Home office: az érem két oldala

2018. november 09. Forrás: Profession.hu/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

Az otthoni munkavégzés egyszerre lehet motiváló lehetőség és kihívásokkal teli munkaforma. Szakértői tanácsokat hoztunk.

Önnek ajánlott állások

A multinacionális cégeknél, bizonyos munkakörökben egyre Home office: az érem két oldala gyakrabban merül fel a home office, mint a juttatási csomag egy vonzó eleme. Vannak helyek, ahol csupán kéthetente egyetlen napot szentelhetünk a távmunkára, míg máshol akár hetente is lehetőséget kapunk erre, és persze sok olyan vállalat is akad, ahol a home office még csak említés szinten sem merül fel.  „Az otthoni munkavégzés úgy hat manapság, mint egy tiltott gyümölcs: akik számára elérhetetlen, rendkívüli módon vágynak rá, akiknek természetes, gyakran nem is élnek vele. Aki próbálta már, tudja, hogy az előnyei mellett bizony vannak árnyoldalai is, amelyekre nem árt előre felkészülni” – kezd bele a sokakat foglalkoztató témába Fehérvári-Varga Judit karrier coach.

Ez jár nekem!

A fiatalabb generációkhoz tartozó munkavállalók számára szinte elvárás a rugalmasság, míg a tapasztaltabb kollégák gyakran jobban ki tudnak teljesedni a hagyományos keretek között. A generációs különbségeken túl személyiségfüggő is, kinek válik be ez a munkaforma, ezt tartsuk szem előtt, mielőtt a home office lenne a legfőbb elvárásunk leendő munkáltatónktól. „Amennyiben épp állást keresünk, az otthoni munkavégzés valóban megbeszélés alapját képezheti, különösen a munkaerőhiánnyal érintett vagy speciális szaktudást igénylő területeken. Nem mindegy azonban, hogyan is állunk elő ezzel a kérdéssel” – figyelmeztet Fehérvári-Varga Judit.

És folytatja: „Új munkahelyre érkezve tájékozódjunk a lehetőségekről, és jelezhetjük is, hogy a későbbiekben élnénk ezzel, de egyáltalán nem szerencsés, ha a betanulásról szóló próbaidőszak alatt már követeljük a távmunkát, ez ugyanis egyáltalán nem vet ránk jó fényt. Ajánlott ilyenkor a munkáltató fejével is gondolkodnunk: ha még nem tettünk le semmit az asztalra, mire is alapoznánk a home office-hoz nélkülözhetetlen bizalmat? Amikor egy munkakapcsolat még nem érte el ezt a szintet, felettesünk akár joggal is gondolhatja, hogy csupán azért szeretnénk otthonról dolgozni, mert egyéb elintézendőink is vannak. Vegyük elejét az ilyen feltételezéseknek, hagyjunk időt munkaadónknak és magunknak is, tartsuk be a határidőket, dolgozzunk megbízhatóan, legyünk lojálisak, és garantáltan nem ütközünk majd falakba, ha majd olykor az irodán kívül szeretnénk elvégezni a ránk bízott feladatokat.

Home office:az érem két oldala - munka, munkahely, home office

Pro és kontra

A home office tagadhatatlan előnyökkel jár. „A legkiemelkedőbb talán, hogy ha otthonról dolgozunk, megspórolhatjuk az utazásra szánt időt, ami lakóhelytől függően akár napi három óra nyereséget is jelenthet. További érv lehet az otthoni munkavégzés mellett a nyugodt környezet is, ami nagyban segítheti a koncentrációt, támogathatja a hatékonyságot, különösen azok számára, akik egyébként nyitott irodában dolgoznak, és folyamatosan számtalan inger éri őket. Időnként kimondottan jól eshet egy kis egyedüllét, távolság a kollégáktól, a gyakran megzavaró tényezőktől, ráadásul az otthon pozitív hangulata is jó hatással lehet a munkánkra” – sorolja a szakember.

Az éremnek azonban van egy másik oldala is, vagy úgy is fogalmazhatnánk, hogy ami a műfaj előnye, az egyben a hátránya is lehet. „A home office legnagyobb kihívása az időbeosztás. Az otthonunkban is számtalan figyelemelterelő tényező van, csak más jellegűek, mint az irodában. Ez lehet a tele mosogató, az előző nap kimosott ruha, vagy a rendetlenség a nappalinkban. Amikor úgy döntünk, gyorsan elmosogatunk vagy bedobunk egy mosást, észrevétlenül tűnik el egy-egy értékes óránk. Ugyanez igaz arra is, amikor csak összedobunk egy ebédet, mivel tévesen úgy ítéljük meg, hogy ez bele fog férni a megszokott ebédszünetünkbe, és ismét másfél óra mínuszban vagyunk. Ennek egyébként az ellenkezője is megeshet, amikor a hiányzó rendszer miatt teljesen kihagyjuk, vagy az estébe toljuk az ebédidőt. Ha otthonról dolgozunk, arra is nagy a kísértés, hogy tovább aludjunk, ami egy fél óra plusz esetén még nem jelent problémát, de ha több órát is ráhúzunk a pihenésre, garantáltan csúszással indul majd a napunk, és a reggeli lendület helyett kellemetlen kapkodásban lesz részünk. Az otthoni környezet, ahol jellemzően a szabadidőnket töltjük, egyébként is csábít a kikapcsolódásra, ami további veszélyeket rejt, különösen akkor, ha nincs egy fix, dedikált helyünk, dolgozószobánk, vagy legalább egy íróasztalunk a munkavégzésre” – emel ki néhány buktatót Judit.

