Állítsuk meg a fluktuációt!

2017. november 23. Forrás: Profession.hu/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

A nagyarányú elvándorlás akár egy cég működését is veszélyeztetheti, ezért ajánlott mihamarabb kezelnünk a problémát. A megoldásokról szakértővel beszélgettünk.

Önnek ajánlott állások

A munkaerő-piac az elmúlt években száznyolcvan fokos fordulatot vett, a korábbi munkaerő többlet jelentős hiánnyá alakult át. Az elérhető munkaerő-állomány összetétele is megváltozott a legfiatalabb generáció piacra lépésével, akik egészen más motivációval és érdeklődéssel viszonyulnak a munkához, mint azt korábban megszokhattuk. Az új helyzetet tovább nehezíti a technikai fejlődés is, napjainkban már mindent online intézünk, az álláskeresés is mobilon zajlik, ami merőben új hozzáállást kíván a toborzási szakemberektől.  Ha ilyen viszonyok közepette a fluktuációval folyamatosan küzdenünk kell, igazán nehéz dolgunk van” – kezd bele a témába Csikós-Nagy Katalin, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője, fluktuációkezelési szakember.

Nézzünk szembe a tényekkel

Ahhoz, hogy az elvándorlást kordába tudjuk tartani, ismernünk kell, milyen mértékben érinti a cégünket. „Ma Magyarországon a fluktuáció átlagosan harminc százalék, de bizonyos vállalatok esetében az arány hatvan-nyolcvan, sőt, akár száz százalék is lehet! Első lépésként tehát tisztán kell látnunk, a mi szervezetünkben mi is az uralkodó állapot: az előző évben hány új belépőnk volt, hány kilépőt számlálhatunk, a kilépők mennyi időt töltöttek el nálunk, hányan távoztak a próbaidő alatt, és mennyire jellemző régebbi munkavállalóink kilépése. Ezek az adatok rávilágítanak a hibákra, és a megoldás felé is irányt mutatnak” – osztja meg a szakértő.

Állítsuk meg a fluktuációt! - munkahely, kiválasztás, fluktuáció

Nézzünk tehát a számok mögé! „Ha az újonnan belépők jellemzően három hónapon belül el is köszönnek tőlünk, vizsgáljuk felül hirdetésinket, az ott szereplő feladatok, felelősségi körök ténylegesen megegyeznek-e a valósággal. Érdemes azt is átgondolnunk, milyen fogadtatásban van része az új kollégáknak: találkoznak-e a vezetővel az első napon, várják-e őket, milyen hangulatba érkeznek. Mindezeken felül a betanulás folyamata is kérdéses lehet, vagyis, hogy mennyi támogatást kapnak az új munkatársak, számíthatnak-e segítségre a csapatuktól. Amennyiben inkább régebbi dolgozóink döntenek a távozás mellett, lehetséges, hogy a bérezésünk marad el a versenytársakétól, esetleg a munkakörülmények romlottak le az évek alatt. Fontos kérdés lehet még, hogy vajon kellően motiváljuk-e a munkavállalókat, ismerjük-e szakmai céljaikat, támogatjuk-e fejlődésüket” – sorolja Katalin.

Fordítsuk javunkra az időt

Sok vezető hivatkozik időhiányra, ha szembesül azzal, hogy nem szentel kellő figyelmet beosztottaira. Azonban meg kell jegyezni, hogy a fluktuáció sokkal több időt vesz el az érdemi munkától, és rendkívül drága is. „Gondoljunk a hirdetési költségekre, a keresésre és kiválasztásra fordított időre, a személyügyi és jogi adminisztrációra, a betanításra. Egy-egy dolgozó elvesztésének költsége bére két-háromszorosa. Ezzel szemben, ha törődünk dolgozóinkkal, hosszú távú befektetést teszünk” – figyelmeztet az ügyvezető.

