A legnagyobb kommunikációs bakik a munkahelyen

2018. július 10. Forrás: Karriertipps.de/Profession.hu

Hasznos: - + Nyomtat

Bármilyen munkakörben dolgozunk, vannak mondatok, amelyeket jobb elkerülnünk. Mutatjuk, melyek ezek!

Önnek ajánlott állások

A kommunikáció milyensége nagyban befolyásolja a munkahelyi hangulatot. Rendkívül sok múlik a stílusunkon, ahogy mondandónkat megfogalmazzuk, de bármennyire is udvariasak, segítőkészek is vagyunk, akadnak olyan kijelentések, amelyek könnyen puskaporossá tehetik a levegőt. Érdemes ezekre odafigyelnünk, ugyanis a rólunk alkotott képet is észrevétlenül rombolják ezek a mondatok. Vajon nekünk melyik csúszik ki néha a szánkon?

1. „A korábbi munkahelyemen másképp csináltuk”

Ez talán a legveszélyesebb kinyilatkoztatás! Soha ne hasonlítsuk össze aktuális munkánkat a korábbival. Ha mégis így teszünk, kollégáink vagy főnökünk okkal gondolhatja, hogy nem vagyunk kellően elkötelezettek, és sokkal jobban kedveltük régi munkahelyünket, bár ilyenkor joggal merülhet fel a kérdés, hogy akkor miért is váltak el az útjaink. Emellett munkatársaink szemében könnyen válhatunk okoskodóvá és rugalmatlanná is, aki képtelen valami újat, valami mást megtanulni. Fogadjuk el, hogy minden cég másképp működik, legyünk nyitottak, figyeljünk és kérdezzünk ítélkezés helyett. Ha mindezek ellenére hónapok múlva is úgy látjuk, hogy egy adott folyamat nem kellően hatékony, ne kritizáljunk, hanem tegyünk javaslatot az optimalizálásra, akár a korábbi tapasztalataink szerint, anélkül, hogy kicsinyes összevetésbe bocsátkoznánk. Ötleteinket, tanácsainkat valószínűleg környezetünk is pozitívan fogadja majd.

A legnagyobb kommunikációs bakik a munkahelyen - munka, kommunikáció, együttműködés

2. „Ezt a hibát nem én követtem el, hanem…”

Az árulkodókat már az iskolában is kiközösítették, nem véletlenül. A munkahelyen ez a viselkedés egyáltalán nem elegáns! Természetesen nem kell magunkra vállalnunk kollégáink baklövéseit, de nem is feladatunk felhívni felettesünk figyelmét ezekre. Ilyen helyzetekben fogalmazzunk semlegesen, mondjuk ki, hogy nem mi vagyunk a felelősek a történtekért, és itt zárjuk is le a mondatunkat. Egy vezetőt soha nem az érdekli, hogy ki mulasztott, főleg nem, ha csapatmunkáról van szó, (kivéve persze, ha ez mindennapos), sokkal inkább arra kíváncsi, mit lehet tenni a hiba korrigálásának érdekében. Ennek megfelelően a megoldásra koncentráljunk. Amennyiben a hibát ténylegesen mi követtük el, ismerjük be, és szükség esetén kérjünk segítséget kollégáinktól. Aki egyenes jelleméről tanúbizonyságot tesz, garantáltan támogatásra számíthat.

3. „Nem az én feladatom”

Ez a mondat a leggyakoribb, és bár lehet helytálló, és jogos, ebben a formában mégsem ajánlott hárítanunk egyetlen felénk irányuló kérést sem! Minél gyakrabban mondunk nemet munkatársainknak, annál inkább számíthatunk mi is ugyanerre, ha ugyanis egyáltalán nem vagyunk segítőkészek, mástól sem várhatjuk el ezt. Mérlegeljük tehát, hogy az épp aktuálisan érkezett feladat még belefér-e az időnkbe, vagy a munkakörünkbe, és csak ezután reagáljunk. Amennyiben van szabad kapacitásunk, jelezzük, mikorra tudjuk vállalni, de ha épp be vagyunk táblázva, vagy egyáltalán nincs rálátásunk az adott kérdésre, kérjünk elnézést, és röviden indokoljuk meg, miért nem tudunk most segíteni. Legyünk barátságosak és hitelesek, ezt senki nem veheti zokon tőlünk, és így azt is elkerülhetjük, hogy egyes kollégák kihasználjanak bennünket.  

+1 „Természetesen, nem probléma”

Az előző kijelentés ellentéte, vagyis az a tipikus szituáció, amikor minden kérésre igent mondunk, ami bizony a korábbihoz hasonlóan nagy hiba lehet. A motiváltság fontos, különösen, ha új munkahelyen szeretnénk bizonyítani, érdemes azonban bizonyos határokat megtartani, annál is inkább, mert könnyen átbillenhet a mérleg nyelve a segítőkészből a törtetőbe. Segítsünk, amennyiben szükséges, de ne annak az árán, hogy folyamatosan túlórákat halmozunk, esetleg a munkakörünkhöz tartozó feladatokkal maradunk el. Most döbbentünk rá, hogy bizony gyakran vállaljuk túl magunkat? Tanuljunk meg nemet mondani! Ezt tehetjük kedvesen és udvariasan is, és biztosíthatjuk a hozzánk fordulót arról, hogy legközelebb szívesen segítünk neki.

Tartsuk észben a fentieket, különösen azt a mondatot, amelyik a legjellemzőbb ránk. Ha azonban törekvéseink ellenére is állandóak a kommunikációs félreértések, és az ebből adódó feszültség kollégáinkkal, érdemes elgondolkodnunk a váltáson is. Találjuk meg a nekünk való munkát, nézzünk szét a legfrissebb állások között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítését! Ide kattintva leendő munkaadónkról, a csapatról és a környezetről gyűjthetünk valós információkat.

 

 Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, munkahely, kommunikáció, konfliktus, együttműködés

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Hogyan korrigáljunk kedvesen?

2018. szeptember 24.
Ha az irodában nap mint nap bosszantó dolgokkal szembesülünk, csakhamar úgy érezhetjük, muszáj szóvá tennünk őket. Igen, de hogyan tegyük mindezt úgy, hogy ne tűnjünk okoskának? Bővebben

-

Nyomdaiparból a saját ruhaüzletbe

2018. szeptember 21.
Egy izgalmas karrierváltó történetet hoztunk, ami bárki számára példa lehet, aki hasonlóban gondolkodik, sőt annak is, aki még nem is sejti, merre induljon. Bővebben