A nyitott irodák ideje lejárt?

2017. szeptember 14. Forrás: BBC/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

Néhány évvel ezelőtt kezdődött el a nyitott irodák trendje, manapság azonban egyre több cég ismeri fel, hogy a munkavégzés nem ebben a formában a leghatékonyabb.

Önnek ajánlott állások

Az open office felállás, vagyis amikor elszeparált irodák helyett minden munkavállaló egy légterben kap helyet, nemcsak azért veszélyes, mert nagy a zaj, gyakoribbak a megbetegedések, de ez a munkakörnyezet az agyunkra sincs jó hatással. A privát szféra hiánya, a folyamatos megszakítások a munkában ugyanis negatívan befolyásolják a produktivitást, zaklatottá, motiválatlanná teszik az érintett dolgozókat. 

Jobb együttműködés?

Az utóbbi években számos vállalat részesítette előnyben a nyitott irodák rendszerét – az Egyesült Államokban például az irodák hetven százaléka ilyen kialakítású -, és kevés kivételtől eltekintve nem is váltottak vissza a tradícionális, ajtókkal rendelkező irodákra. Hazánkban is egyre jellemzőbb ez az irodaforma, különösen a több száz vagy ezer főt foglalkoztató multinacionális cégek esetében. 

Az open office berendezkedés mellett elsősorban a költséghatékonyság szól, valamint az az érv, hogy segíti a kollaborációt. Azonban ha belegondolunk, nem valószínű, hogy egy brilliáns ötlet akkor jut az eszünkbe, amikor az iroda másik végében ülő kollégánkkal csacsogunk. Sokkal inkább életszerű, hogy nagyszerű gondolatok helyett a munkatársak karácsonyi ajándékötletei, vagy otthoni problémáik kerülnek terítékre. „Az emberek többet beszélnek, de nem a munkával kapcsolatos dolgokról” – hangsúlyozza Sally Augustin, környezet- és dizájn pszichológus.

A nyitott irodák ideje lejárt? - álláskeresés, karrier, munkahely

Romló teljesítmény

A kutatások kimutatták, hogy az egy légterű irodákban a munkavállalók tizenöt százalékkal rosszabb teljesítménnyel dolgoznak és folyamatosak a koncentrációs problémák. A legtöbb dolgozó számára a zaj a legzavaróbb. És mint kiderült, nem vagyunk képesek a multitaskingra, vagyis a figyelemelterelő hatásokra akár húsz percre is kieshetünk a koncentrált munkavégzésből. Bár nem valószínű, hogy az open office kialakítás egyhamar megszűnik, de egyre több cég fedezi fel ismét a négy fallal és zárható ajtóval rendelkező privát munkatér fontosságát: a hatékony munkavégzéshez szükséges fókuszálás ugyanis ilyen környezetben valósulhat meg leginkább. 

Bizonyos nyitott irodák a memóriánk működésére is negatív hatással vannak! Ezek közül az ún. „hotdesking” irodák a legrosszabbak, ahol a munkavállalóknak nincs fix ülőhelye: mindenki oda ül le munkaeszközével, ahol éppen szabad helyet talál. „Több információt vagyunk képesek feldolgozni, ha mindig ugyanazon a helyen ülünk. Talán nem tűnik fel a munkanapjaink során, de néha elveszítünk bizonyos gondolatokat, legyen szó egy ötletről, amit meg akartunk osztani valakivel, vagy egy apró színmódosításról egy brossúrán. A megszokott helyen való munkavégzés segít ezeknek a gondolatoknak a felidézésében” – állítja a pszichológus.

Út a megoldáshoz

Egyértelmű tehát, hogy a nyitott irodák nem hatékonyak, mert bár nyüzsgő helyen is lehet dolgozni, de egyáltalán nem olyan hatásfokkal, és a lelki kimerültség, kiégés is könnyebben előfordulhat ilyen körülmények között. Éppen ezért sok vállalat kísérlezetik már úgynevezett „csendes szobákkal” és zárt terekkel, ahol a dolgozók nyugodtan ötletelhetnek, kizárva a zavaró tényezőket. Ezek lehetnek négy fallal határolt tárgyalók, de akár a közös konyhában is elkülöníthető egy nyugodt sarok, helyet adva egy kötetlenebb beszélgetésnek.

Ez a kialakítás eredményesen támogatja a munkatársak együttműködését, amely akár egymástól függelten irodák esetén is megoldható: szükséges hozzá, hogy a kollégák ismerjék egymást, megfelelő legyen köztük a kommunikáció, és felépüljenek a szükséges munkakapcsolatok. Ebben például közös ebédek, néhány szabadidős program, de akár szervezett megbeszélések is sokat segíthetnek.

Ha állást keresünk, érdemes utánajárnunk a munkakörülményeknek is, és felmérnünk, milyen környezetben tudunk hosszútávon, hatékonyan dolgozni. Tartsuk szemünket a  legfrissebb álláslehetőségeken, vagy keressünk személyre szabott beállítasink alapján. Frissítsük önéletrajzunkat, és töltsük fel ide, hogy leendő munkáltatónk megtalálhasson bennünket. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is!

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: álláskeresés, munka, karrier, munkahely, hatékonyság

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Hogyan korrigáljunk kedvesen?

2018. szeptember 24.
Ha az irodában nap mint nap apró, bosszantó dolgokkal szembesülünk, csakhamar úgy érezhetjük, muszáj szóvá tennünk őket. Igen ám, de hogyan tegyük mindezt úgy, hogy ne tűnjünk kotnyeles okoskának? Bővebben

-

Nyomdaiparból a saját ruhaüzletbe

2018. szeptember 21.
Egy izgalmas karrierváltó történetet hoztunk, ami bárki számára példa lehet, aki hasonlóban gondolkodik, sőt annak is, aki még nem is sejti, merre induljon. Bővebben