A nyitott irodák ideje lejárt?

2017. szeptember 14. Forrás: BBC/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

Néhány évvel ezelőtt kezdődött el a nyitott irodák trendje, manapság azonban egyre több cég ismeri fel, hogy a munkavégzés nem ebben a formában a leghatékonyabb.

Önnek ajánlott állások

Az open office felállás, vagyis amikor elszeparált irodák helyett minden munkavállaló egy légterben kap helyet, nemcsak azért veszélyes, mert nagy a zaj, gyakoribbak a megbetegedések, de ez a munkakörnyezet az agyunkra sincs jó hatással. A privát szféra hiánya, a folyamatos megszakítások a munkában ugyanis negatívan befolyásolják a produktivitást, zaklatottá, motiválatlanná teszik az érintett dolgozókat. 

Jobb együttműködés?

Az utóbbi években számos vállalat részesítette előnyben a nyitott irodák rendszerét – az Egyesült Államokban például az irodák hetven százaléka ilyen kialakítású -, és kevés kivételtől eltekintve nem is váltottak vissza a tradícionális, ajtókkal rendelkező irodákra. Hazánkban is egyre jellemzőbb ez az irodaforma, különösen a több száz vagy ezer főt foglalkoztató multinacionális cégek esetében. 

Az open office berendezkedés mellett elsősorban a költséghatékonyság szól, valamint az az érv, hogy segíti a kollaborációt. Azonban ha belegondolunk, nem valószínű, hogy egy brilliáns ötlet akkor jut az eszünkbe, amikor az iroda másik végében ülő kollégánkkal csacsogunk. Sokkal inkább életszerű, hogy nagyszerű gondolatok helyett a munkatársak karácsonyi ajándékötletei, vagy otthoni problémáik kerülnek terítékre. „Az emberek többet beszélnek, de nem a munkával kapcsolatos dolgokról” – hangsúlyozza Sally Augustin, környezet- és dizájn pszichológus.

A nyitott irodák ideje lejárt? - álláskeresés, karrier, munkahely

Romló teljesítmény

A kutatások kimutatták, hogy az egy légterű irodákban a munkavállalók tizenöt százalékkal rosszabb teljesítménnyel dolgoznak és folyamatosak a koncentrációs problémák. A legtöbb dolgozó számára a zaj a legzavaróbb. És mint kiderült, nem vagyunk képesek a multitaskingra, vagyis a figyelemelterelő hatásokra akár húsz percre is kieshetünk a koncentrált munkavégzésből. Bár nem valószínű, hogy az open office kialakítás egyhamar megszűnik, de egyre több cég fedezi fel ismét a négy fallal és zárható ajtóval rendelkező privát munkatér fontosságát: a hatékony munkavégzéshez szükséges fókuszálás ugyanis ilyen környezetben valósulhat meg leginkább. 

Bizonyos nyitott irodák a memóriánk működésére is negatív hatással vannak! Ezek közül az ún. „hotdesking” irodák a legrosszabbak, ahol a munkavállalóknak nincs fix ülőhelye: mindenki oda ül le munkaeszközével, ahol éppen szabad helyet talál. „Több információt vagyunk képesek feldolgozni, ha mindig ugyanazon a helyen ülünk. Talán nem tűnik fel a munkanapjaink során, de néha elveszítünk bizonyos gondolatokat, legyen szó egy ötletről, amit meg akartunk osztani valakivel, vagy egy apró színmódosításról egy brossúrán. A megszokott helyen való munkavégzés segít ezeknek a gondolatoknak a felidézésében” – állítja a pszichológus.

Út a megoldáshoz

Egyértelmű tehát, hogy a nyitott irodák nem hatékonyak, mert bár nyüzsgő helyen is lehet dolgozni, de egyáltalán nem olyan hatásfokkal, és a lelki kimerültség, kiégés is könnyebben előfordulhat ilyen körülmények között. Éppen ezért sok vállalat kísérlezetik már úgynevezett „csendes szobákkal” és zárt terekkel, ahol a dolgozók nyugodtan ötletelhetnek, kizárva a zavaró tényezőket. Ezek lehetnek négy fallal határolt tárgyalók, de akár a közös konyhában is elkülöníthető egy nyugodt sarok, helyet adva egy kötetlenebb beszélgetésnek.

Ez a kialakítás eredményesen támogatja a munkatársak együttműködését, amely akár egymástól függelten irodák esetén is megoldható: szükséges hozzá, hogy a kollégák ismerjék egymást, megfelelő legyen köztük a kommunikáció, és felépüljenek a szükséges munkakapcsolatok. Ebben például közös ebédek, néhány szabadidős program, de akár szervezett megbeszélések is sokat segíthetnek.

Ha állást keresünk, érdemes utánajárnunk a munkakörülményeknek is, és felmérnünk, milyen környezetben tudunk hosszútávon, hatékonyan dolgozni. Tartsuk szemünket a  legfrissebb álláslehetőségeken, vagy keressünk személyre szabott beállítasink alapján. Frissítsük önéletrajzunkat, és töltsük fel ide, hogy leendő munkáltatónk megtalálhasson bennünket. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is!

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: álláskeresés, munka, karrier, munkahely, hatékonyság

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Keressen a cikkek között

A cikkekben való kereséshez írja be a kulcsszót, és nyomja meg az OK gombot.

Kapcsolódó témák

-

Távmunka – Így csináljuk jól!

2017. október 17.
A távmunka sokak álma, ám a home office legalább annyi előkészületet igényel, mint az irodai munka. Bővebben

-

Tartsunk szünetet!

2017. október 12.
Karrierünk során előfordulhat, hogy elfáradunk, és már nem elegendő a szokásos egy-két hét szabadság. A szakemberrel a karrierszünetről beszélgettünk. Bővebben