A modern toborzás forradalma

2017. augusztus 29. Forrás: profession.hu

Hasznos: - + Nyomtat

A hagyományos toborzási módszereket felváltotta a meggyőzés és a fejvadászat, a vállalatoknak pedig egyre inkább meg kell újítaniuk HR folyamataikat ahhoz, hogy a tehetséges munkavállalókat megszerezzék és megtartsák.

Önnek ajánlott állások

A HR szakemberek egyre inkább olyan prediktív technológiai módszereket használnak, amelyek segítségével képesek megbecsülni egy jelölt alkalmasságát az adott pozícióra. Az új megoldások megkönnyítik a toborzás folyamatát, ezáltal a HR szakemberek sokkal hatékonyabban tudnak a legjobb jelölt kiválasztására fókuszálni.

A Deloitte Global Human Capital Trends 2017-es tanulmányából kiderül, hogy egyre hangsúlyosabb lesz a közösségi médiára épülő adatelemzés és a különféle kognitív elemzési módszerek használata a toborzási folyamatok során. Az új módszerek segítségével könnyebben meghatározható, hogy milyen típusú jelölt illik a csapatba, a szervezeti kultúrába, és az adott pozícióba. A kutatásban megkérdezett HR vezetők mintegy 83 százaléka állította, hogy a tehetséges munkavállalók megszerzéséért egyre nagyobb a verseny a munkaadók között, ezért kulcsfontosságú és szükséges változtatni az elavult HR módszereken.

Változó generáció, új technológiák, újszerű módszerek

Az internet és a fejlődő technológiák, mint például a felhő alapú megoldások és a mobilkommunikáció, a közösségi média, a gazdasági környezet átalakulása, a globalizáció és a technológia világába „beleszületett” új generációk együttese mind hozzájárultak az üzleti és szervezeti modellek átalakulásához, és további kompetenciabővítésre kényszerítik a munkavállalókat.

Olyan paradigmaváltás tanúi vagyunk, amelyben a vállalatok eddig nem alkalmazott, új eszközökkel próbálják a tehetségeket megszerezni. A hagyományos toborzási technikák kognitív eszközökkel egészülnek ki, többek között a kognitív és mesterséges intelligencia (AI) ötvözetével, a közösségi együttműködés fogalmával, a megosztáson alapuló gazdaság (sharing vagy crowd economy) elemeivel, a gép és gép közötti kommunikációval, a robotika, az automatizálás és a speciális algoritmusok egyvelegével, vagy az önfejlesztés képességével. Mindezen paraméterek együttes alkalmazása a digitális világ begyűrűződésének köszönhető, foglalja össze Csépai Martin, a Deloitte Humánerőforrás-menedzsment tanácsadási üzletágának igazgatója.

  

Kinccsé vált a jó munkaerő

A 2008-as gazdasági válság óta a munkaerőpiac jelentősen átalakult, és egyre nagyobb szerepet kapnak a jelöltek által felállított igények és elvárások. Valójában nemcsak itthon, hanem a nemzetközi környezetben is olyannyira nehéz megfelelő munkaerőt találni, hogy a munkavállaló szinte hangsúlyosabb szerepet kap egy cég életében, mint az ügyfél, tette hozzá Csépai Martin

A hiteles munkáltatói márka felértékelődése

Megfordult a tendencia, immáron nem az álláskeresőnek kell meggyőznie a kiszemelt vállalatot, hogy ő a legalkalmasabb jelentkező a pozícióra, hanem a vállalatnak kell bebizonyítania, hogy ő a legjobb választás a munkavállaló számára. Továbbá egyre nagyobb szerepet kap a munkáltatói márka (employer branding) és a munkavállalói élmény (employee experience). A HR szakma új stratégia építésére kényszerült, hiszen a jelentkezés során az első benyomás és élmények egyre meghatározóbbá válnak.

