Karrierépítés? Ezekre figyeljünk!

2018. február 13. Forrás: Profession.hu/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

Cikkünkben öt tippet hoztunk, amelyek szinte észrevétlenül járulnak hozzá, hogy elérjük céljainkat.

Önnek ajánlott állások

Vajon mi köze lehet az öltözködésnek vagy az udvariasságnak karrierünk alakulásához? Sokkal több, mint gondolnánk! Akár bolti eladóként dolgozunk, vagy a vendéglátásban tevékenykedünk, esetleg egy multinacionális cégnél asszisztens munkakört töltünk be, Richard Templar motivációs tréner szerint egészen apróságokon múlik, hogy továbblépünk-e pályánk következő szintjére, vagy sem. 

1. Vegyék észre a munkánkat!

A mindennapok felfokozott ritmusa és a számtalan feladat között nagyon könnyen láthatatlan marad a munkánk. Vagyis energiát kell fordítanunk arra is, hogy bezsebeljük a teljesítményünkért és eredményeinkért járó elismerést: meg kell találnunk a módját, hogy kitűnjünk munkatársaink közül, ez jelenti ugyanis az útlevelet az előrelépéshez. Ezt azonban nem túlórákkal, gyorsabb leltározással, vagy több levél iktatásával érhetjük el! Szemléletet kell váltanunk: észre kell vennünk, egy-egy folyamat, amelyen kollégáinkkal dolgozunk, milyen módon optimalizálható, vagyis hogyan tehetnénk egy-egy gyakorlatot hatékonyabbá, gyorsabbá, pontosabbá. Ha konstruktív javaslatunkat megosztjuk főnökünkkel, sokat tettünk azért, hogy láttassuk hozzáértésünket. Fontos azonban, hogy ezzel a lehetőséggel csak ritkán éljünk, és kizárólag akkor, ha valódi megoldásokkal állunk elő!

Karrierépítés? Ezekre figyeljünk! - karrier, előléptetés, munka

2. Öltözzünk jól!

A megjelenés területtől és pozíciótól függetlenül hatalmas jelentőséggel bír: fontos üzeneteket hordoz rólunk, mit viselünk, ápolt-e a hajunk, a körmünk, vagy tiszta-e a cipőnk.  Hiába vagyunk a legszorgalmasabbak, a legmegbízhatóbbak, ha külsőnk miatt mégsem találnak alkalmasnak bennünket egy magasabb pozíció betöltésére. A túlzások természetesen ugyanannyira kerülendők, mint a hanyagság. Soha ne öltözzünk túl egy munkakört, és tartsuk szem előtt, mi jellemző a céges kultúrára: ha mindenki farmert visel, mi is tegyünk így, de válasszunk minőségi darabot, viszont ha az elvárás az öltöny, vagy a kosztüm, szintén tartsuk magunkat az íratlan szabályhoz.  Ne tűnjünk ki a tömegből, de ne is olvadjunk teljesen bele, hagyjunk teret egyediségünknek, stílusosan, ízlésesen. Sugalljuk azt a profizmust, amit a munkánk során is képviselünk!

3. Ne pletykáljunk!

A pletykálkodás a ráérők vagy épp a munkakerülők kedvelt elfoglaltsága. Mi nyilvánvalóan nem szeretnénk ilyennek tűnni, ezért egyszerűen ne adjuk tovább az ebéd közben vagy épp a kávégép mellett hallott történeteket! Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem hallgathatjuk meg a terjedő híreket, ezek ugyanis értékes információkat is tartalmazhatnak számunkra, de mi legyünk azok, akiknél a pletyka véget ér. Ennek persze ne adjunk hangot, és legkevésbé se oktassuk ki munkatársainkat, ugyanis könnyen kirekeszthetnek bennünket a közösségből. Tegyünk úgy, mintha minket is érdekelnének a híresztelések, de kezeljük azokat teljes diszkrécióval!

4. Alapvető udvariasság

Akár vezetőként, akár beosztottként dolgozunk, legyünk mindig udvariasak kollégáinkkal! Bár ez az alapszabály mindenki számára ismert, mégis gyakorta vétünk ellene. Legyen szó bármilyen apróságról, mindig köszönjük meg munkatársunknak, naponta pontosan annyiszor, ahányszor egy kérdésünkre választ kapunk tőle. Ugyanez vonatkozik a kérésekre is: teljesen más hatást kelt egy mondat, amiben a „kérlek” szó is szerepel, mint az, amelyikben nem, és a végeredmény is éppen ennyire különbözhet. A köszönet és a kérés a tisztelet kifejezésének legegyszerűbb eszközei, amiket semmibe sem kerül használnunk, mégis nagyon sokat hozzátesz a rólunk alkotott képhez, és segítségükkel a munkatársainkkal való bizalmi szál is erősíthető, ami a vágyott előrelépésnél értékes támogatást adhat számunkra.

5. Kérdezzünk diplomatikusan!

Ha jól tudunk kérdezni, azzal nem csak szaktudásunkról adhatunk tanúbizonyságot, de arról is, hogy remek helyzetfelismerő- és kommunikációs készségekkel rendelkezünk. Ha két kollégánk heves vitába keveredik egy probléma kapcsán, és az illetékes vezető nem lép közbe, segítsünk egy jól célzott kérdéssel: irányítsuk az érintettek figyelmét a magyarázatra váró részletekre, mégpedig úgy, hogy mindkét felet meghallgatjuk, vagyis minden esetben maradjunk pártatlanok. A kérdés kizökkenti a vitatkozókat az indulatos állapotból, és megszülethet a szükséges megoldás. Azonban kizárólag akkor avatkozzunk be, ha valóban ismerjük a helyzetet, de nem vagyunk benne érintettek, és kellő magabiztossággal tudunk reagálni az érkező válaszokra is. Figyelmet és tiszteletet is nyerhetünk egy-egy ilyen jelenléttel, sőt hivatkozási alapot is egy új, felelősségteljesebb munkakör betöltésére.

Kövessük a fentieket, és már ma tegyünk azért, hogy közelebb kerüljünk céljainkhoz! Ha pedig épp álláskeresésben vagyunk, nézzünk szét a legfrissebb álláslehetőségek között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Frissítsük önéletrajzunkat, és töltsük fel ide, hogy a munkaadók ránk találhassanak. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is!

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: álláskeresés, munka, munkahely, karrier, előléptetés

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Így kezeljük az érzelmeket a munkahelyen

2018. február 21.
Érzelmi intelligencia a munkahelyen: nehezen tanulható, mégis kulcsfontosságú. Tippeket adunk a sikerhez! Bővebben

-

Időgazdálkodás - Hogy csináljuk jól?

2018. február 20.
Kötelezettségek és határidők nyomasztanak, és tudjuk, hogy egy jobb időgazdálkodásra lenne szükségünk. Utánajártunk pár alternatív módszernek! Bővebben