Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A prezentáció a legfőbb médium ötleteink és eredményeink bemutatására, éppen ezért nem elég jól végezni a munkánkat, képesnek kell lennünk erről meggyőzni hallgatóságunkat, vagyis meggyőzően elő kell tudnunk adni a következő negyed éves marketing tervünket, vagy összegeznünk az elmúlt fél év legsikeresebb értékesítéseit. Rendszeresen kiállni kollégáink, esetleg a komplett vezetőség elé, igen ijesztően hangzik, a jó hír viszont, hogy ez az egyik legkönnyebben fejleszthető képességünk. Mórocz Kata, az Impact trénerének tanácsai következnek.

Mitől is félünk?

Egy kutatás szerint a legjobban nem a haláltól, és nem is a pókok félünk - az első helyen a nyilvános beszéd áll. „A tanulmányaink során nagyon ritkán kell kiállnunk, felszólalnunk, így ez felnőttként sokak számára komoly nehézségeket okoz, ami félelem, lámpaláz formájában jelentkezik. Ahhoz, hogy ezt kezelni tudjunk, fontos felismernünk, hogy valójában nem magától a prezentációtól tartunk, sokkal inkább attól, hogy az ötletünket kritizálni fogják, megkérdőjelezik, visszautasítják. Vagyis a félelem az önértékelésünkkel áll kapcsolatban” – mutat rá egy fontos pontra Mórocz Kata.

A szakember szerint azonban a negatív érzések feloldhatók, ahogy a rossz gyerekkori szavalóversenyes, vagy az osztály előtt énekórán megszégyenülős élmények is, ha megértjük az érzelmek működését. „Amikor egy helyzethez egy érzelem kapcsolódik, a kettő között mindig ott vannak a saját gondolataink és a fiziológiás tüneteink is! Eszerint nem a másnapi prezentációtól rettegünk, hanem azoktól a gondolatainktól, hogy el fogjuk rontani az előadást, hogy nem fog tetszeni a főnökünknek. Ezek a gondolatok hatnak a viselkedésünkre, így amikor félszegen kiállunk, annak valóban az lesz az eredménye, hogy a felettesünk nem fog ránk figyelni, mi pedig levonjuk magunkban a következtetést, hogy tényleg rossz előadók vagyunk, ezzel pedig be is zárult az ördögi kör.

Prezentáljunk jól! - karrier, prezentáció, meggyőzés

Érdemes tehát tudatosítanunk magunkban, milyen párbeszéd is zajlik ilyenkor a fejünkben, és hogy ez milyen mértékben hat arra, ahogyan érezzük magunkat prezentáció közben. „Nem az a cél, hogy túlzóan pozitívra programozzuk a gondolatainkat, a hangsúly a realitáson van: idézzük fel, milyen visszajelzéseket kaptunk a korábbi előadásinkra, mennyire tudtuk lekötni a hallgatóságot. Ha ezekre a tényekre hagyatkozunk, biztosan komfortosabban fogjuk érezni magunkat legközelebb. És még egy lényeges pont: amennyiben tisztában vagyunk azzal is, hogy idegességünkre milyen testi válaszreakciókat adunk, kézben tarthatjuk azokat. Ha például mindig összegörnyedünk prezentáció előtt, figyeljünk a határozott testtartásra, a testbeszédünk ugyanis rendkívül erős lenyomatot hagy a gondolkodásunkon. Kezdjük tehát magabiztosan mondandónkat, és rövidesen így is fogjuk érezni magunkat” – javasolja a tréner.

A vezérfonal mentén

A prezentációs kommunikáció a gyakorlatlanok számára egy rendkívül ködös fogalom, pedig értékes funkciója van: segítségével gondolatot, érzést, szándékot, lelkesedést ébreszthetünk a hallgatóságunkban mondatról mondatra. Mindez persze akkor igaz, ha pontosan tudjuk, mi is a célunk, mit is szeretnénk üzenni. „Minden előadás alapja a vezérfonal, amit egy mondatban kell megfogalmaznunk. Képletesen olyan ez, mint egy ruhaszárító kötél, amire ráaggatjuk a szükséges eszközöket, már amiket elbír. A vezérfonal ugyanis szűrőként is funkcionál: pontosan megmutatja, mi az a minimum információ, statisztikai adat, érzelmi töltet, ami kell ahhoz, hogy mondandónkat felépítsük” – osztja meg interjúalanyunk.

Ha korábban még nem készítettünk prezentációt, több órára is szükségünk lehet, érdemes azonban rászánnunk az időt, a felkészülés ugyanis a magabiztosságunk alapköve. „Mindig papíron kezdjük el összerakni az előadásunkat, a Power Point kötött struktúrája ugyanis inkább gátol, mint segít. Az alapüzenetünket követve gondoljuk át, minek van helye az előadásunkban, és mi felesleges: milyen példák működhetnek, mely pontokon van szükség számszerű adatokra, illetve hol állja meg a helyét egy személyes történet. Ha szükséges, kérjünk segítséget tapasztaltabb kollégáktól, és mindenképp készüljünk fel azokra a kérdésekre is, amelyeket a prezentáció után várhatunk. A befektetett energiánk garantáltan megtérül: egyrészt kiiktathatjuk azokat a tényezőket, helyzeteket, amelyek a félelmeinket táplálják, másrészt kialakul egy olyan adatbázisunk, ahova visszanyúlhatunk majd a következő előadásnál, legyen szó egy jól felépített struktúráról vagy egy humoros sztoriról” – fejti ki Kata.

Segítsünk magunknak

A tapasztalt előadó legfontosabb tanácsa, hogy a diákat mindig az utolsó lépésként készítsük el: „a diák vizuális segédeszközök, ahhoz azonban, hogy ezt a funkciójukat ellássák, jól kell használnunk őket. A papíron felrajzolt vezérfonalunkon jelöljük ki azokat a pontokat, amelyeket egy-egy slide-dal is szeretnénk kihangsúlyozni, de tartsuk szem előtt, hogy a diáknak nem kell az előadást maximálisan leképezniük. A hallgatóság figyelme ugyanis megoszlik köztünk, és a slide-ok tartalma között, ezért csak azt tegyük rájuk, ami ténylegesen hozzátesz a mondandónkhoz. Ez lehet egy kép, egy átlátható grafikon, egyetlen szó, de akár egy fekete háttér is. Ettől a gyakorlattól csak akkor térjünk el, ha nem előadást, hanem slide formátumú dokumentumot várnak tőlünk, ez esetben ugyanis a diáknak minden lényeges információt tartalmazniuk kell.

Kövessük a fenti útmutatást, és fejlődjünk lépésről lépésre: mindig reflektáljunk az előadásainkra, mi működött, mi nem, és ezek mentén tűzzük ki magunk elé a következő célt. Alakítsuk ki azt a rituálét prezentáció előtt, amely ráhangol bennünket az előadói szerepre, vessük be a siker pózt, és bátran vágjunk bele! Ha épp állást keresünk, ne tartson vissza bennünket egy olyan munkakör sem, ahol rendszeresen ki kell állnunk mások elé. Nézzünk szét még ma a legfrissebb lehetőségek között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink szerint. Töltsük fel önéletrajzunkat ide, hogy a munkáltatók ránk találhassanak. Kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést, így garantáltan naprakészek leszünk. 

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, karrier, prezentáció, fejlődés, meggyőzés