Két egyszerű felméréssel nyomon követhetjük, hogyan is érzik magukat a nálunk dolgozók, és mennyire elkötelezettek cégünk iránt. Ha bevezetünk egy heti anonim villám kérdőívet, amely hangulatjelzésként funkcionál, pontosan látni fogjuk a szervezetre jellemző tendenciákat: javul vagy épp romlik a közhangulat. Mindkét esetben járjunk utána a miérteknek is! Az elköteleződés-vizsgálatot negyed vagy félévente ismételjük meg, szintén név nélkül. Olyan kérdéseket állítsunk össze, akár szakember segítségével is, amiből kiderül, a dolgozóink hány százaléka elkötelezett, motivált, nyújt kiemelkedő teljesítményt; mekkora azok aránya, akik bizonytalanok, és egy állásajánlatra igent mondanának; és milyen számban vannak jelen azok, akik egyáltalán nem elkötelezettek, amolyan fizetett ellenségek. Ha az elköteleződés mértéke hatvanöt százaléknál kevesebb, fluktuációhullámmal kell számolnunk” – figyelmeztet a szakember.

A figyelem ereje

Egy 2016-os felmérés hazánkban és Amerikában is egyértelműen igazolta, hogy a dolgozók elégedettsége nem a fizetésen múlik. A fizetésemelés egy-két hónapra ugyan növelheti a munkakedvet, hosszú távon azonban nem ez határozza meg az elégedettséget. „A törődés, az odafigyelés, az emberi bánásmód a kulcs” – mutat rá a legfontosabb pontra Lűkő Szilvia, az Eurofamily áruházlánc, vagyis a tavalyi év második legjobb munkahelyének HR vezetője. Az olyan apró gesztusok tehát, mint egy motiváló idézet a bérpapíron, vagy a születésnapok megünneplése, illetve az olyan intézkedések, mint a szabályokat betartó, mégis rugalmas munkaidő bevezetése, jelentősen növeli az elégedettséget és a lojalitás mértékét is.

Katalin hozzáteszi: „ahhoz, hogy a megfelelő eszközöket vethesse be a cég, a vezetőnek ismernie kell a munkavállalóit! A legalkalmasabb erre a személyes beszélgetés, egyénileg, vagy nagy létszám esetén csoportosan. Ezt strukturáltan, előre megírt kérdéssor mentén, adott időkeretben ajánlott megtenni, kitérve arra, hogy az illető hogyan érzi magát, mi történt vele az elmúlt időszakban, milyen nehézségekkel kellett megküzdenie, mi volt igazi kihívást számára, melyek az egyéni céljai, és mi jelentene számára motivációt. Ennek megfelelően lesz, akinek a munka-magánélet egyensúlya a legfontosabb – őt ne kötelezzük túlórára, másnak épp pénzre van szüksége – neki biztosítsuk a túlóra lehetőségét, míg akadhat olyan beosztott is, akinek családi problémája miatt a kiemelt figyelem és empátia ad sokat, megint másokat pedig a továbbképzés motivál.

Gondoljuk át a fentieket, és a teljes menedzsmentet bevonva, tudatosan együttműködve tegyünk azért, hogy munkavállalóink jól érezzék magukat. A befektetett energiát és időt az eredményekben többszörösen visszanyerhetjük, sőt, az elégedett dolgozók ajánlása sokat hozzátehet munkáltatói márkánkhoz is. Amennyiben épp vannak nyitott pozícióink, a Profession.hu csapata nagy segítségünkre lehet  az optimális jelöltek kiválasztásában, a pályázók előszűrésében, vagy válogathatunk az állásportál több százezres önéletrajz-adatbázisában is. 

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munkahely, fluktuáció, figyelem, kommunikáció, kiválasztás

- Profession.hu

További cikkek a munkaerőpiaccal kapcsolatban
További cikkek a munkaerőpiaccal kapcsolatban
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

A szabadság után mondunk fel a legtöbben

2018. augusztus 17.
A nyaralás után ismeri fel a legtöbb munkavállaló, hogy nincs egyensúlyban a munkája és a magánélete. Bővebben

-

Hőségriadó a munkahelyen

2018. augusztus 10.
Folytatódik az extrém meleg, de hogyan éljük túl a hőséget, ha még dolgoznunk is kell? Bővebben