelést jelent az online jelenlét az egyéneknek, ezáltal alacsony belépési küszöbű, könnyed, élményszerű megoldásokat hoztak

- az egyébként is magas stressz-szintet okozó időszakban arra törekedtek elsősorban, hogy kivegyék a stresszt a rendszerből, és azt mondták: semmi sem kötelező! A programjaikkal lehetőséget biztosítsanak a mentális megkönnyebbülésre, a ventillálásra vagy a teljesen szabad és önkéntes részvételre

- a személyes interakció és a feel-and-touch élményét úgy emelték az online térbe, hogy pontosan tisztában voltak a technológia adta korlátokkal.”


A közösségi kapcsolódásra nagyobb igény van, mint valaha, de nem mindegy, hogy ez milyen módon történik. A kiüresedett, jellegtelen, tartalom nélküli programok már „nem mennek át”, egyre könnyebb kibújni alóluk: lehet hivatkozni egészségügyi kockázatokra, az otthoni munkarendre, vagy akár az igazságra – minek csináljunk valamit, aminek nincs értelme? A szakértő szerint pedig akik így gondolkoznak, azoknak tökéletesen igazuk van. De hogyan tovább?

 Év végi céges rendezvények 2021 – pillanatkép

„Az idei év végi céges rendezvények helyzete tapasztalatunk szerint továbbra is bizonytalan. Nemcsak az a kérdés, hogy élőben vagy online zajlanak-e, hanem azt sem lehet még biztosan tudni, hogy meg lesznek-e tartva, avagy sem.” 

Több B2B rendezvényszervező cég jelentette be az elmúlt hetekben, hogy az idei évben élő rendezvényszervezést nem végeznek, de lépnek a vállalatok is: egyre növekvő arányban mondják le korábbi, optimistán lekötött foglalásaikat, mindezt az emelkedő egészségügyi és jogi kockázatok miatt.

„A kérdés szerintünk nem az kell, hogy legyen: megtartsuk-e idén online a karácsonyt? Hanem az, hogy ha megtartjuk, akkor hogyan legyen jó, hasznos és az elköteleződést javító esemény?”

Mit várnak a munkatársak az online megoldásoktól?

„Ha egyszerűen el szeretnénk intézni a kérdést, akkor azt válaszolnánk: nem sokat. Az egy évvel ezelőtti kíváncsiság megcsappant, mind a cégek, mind a munkavállalók rengeteg tapasztalatot szereztek az online életben. Ezek a tapasztalatok pedig sokszor bizony rosszak.

Mivel a home office időszakban az otthon és a munkahely térben és időben is összeért, ezért a munkavállalók nehezen tudtak kiszakadni az állandó készenletből, a folyamatos munkaüzemmódból. Az az eszköz, ami korábban az otthoni környezetben a kikapcsolódást szolgálta, mára sokszor munkaeszközzé vált, és ez stresszt szül.

Ezért fogadja az emberek többsége a kollégákkal töltendő online időt kétkedéssel, sőt ellenérzésekkel. Olyan nem tudatos előítéletek születnek, melyeket az online közösségépítő programoknak és azok szervezőinek először meg kell szüntetniük, és csak ezt követően kerülhet sor a tényleges közösségépítésre.

Az online megoldások egyik fókuszában tehát az kell, hogy álljon, hogy a résztvevők válláról levegye a terhet, és csökkentse a stresszt. A könnyed, humorral átszőtt programok segítik a feloldódást, a hangsúlyt pedig a versengésről az együttműködésre kell helyezni, legyen szó akár arról, hogy közösen mentik meg a Mikulást vagy egy maffiacsalád bőrébe bújva hajtanak végre alvilági melókat. A cél, hogy mindig sikerélményt kapjanak a résztvevők úgy, hogy azt érezzék: együtt tettek ezért valamit, és még jól is érezték magukat közben.”

Tavaly sok cégnél elmaradt a karácsonyozás, mert ódzkodtak az online programtól - idén egyre inkább érzik a vezetők a nyomást, hogy mégis kell valamit tenni. És ahogy nő az esetszám, úgy fordulnak egyre többen újra a digitális megoldások felé. Gabriella úgy véli, ha ilyen megoldást választunk, fontos, hogy gyakorlott szolgáltatóval szerződjünk, akik tudják, hogy mire kell figyelni az online programok tervezésekor és profi játék- és műsorvezetőkkel dolgoznak, akikkel meg tudják teremteni a közvetlen hangulatot az online téren keresztül is.

A szervezetfejlesztő szerint az év végi ünneplés csapaterősítő kulcsüzenete az évzáró számot vetés:

„Adjuk át a munkatársaknak azt az érzést, hogy ezt az évet együtt, nehezen, de végigcsináltuk. Ha együtt, a kihívások és bizonytalanság közepette ilyen erőt mutattunk, akkor később, a virágzás idején sem fog minket senki megállítani.

Ha idén elmarad az év végi ünneplés, egy különösen nehéz év szimbolikus lezárása, akkor azzal azt üzenjük, hogy az akadályok és a nehézségek most fontosabbak annál, mint hogy egységet és erőt mutassunk. Ne mulasszuk el tehát ezt az üzenetet év végén átadni, sőt ne csak év végén tegyük. Ha elismerjük a csapatunk teljesítményét, ha demonstráljuk, hogy látjuk a hozzájárulásukat, és értékeljük, akkor a csapat később is szárnyakat kap. Nemcsak év végén. Mindig.”


Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le a
HR Körkép 2021 kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel