A munkaadók döntését a cafetériaelemekről döntően az adózási szabályok befolyásolják. Megvizsgáltuk, mit érdemes még figyelembe venni, hogy maximális elégedettséget és hatékonyságot érjünk el a juttatásokkal.

1. Egyedi adottságok

P. Király Ágnes, a Top Cafeteria Kft. ügyvezetője szerint a cafetériával kapcsolatos munkáltatói döntésnél fontos tényező a cég területi elhelyezkedése, az egyes juttatási formák szolgáltatásainak tényleges elérhetősége.

Az is döntési szempont lehet, hogy milyen képzettségű és milyen jövedelmi szinttű munkavállalók juttatásairól van szó. "A cafetéria rendszerbe bevont juttatási elemek kiválasztásánál kifejezetten iparági sajátosságokat nem tudok felfedezni, a juttatások spektrumát inkább az dönti el, hogy milyen gazdasági helyzetben van a cég, mekkora összeget tud a cafetéria rendszerbe irányítani" - hívta fel a figyelmet az adószakértő.

Így válasszunk cafetériát!

Fata László cafetériaszakértő szerint alapvetően az egyedi célok dominálnak a kínálat kialakításában. Egészen más juttatásokat használ egy gondoskodó munkáltató, mint aki egyszerűen a dolgozók költségeibe akar besegíteni - fejtette ki a szakértő.

2. A dolgozók véleménye

A juttatások kiválasztásánál mindenképpen érdemes figyelembe venni a dolgozók véleményét, ha az konkrét igényként megfogalmazódik, ellenkező esetben várhatóan elégedetlenséget eredményez - véli P. Király Ágnes. A szakértő szerint előzetes igényfelmérés azonban csak akkor javasolt, ha a munkavállalók már valamilyen szinten ismerik a juttatások felhasználási lehetőségeit, tudják, hogyan működik a cafetéria. Ha még csak most ismerkednek vele, célszerűbb egy szűkebb választéklista kialakítása és a későbbi bővítése.

Fata László szerint ha nincs meg pontosan a munkáltatói cél, vagy éppen a dolgozóknak nyújtott többlet juttatás biztosítása ez a cél, akkor valóban célszerű megvizsgálni a dolgozók preferenciáit, ezzel azonban óvatosan kell bánni.

Így válasszunk cafetériát!Az állásajánlataikban cafetériajuttatást kínáló cégeket itt találjuk!

Egyrészt a szűk juttatási keret és egy széles körű vizsgálat olyan félreértéseket okozhat, hogy a dolgozók azt hihetik, hogy a kutatásban szereplő mindenféle juttatást kapják majd, miközben nem lesz erre forrása a munkáltatónak - hívta fel a figyelmet. Másrészről nem a konkrét juttatásokra célszerű rákérdezni, hanem a költési célokra. Ne azt kérdezzük, hogy akar-e a dolgozónk SZÉP Kártyát, hanem például, hogy elutazna-e egy hétvégére pihenni - javasolja Fata László.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

3. Külföldi példák

"Az általam ismert külföldi példákban egy-egy vállalat teljes munkavállalói állományát érintően elsősorban az egészségüggyel és a nyugdíjjal kapcsolatos támogatások, programok működnek" - fejtette ki P. Király Ágnes. Ezen felül gyakoriak a szociális alapú, illetve az oktatást célzó támogatások. Az utóbbi időben külföldön is ismét keresik azokat a juttatási eszközöket, amelyekkel az újabb generációkat tudják motiválni - emelte ki a szakértő.

4. Megfelelő kommunikáció

P. Király Ágnes szerint a hazai rendszer, amennyiben az valóban cafetériaként, tehát a munkavállalók választásán alapul, kellően rugalmas. Széles választékkal az egyéni igényekhez alkalmazkodó juttatási csomagot tesz lehetővé. Ha egy ilyen rendszer működtetése megfelelő kommunikációval támogatott, akkor ez a humánerőforrás gazdálkodás eredményeiben is megmutatkozik.

Címkék: munkahely, cafetéria, béren kívüli juttatás, munkaadó

Készítette: Fogas Krisztina