Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Valószínűleg már mindannyian kerültünk időzavarba, és éreztük úgy, hogy elveszünk a számtalan teendő között, miközben céljaink egyre távolabb kerülnek tőlünk. „Elvárássá vált napjainkban, hogy sikeresek legyünk és jól osszuk be az időnket. Ahelyett azonban, hogy a koncentrált munkavégzést látnánk magunk előtt követendő példaként, az időmenedzsment szimbóluma többnyire egy rohanó ember, aki több feladattal zsonglőrködik egyszerre. Ez a megközelítés sokakra egyfajta nyomásként hat, és az ennek való megfelelés közepette pont azt felejtjük el, mi a fontos számunkra, merre szeretnénk haladni” – kezd bele a témába Zalaba Krisztián, produktivitás szakértő. 

Miért?

Hányszor gondoljuk úgy, hogy ha több időnk lenne, belekezdenénk mindabba, amit régóta halogatunk, például sportolnánk, vagy nyelvet tanulnánk? Valójában viszont hiába szabad egy-egy esténk, mégis filmezéssel vagy a közösségi oldalak böngészésével töltjük. A hatékonyság tehát nem az időn múlik! A rendelkezésünkre álló órákat akkor tudjuk a leghatékonyabban kihasználni, ha tudjuk, mit miért csinálunk, vagyis kellő önismerettel rendelkezünk: „legyünk teljesen őszinték magunkhoz, és a legbelsőbb vágyainkat helyezzük előtérbe a külső elvárások helyett! Miután tudatosítottuk magunkban a jövőképünket, hogy hova szeretnénk eljutni, indulhatunk el az úton – legyen szó egy munkahelyi előrelépésről, egy munkán kívüli projektről, vagy saját vállalkozásunkról” – vallja Krisztián.

Hatékonyság, tudatosan - álláskeresés, karrier, hatékonyság

És hozzáteszi: „ha tudatosítottuk a célt, ne töltsünk el túl sok időt a tökéletes terv kidolgozásával, hiszen sok minden a gyakorlatban dől el, a tapasztalataink által finomhangolhatjuk a szükséges tennivalókat. A lényeg, hogy minden nap tegyünk egy apró lépést, amely előrevisz bennünket. Legyünk türelmesek magunkkal, ezzel nagyban megkönnyítjük az egész folyamatot.

Lépésről lépésre

De vajon mivel telnek a napjaink? Valóban azzal foglalkozunk, amiről azt mondjuk, fontos nekünk?  „Ahhoz, hogy tudatosságunkat fejleszthessük, jegyezzük fel fél órás bontásban az elfoglaltságainkat, és már néhány nap alatt látni fogjuk, mely pontokon térünk el a céljainktól. Például túl sok idő megy el az e-mailek megválaszolásával, ahelyett, hogy feladatokat teljesítenénk. Vagy túl gyakran lépünk fel a közösségi oldalakra, ami újra és újra eltereli a figyelmünket a munkáról” – figyelmeztet interjúalanyunk.

Ha őszinte képünk van önmagunkról, akkor tudunk dönteni, hogy mi az, ami segít a célunk elérésében, és mi az, ami nem. „Kereteket érdemes felállítanunk, és tartanunk magunkat hozzá. Ha folyamatosan így teszünk, kialakulnak az új, produktív szokásaink. A kezdetekkor gyakran feltettem magamban a kérdést: amit épp csinálok, az a céljaim felé visz, vagy sem? Ha azon kaptam magam, hogy a válasz épp nemleges, akkor félbehagytam a teendőt, és átváltottam arra, ami a prioritásom szerint tényleg az élen állt” – osztja meg a szakértő.

Krisztián szerint a legjobb, ha napjainkat a számunkra legfontosabb feladattal kezdjük, majd miután ezt kipipáltuk, jöhet a többi elintézendő. „A fókuszált munkavégzéshez megfelelő környezet szükséges. Ne adjuk meg a lehetőséget arra, hogy kizökkenjünk a koncentrációból: kapcsoljuk ki telefonunkon az értesítéseket és zárjuk be az e-mail fiókunkat is. A levelezésre amúgy is érdemes odafigyelni, mert könnyen kelti azt az érzést, hogy hasznosan töltjük az időt, pedig ez gyakran nincs így. Én általában délelőtt és délután is fél-fél órában válaszolok az e-mailekre, és hasonló határok között tartom a közösségi média jelenlétemet is.

A környezetünkkel együtt

Egyéni habitus kérdése, ki mennyi idő alatt tudja elsajátítani és alkalmazni ezt a készséget. „Fontos megjegyezni, hogy a rutin és a tudatosság ellenére bizony előfordulhatnak kevésbé koncentrált napok. Kérdés, hogy mit kezdünk az érzéssel, ha ezt felismerjük. Semmiképp se ostorozzuk magunkat! Fogadjuk el, hogy a hibák a tanulási folyamat részei, és ne veszítsük el miattuk a korábbi lendületet. Ha ugyanis a munkában jól érezzük magunkat, az a magánéletünkre is pozitív hatással lesz” – tanácsolja a szakértő.

Ahhoz, hogy a változások tartósak lehessenek, érdemes kollégáinkat és felettesünket is bevonnunk. „Valamennyi munkakörre igaz, hogy túllépve a napi rutinon megtalálhatjuk azokat a területeket, amelyekben kiteljesedhetünk. Beszéljünk erről őszintén a vezetőnkkel, ha így teszünk, szinte borítékolható a támogatása, hiszen ha mi hatékonyabban dolgozunk, abból a cég is profitál. Nyugodtan mondjunk őszintén nemet munkatársainknak, ha kevésbé sürgős kéréseikkel újra és újra megzavarnak minket. Osszuk meg velük, hogy a következő fél órában szeretnénk valami fontosat elintézni, és utána természetesen már a rendelkezésükre állunk. Ezzel a hozzáállással, látva az eredményeinket, példát is mutathatunk nekik” – fejti ki Krisztián.

Persze vannak olyan esetek is, amikor nem érezzük magunkat a helyünkön. „Ilyenkor nehéz eredményesek lenni. Mielőtt azonban továbblépnénk oda, amiről úgy véljük, az álommunkánk lenne, ajánlott információt és tapasztalatot gyűjtenünk: beszélgessünk az adott szakmában dolgozókkal, esetleg kapcsolódjunk be egy önkéntes projektbe, és lássuk meg, miből is áll a munka a gyakorlatban. Ezzel rengeteg időt, illetve pénzt spórolhatunk meg, és ha valóban ez a nekünk való feladat, amiért tenni kezdünk, a lehetőségek is meg fognak találni bennünket” –fogalmazza meg útravalóul a szakember.

Ha épp váltás előtt állunk, nézzünk szét a legfrissebb álláslehetőségek között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítését! És hogy a munkáltatók is megtalálhassanak minket, frissítsük önéletrajzunkat, és töltsük fel ide.

 Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, karrier, hatékonyság, tudatosság