A szakma, amely néhány éve még nem létezett

2018. július 19. Forrás: Profession.hu/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

A social média menedzsment napjaink egyre keresettebb szakmája. Cikkünkből kiderül, kinek és hogyan érdemes belevágnia. Vigyázat, akár függőséget is okozhat!

Önnek ajánlott állások

A közösségi média felületei néhány éve váltak a mindennapjainkBerkes-Bognár Nikolett - Timea Zsolnai Photographer részévé. Akkoriban még csak barátokat kerestünk rajtuk, mára azonban a cégek számára is ezek a kommunikáció és a marketing elsődleges csatornái lettek. Ezzel egy időben megszületett egy új szakma is: Berkes-Bognár Nikolett social média menedzserrel beszélgettünk.

P: Mit takar ez a munkakör? Milyen feladataid vannak?

Nikolett: A munkának két fő területe van. Egyrészt tanácsadással foglalkozom, olyan vállalkozóknak segítek, akik elveszettnek érzik magukat a közösségi média felületein, nem tudják, mitől nőhetne a követőtáboruk, hogy érhetnék el a célközönségüket, és ugyan szeretnek posztolni, de nem stratégiában gondolkodnak, vagy nem igazán értik az egyes oldalak működését. Ilyenkor átbeszéljük az adott márkát, megfogalmazzuk a célokat, összerakjuk a stratégiát és megtanítom azokat a trükköket, amelyektől ez működni is fog. Másrészt pedig több ügyfelemnek kezelem a felületeit, ami azt jelenti, hogy átvettem tőlük a posztolást, instasztorizást, én gyártom a tartalmat az oldalaikra, frissítem az információkat, válaszolok a kommentekre, igény esetén az üzenetekre is, emellett pedig ugyanúgy segítek a stratégia és a kampányok kialakításában.

P: Amikor tanultál, ez a szakma még nem létezett. Mi az eredeti végzettséged?

Nikolett: Valóban, amikor el kellett döntenem, hogy mi leszek, ha nagy leszek, még a Facebook sem volt menő. Közgazdászként végeztem, először Gazdálkodási és menedzsment alapszakon, majd Vezetés és szervezés mesterszakon. Mindig a marketinggel és a vállalkozásindítással kapcsolatos tárgyakat szerettem a legjobban, ezért is volt pályakezdőként a célom, hogy bekerüljek egy marketinges állásba, még ha nem is volt releváns tapasztalatom. Annyira elszánt voltam, hogy sikerült megcsípnem egy munkát, ahol azonnal 5 teljesen különböző területnek lehettem a marketing menedzsere. Megkaptam egy éttermet, egy jóga stúdiót, egy szépségszalont, egy szabadulós szobát és egy cukrászdát menedzselésre. Lényegében munka közben tanultam meg mindent és annyira lelkes voltam, hogy a szabadidőmet is arra szántam, hogy minél többet megtudjak a témában. Ez alatt a három év alatt a marketing a szenvedélyemmé vált.

A szakma, amely néhány éve még nem létezett - munka, szakma, social média

P: És miért éppen a social média?

Nikolett: Ahogy fejlődtek a vállalkozások és a marketing is, képbe került az Instagram és akkor még Facebookon is könnyebb volt organikusan elérni az embereket. Az összes marketing feladat közül mindig is ezeket szerettem a legjobban. Szövegeket kellett írni, fotózni, képeket szerkeszteni, grafikákat készíteni és mindig valami újdonsággal előrukkolni. Jó érzés volt, hogy jött reakció egy-egy ötletre és nagyon könnyen lehetett párbeszédeket kezdeményezni a vásárlókkal, követőkkel. Mindezek miatt szerettem bele a közösség médiába. Eljött az a pont, amikor váltásra került a sor és tudtam, hogy valami sajátba szeretnék belevágni. Így született meg a social média ügynökség gondolata, amin először egy barátnőmmel együtt kezdtünk el dolgozni, majd őt másfelé vitte az útja, így végül egyedül építettem fel a Socialightot.

P: Tapasztalati úton tanultad meg mindazt, ami a szakmádhoz tudás szinten szükséges, vagy elvégeztél valamilyen szervezett képzést is?