A munkavállalói élmény szempontjából nagyon fontos, hogy az alkalmazottak hogyan élik meg az integrálódást, a munkahelyi környezetet, az első munkanapjuktól az utolsóig. Nem mellesleg a visszautasított jelöltekkel is egyre tudatosabban kell foglalkozniuk a munkáltatóknak, mondta el Csépai Martin. Az utóbbi probléma kezeléséhez egyes cégek már alkalmaznak például online coaching szolgáltatást, vagy az álláskeresést támogató weboldalakat üzemeltetnek.

        

Ilyen például az egyik a sörgyártó és forgalmazó cég online interjú sorozata, amelyben a munkavállalók mesélnek a vállalattal kapcsolatos élményeikről.

Az egyik technológiai szolgáltatásokat kínáló vállalat tehetségkutató programjának keretében újratervezte karrieroldalát és élményközpontúvá varázsolta a cég állásajánlatait. Emellett modernizálta a vállalati tartalmakat is: blogokat és olyan videókat készítettek, ahol a dolgozók személyes tapasztalataikról mesélnek.

Innovatív vállalatok

A megkérdezett szervezetek közül mindössze 6 százalék állította, hogy a vállalatánál tökéletesen működik a játékos (gamification) és a szimulációs toborzásra épülő eszközrendszer.

Mindenestre a „nagyok” már élen járnak a fejlesztésekben is. A HR rendszereket szolgáltató amerikai Workday vagy az üzleti szoftvermegoldásokat kínáló Oracle folyamatosan implementálja az olyan modern toborzási eszközöket, mint a felhő alapú és mobil technológiák, illetve a közösségi média által kínált platformok. A fejlesztésnek köszönhetően az említett vállalatok HR rendszere komplex eszköztárral bővült.

A „jóslatokra” épülő elemzések jelentősége tehát megnövekedett a munkaerő toborzásban. A kognitív technológiáknak köszönhetően sokkal kifinomultabb szűrések végezhetők el és pontosabb profilelemzések állíthatóak össze. Az automatizálásnak köszönhetően a közösségi média felhasználásával alkalmazott adatbányászat gyors adatelemzésre képes, amelynek eredményei a toborzó szakemberek számára is elérhetők. Az ugyanakkor még vizsgálandó kérdés, hogy az így elkészült profilok mennyire megbízhatóak, annak ellenére, hogy komplex matematikai műveletek és algoritmusok állnak mögöttük, összegezte Csépai Martin.

Global Human Capital Trends 2017 tanulmányról

Mintegy 140 ország több mint 10 ezer HR menedzserét kérdezték meg a szakma legfontosabb folyamatairól, újszerű modelljeiről és kihívásairól.

A válaszadók tíz területet azonosítottak, ahol tartani kell a lépést a változásokkal:

                                

A témával részletesebben is foglalkozunk, a trendeket pedig külön cikkekben dolgozzuk fel. A kapcsolódó anyagokat elolvashatja a Profession.hu blogján

Készítette: Sebők Viktória

A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala
A Profession.hu Google+ oldala

 

- Profession.hu

További cikkek a munkaerőpiaccal kapcsolatban
További cikkek a munkaerőpiaccal kapcsolatban
www.facebook.com/Profession.hu

Keressen a cikkek között

A cikkekben való kereséshez írja be a kulcsszót, és nyomja meg az OK gombot.

Kapcsolódó témák

-

Toborozzunk kreatívan!

2017. november 16.
A számunkra megfelelő jelöltet nem könnyű megtalálni, de nem is lehetetlen. Cikkünkben olyan kreatív megoldásokat mutatunk be, amelyek nagy segítségünkre lehetnek. Bővebben

-

Mindfulness: így segíthet a munkahelyen

2017. november 14.
A mindfulness egy olyan technika, amellyel elérhetjük, hogy hatékonyabban koncentráljunk, és ne szippantsanak be a feladatok. Bővebben