A legkreatívabb toborzási és kiválasztási stratégiák

Olvasási idő: 10 Perc

Töltse le a
HR Körkép 2022 kiadványunkat!

Érdekel
A legkreatívabb toborzási és kiválasztási stratégiák

A legkreatívabb toborzási és kiválasztási stratégiák

A munkaerő megszerzése és megtartása egyaránt problémát jelent sok cég számára. A toborzási stratégia és a munkaerő megtartása összefügg, hiszen mindkettő arról szól, hogy legyen elég dolgozója a cégnek, ugyanakkor nagyon különbözőek is, mert megszerezni és megtartani a munkaerőt más megoldásokat kíván. Sokan azt mondják, utóbbi nehezebb, de ha nem mindegy, kit veszünk fel, és fontosnak tartjuk, hogy értékes munkaerővel gyarapodjon a csapatunk, bizony oda kell figyelni a toborzási stratégiára is.

Egy tehetséges, jól képzett, tapasztalt munkavállaló ugyanis nem biztos, hogy fel fog figyelni egy ilyen hirdetésre:

„Informatikai területre keresünk munkatársat.

Elvárások:

Szakirányú végzettség, angol nyelv felsőfokú ismerete, rugalmasság, 5 év tapasztalat.

Fizetés megegyezés szerint”

Ha őszintén és nyersen akarunk fogalmazni, ez az álláshirdetés olyan fájóan semmitmondó és sablonos, hogy egy olyan informatikus, aki igazán tehetséges, jó a szakmájában, és válogathat az ajánlatok között, szóra sem fogja méltatni. Jelentkeznek majd ugyanakkor olyanok, akik informatikai szakközépiskolába jártak, érettségiztek angolból, és legfeljebb kisebb cégek belső levelezőrendszerét kellett karbantartaniuk. Nem teljesen ez volt a cél, igaz?

Ahhoz, hogy olyan emberek figyelmét keltsük fel, akik ennél jóval többet tudnak, nekünk is többet kell nyújtanunk. Nem elég egy sablonhirdetés, hogy aztán hátradőlve várhassuk az önéletrajzokat. Minél kreatívabb a toborzási módszerünk, annál valószínűbb, hogy profi, kreatív, tehetséges munkavállalókat vonzunk be. Nem mellesleg, az employer brandinghez is sokat hozzá tud tenni egy olyan kreatív toborzási ötlet, ami felkelti a figyelmet, akár még a szakmán kívül is.

Magyarországon még nem igazán jellemzőek az innovatív, rendhagyó „hirdetések”, de külföldön már számos példát lehet találni olyan munkaerő-keresési módszerekre, amiket bizony megjegyzett az, aki találkozott velük. Még akkor is, ha ő maga nem volt érdekelt az adott állásra való jelentkezésben.

  1. Ikea

toborzási stratégia az IKEÁtól

A svéd bútorgyártó, az Ikea igen kreatív toborzási stratégiát és ennek megfelelő toborzási csatornákat választott. Az eladott bútorok dobozainak belsején összeszerelési útmutató formájában „karrierépítési útmutató” kapott helyet, amelyben leírták, hogyan lehet jelentkezni az egyes állásokra, munkakörökre. Az állásajánlatok így sok emberhez jutottak el, ráadásul mindennek körülbelül nulla volt a költsége.

Hogy mit nyert ezzel az Ikea? Több, mint 4200 önéletrajzot, amik közül válogatva végül 280 új munkatársat vettek fel. És hogy miért pont ezt a módszert választották toborzásra? Mert így olyan alkalmazottakat nyertek, akik vásárolják az Ikea termékeit, vagyis ismerik és szeretik azokat – tehát feltételezhetően lojálisabbak lesznek.

  1. Microsoft

toborzási stratégia a Microsoft-tól

Sokan szeretnének egy akkora cégnél dolgozni, mint a Microsoft. Ennek megfelelően önéletrajzok százai, sőt, ezrei lepik el rendszeresen az informatikai céget. Persze a jelentkezők összetétele így igencsak híg, ami nem jó a vállalatnak, ugyanis rengeteg időbe telik, míg a sok irreleváns önéletrajz közül kiválogatják azokat, amik érdekesek lehetnek számukra.

Hogy megoldják ezt a helyzetet és csak olyan pályázók adják be a jelentkezésüket, akik valóban érdekesek a Microsoft számára, szokatlan módját választották a megüresedett pozíciók meghirdetésének: felhívásukban konkrét telefonszám helyett egy képlet szerepel. Aki meg tudja fejteni a feladványt, az hozzájut a telefonszámhoz, amin jelentkezni lehet a céghez. Így olyanok, akik nem felelnének meg a Microsoft számára, eleve nem is tudnak jelentkezni. Így lényegesen kevesebb, de annál hasznosabb CV érkezik be hozzájuk.