A hatékonyság jegyében

Leszögezhetjük, hogy rendkívüli tudatosságra és fegyelmezettségre van szükség ahhoz, hogy otthonról ugyanúgy végigdolgozzuk a nyolc órát, mintha a munkahelyünkön lennénk. „Kezdőként elengedhetetlen tudatosítanunk, hogy nem azért maradtunk a négy fal között, hogy lazítsunk, a feladatainkat akár a kanapén laptoppal az ölünkben ülve is el kell végeznünk, különben az összetorlódott munka következményeivel számolhatunk, beleértve a felettesünk esetleges bizalomvesztését is egy be nem tartott határidő miatt. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, ajánlott megszabnunk a munkavégzés kereteit, mégpedig önmagunkhoz igazítva. Ha következetesek vagyunk, és a körülményektől függetlenül képesek vagyunk fókuszáltan dolgozni, akkor leginkább arra érdemes figyelnünk, hogy ne merüljünk el estébe nyúlóan a feladatokban, amennyiben viszont könnyen kizökkenünk, szükségünk lehet némi felkészülésre, mielőtt belevetjük magunkat az áhított home office-ba” – javasolja interjúalanyunk.

A tervezéssel rendkívül sok időt spórolhatunk: határozzuk meg, hánykor kelünk, mikor kezdünk bele a munkába, és nagyjából mikor szeretnénk zárni a napunkat. Ne feledkezzünk meg az ebédszünetről, pár perces pihenőkről sem! Tervezzük meg blokkokra bontva az adott napi feladatainkat, ezek fontos tájékozódási pontokat adnak majd, ha esetleg el akarnánk csábulni egy kis sorozat-nézésre. „Amennyiben rendszeresen dolgozunk otthonról, elengedhetetlen, hogy megfelelő munkateret alakítsunk ki, hosszú távon ugyanis sem a kanapé, sem az étkezőszék nem lesz ideális választás. Ha erre aktuálisan nincs lehetőségünk, és a konyhaasztalnál szoktunk ülni, már előző este pakoljunk el az asztalról, mosogassunk el, és készítsük elő a laptopunkat, jegyzetfüzetünket, hogy reggel már kvázi munkahelyként várjon minket” – ad hasznos tippet a coach.

A szakember szerint a rítusok is nagy segítségünkre lehetnek ebben az új helyzetben. „Ha tíz perccel kilenc előtt kászálódunk ki az ágyból, és szinte egyből a géphez ülünk, elmarad az a felvezető fázis, amit amúgy a reggeli készülődés és munkába utazás ad meg. Alakítsuk ki az otthoni napindító rutinunkat, amibe beletartozhat az említett időterv készítése, vagy akár a sminkelés is. Hasonlóan érdemes kezelnünk a napok zárását is. Húzzuk meg a vonalat, meddig vagyunk elérhetőek, aztán akár egy kényelmes otthoni viseletbe való átöltözéssel is demonstráljuk, hogy véget ért a munkaidőnk.

Menekülő-útvonal?

Egy dolgot még érdemes tisztáznunk, mielőtt hadjáratba kezdenénk a távmunka lehetőségért: mi is a mi személyes, belső motivációnk? „A home office akkor működik jól, ha mindkét fél, munkáltató és munkavállaló számára is nyereséget hoz. Ha csupán azért szeretnénk otthon maradni, mert egyébként ki nem állhatjuk a kollégáinkat, rossz a viszonyunk a főnökünkkel, vagy egyenesen utáljuk a munkánkat, jó, ha tudjuk, hogy néhány napnyi home office-szal csupán elodázzuk a problémát, de hosszú távon nem ez jelenti majd a megoldást” – hangsúlyozza Judit.

Ahogy láthatjuk, a mérlegnek mindig két serpenyője van. Ha most kezdünk tapasztalatot gyűjteni az otthoni munkavégzésről, érdemes megfogadnunk a fenti útmutatást, amennyiben viszont arra döbbentünk rá, hogy csak szeretnénk olykor távol maradni a nem túl vonzó munkahelyünktől, ajánlott elgondolkodnunk a váltáson. Frissítsük önéletrajzunkat, és töltsük fel ide, hogy láthatóvá váljunk a munkaerő-piacon. Válogassunk a legfrissebb lehetőségek között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is.

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, munkahely, home office, hatékonyság, tudatosság

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Utazzunk a fejlődésért

2018. november 15.
Az utazás nem csak remek kikapcsolódás, de komoly személyiségfejlesztő hatással is bír, amit a karrierünk során is kamatoztathatunk. Bővebben

-

Időbeosztás felsőfokon

2018. november 15.
3 módszer, a valódi hatékonyság jegyében, amelyeket akár azonnal kipróbálhatunk. Bővebben