Nikolett: Teljes mértékben autodidakta módon tanultam meg mindent a közösségi médiáról. Eljártam marketing konferenciákra, ahol szó volt a témáról, webinárokat néztem, könyveket, blogokat olvastam hazai és külföldi szakértőktől is és ez mindmáig így van. A közösségi média felületek rendkívül gyorsan változnak, ahhoz, hogy naprakészek maradjunk, rendszeresen képezni kell magunkat. Én nem tudok olyan átfogó képzésről itthon, ami kifejezetten a social média kezelését, működését, alapjait vagy a stratégiai gondolkodásmódot tanítaná meg. Inkább az a jellemző, hogy minden vállalkozó a saját területéről tart workshopokat, például facebook hirdetésekről, képszerkesztésről, szövegírásról. Érdemes ezeken is részt venni, mert olyan képességeket fejleszthetnek, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy minőségi posztokat tudjunk készíteni az ügyfeleknek.

P: A naprakészségen túl milyen kompetenciák, és milyen személyiség szükséges ahhoz, hogy valaki eredményesen végezze ezt a munkát?

Nikolett: Egy jó social média menedzser azon túl, hogy mindig képben van az újdonságokkal, képes átlátni a teljes felület működését, érti az összefüggéseket, ezáltal képes stratégiát alkotni ügyfelei számára. Fontos, hogy ha oldalak kezelését is vállalja, legyen jó szövegíró, értsen a minőségi képkészítéshez, legyen szépérzéke. Kell egyfajta rugalmasság, mert minden ügyfél más, teljesen eltérő elvárásokkal, ezekhez meg kell tanulni igazodni. Emellett viszont határozottnak kell lenni, olyannak, aki meg meri mondani a véleményét, és nem hagy rá mindent az ügyfélre, különben nem fog működni a rendszer és felesleges a befektetett energia. Ami még lényeges, hogy gyorsan kell reagálni mindenre, nincs idő arra, hogy hetekig találjunk ki például egy új videó-kampányt.

P: Melyek a szakma legnagyobb nehézségei, kihívásai? És mit szeretsz benne a legjobban?

Nikolett: A legnehezebb, hogy nincs megállás. Nagyon nehéz magadnak szabadságot adni és úgy elmenni pihenni, hogy ne is kelljen ránézned a telefonodra. Ugyanakkor egy ilyen kreatív munkakörnél elengedhetetlen, hogy fel tudjunk töltődni, ki tudjunk kapcsolni, ezért erre mindenképpen kell időt szánni. Pont a kreativitást szeretem benne a legjobban, hogy folyamatosan alkothatok és mindig kellően változatos. Azáltal, hogy tanácsadásokat is tartok, rengeteg lelkes vállalkozót ismerek meg és imádom azt a részét, amikor elmesélik, hogy ők miért is csinálják, majd pedig a közös stratégiának köszönhetően fellélegeznek, mert látják a fényt az alagút végén. Ettől én is mindig új lendületet kapok. 

P: Te vállalkozóként dolgozol. Alkalmazottként is működhet a marketing ezen ága?

Nikolett: Természetesen, vannak marketingügynökségek, akik nagyobb vállalatok közösségi profiljait kezelik. Ha valaki teljesen kezdő a szakmában, érdemes elmennie egy ilyen céghez tapasztalatszerzésként, és minél több infót magába szívni, amit később akár szabadúszóként is kamatoztathat. Én az előző munkahelyemen már rájöttem, hogy nem vagyok az a tipikus 8-tól 4-ig munkavállaló. Van, hogy késő este, éjszaka sokkal jobban tudok dolgozni, mint napközben, ezért hatékonyabb vagyok szabadúszóként, mintha egy cégnél kellene keretek közé szorítva teljesítenem. Erről mindenkinek érdemes a maga vérmérséklete szerint döntenie. A vállalkozás nagy szabadsággal, de még nagyobb felelősséggel is jár.

Amennyiben a marketing területén keresünk állást, ide kattintsunk a lehetőségekért. Ha más területek érdekelnek bennünket, használjuk személyre szabott beállításainkat, vagy nézzünk szét a legfrissebb hirdetések között. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is, így biztosan nem maradunk le a számunkra legmegfelelőbb munkáról!

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, szakma, fejlődés, marketing, social média

- Profession.hu

További cikkek a szakmákról
További cikkek a szakmákról
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

A fodrász szakma rejtelmei

2018. december 11.
Ki a jó fodrász? Mi most nem ügyfél szemszögből tesszük fel a kérdést, hanem a leendő szakmabelieknek szeretnénk válaszokat adni. Bővebben

-

Hogyan motiváljuk szakmunkás kollégáinkat?

2018. december 10.
Ha projekt managerként dolgozunk, például egy építkezésen, az egyik legfontosabb feladatunk, hogy csapatunk hatékony és motivált legyen. 8 tippet mutatunk most erre! Bővebben