[thrive_leads id=’752′]
  1. jobsintown.de

toborzási stratégia a jobsintown.de-től

A toborzócégeknek is fel kell valahogy hívniuk magukra a figyelmet, erre pedig a jobsintown.de meglehetősen szokatlan, eddig példátlan, provokatív, de úgy tűnik, működőképes megoldást talált. Kávéautomatákat, bankautomatákat, és más hasonló toborzási csatornát választott, és ábrázolta igen szemléletes, sokkoló képsorokkal, hogyan sínylődik az ember egy számára nem megfelelő munkahelyen. A képeken az emberek az automaták belsejében nyomorogva, szűk helyen szenvedtek. A mottó pedig: „az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz munkahelyed legyen!” Mi ösztönöz új állás keresésére, ha nem ez?

  1. Mariott Hotel

toborzási stratégia a Marriott-tól

A Mariott Hotel úgy próbálta megtalálni az ideális jelentkezőket az általa hirdetett állásokra, hogy létrehozott egy My Mariott Hotel nevű videojátékot, amit feltett az internetre. A játékosok egy virtuális konyhát üzemeltetnek, annak minden terhével és felelősségével: alapanyagok beszerzése, munkafolyamatok tervezése, a pénz beosztása, az alkalmazottak irányítása. Játék közben a képernyő sarkán van egy ikon: „Próbáld ki a valóságban is!”. Itt lehet jelentkezni a hotel állásajánlataira.

A nem titkolt cél az, hogy a hotelt vonzóvá tegyék az Y generáció számára is, mint potenciális munkahelyet. Ez a generáció ugyanis már a számítógépek, az internet világában nőtt fel és él, így talán ezen a felületen lehet őket a legegyszerűbben, leghatékonyabban, és a legnagyobb számban elérni.

  1. First Merit Bank (FMB)

toborzási stratégia a First Merit Bank-től

Az FMB számára nagyon fontos, hogy a náluk dolgozók ügyfélközpontúak legyenek, jól tudjanak kommunikálni, és megfelelően kezeljék az ügyfelekkel kapcsolatos kellemetlen helyzeteket is, mint például a reklamáció, elégedetlenség. Éppen ezért a HR stratégiájuk azon alapult, hogy úgy kerestek alkalmazottakat, hogy áruházakba járkáltak, és megfigyelték az eladók viselkedését. Segítséget kértek, vásároltak, reklamáltak, termékeket próbáltak kicserélni, hogy a legkülönfélébb helyzetekben tesztelhessék az embereket.

Azoknak, akik jól vizsgáztak, felajánlottak egy állást a banknál. Nagyrészt pozitív választ kaptak, mivel a banki szektor jóval kevesebb túlórát, ugyanakkor több fizetést, kiszámíthatóbb munkaidőt ígér a kereskedelemnél. És hogy mi a helyzet a pénzügyi ismeretekkel? Nos, a munka végzéséhez szükséges ismereteket ők megtanítják az alkalmazottaknak, a toborzás során inkább azt helyezik középpontba, hogy az illető hogy bánik majd az ügyfelekkel. Hasznosabb, mint beleírni a hirdetésbe az elvárások közé, hogy „jó kommunikációs készség”, ugye?

  1. Volkswagen

toborzási stratégia a Volkswagentől

A Volkswagennek folyamatosan szüksége van autószerelőkre, de természetesen olyanokra, akik valóban jók a szakmájukban, és értenek az autókhoz. Ha szimplán feladnak egy hirdetést, a Volkswagen név miatt rengeteg jelentkezés érkezik hozzájuk, olyanokhoz is, akik legfeljebb otthon, hobbiból bütykölnek autókat. Márpedig ilyen munkaerőre nincs szükségük.

A képzett szakembereket kerestek, és ezt úgy oldották meg, hogy elromlott autókat vittek be autószerelő műhelyekbe, szerte Németországban. A bevitt kocsik alvázán pedig szerepelt egy álláshirdetés. A kreatív megoldás kifizetődött, számos jól képzett autószerelő jelentkezett a Volkswagen hirdetésére, ráadásul a márkát is erősítette az innovatív toborzási módszer.

  1. Red5

toborzási stratégia a Red5-tól

Sokszor nem feltétlenül maga a kitalált módszer sikeres, azonban a hírnév, amit hoz a cégnek, ól jöhet a későbbiekben toborzás során. Jó példa erre a Red5 online videojáték fejlesztő cég HR stratégiája, ami igen kicsi volt, ezért nem igazán tudta felvenni a versenyt a nagyokkal. Hogy ezen változtassanak, összeszedték a legnagyobb versenytársaikat, és összeállítottak egy százas listát a konkurenciáknál dolgozó legjobb szakemberekről, akiket szeretnének átcsábítani. Ők kaptak egy személyre szabott iPodot, rajta a vezető üzenetével.

90-en válaszoltak is, ebből végül 3-an igazoltak át. Tehát nem feltétlenül a módszer volt sikeres, de a média felkapta az ötletet, ez pedig híressé tette a céget, ezáltal sokkal többen jelentkeztek hozzájuk, mint korábban.

A toborzásról és a munkaerő kiválasztási folyamat minden részletéről a korábban, e témakörben megjelent cikkeinkben olvashat. Hogyan hirdessünk? Milyen szempontokat vegyünk figyelembe az új munkatárs kiválasztásánál? Bővebben itt!

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le a
HR Körkép 2022 kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X