Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Dunai Albert marketing és az üzleti intelligencia szakértőként dolgozik. Már 18 Dunai Albert éves munkatapasztalattal bír, ennek során felelős volt médiatervezésért, piac- és marketingkutatásért ügynökségeknél, lapkiadónál, multinacionális és hazai KKV cégnél egyaránt. Azt mondja, ma 100 marketingesből csupán kettőből lesz piackutató. Eddigi pályafutása alatt átrendeződött a tudásbázis, a munkaerőpiac erőviszonyai is, és az egyik legfontosabb, amit megtanult, hogy sose dőljünk hátra az addig megszerzett tudásunkkal, folyamatosan képezzünk magunkat és tanuljunk újat.

Profession.hu: Amikor Ön elkezdett dolgozni, mi volt alapvetően más, mint ami a mai pályakezdőket fogadja?

Dunai Albert: Az egyik legszembetűnőbb, hogy amivel mi kijöttünk a főiskoláról, egyetemről, azzal még jó pár évig tudtunk érvényesülni. Ma már a marketing, az elemzés területén pár hónap után elavultnak számít a korábbi tudás. Minden nagyon gyorsan változik. Munka mellett és közben is tanulni kell az új technológiákat. Sőt, a diákoknak ma már az iskolai évek alatt is muszáj valami konkrétummal is foglalkozni, elkezdeni a specializációt, hogy ne maradjanak le a többiekhez képest. Azt látom, hogy sokan már konkrét munkatapasztalatot is szereznek a diákévek alatt, és nem csak a kötelező gyakorlatot pipálják ki.

Profession.hu: Önt mikor és milyen helyzetben érte az első nagy felismerés: tanulnom kell valami újat?

Dunai Albert: Már több éve dolgoztam piackutatóként, amikor jött a válság, és beszűkültek a kutatási büdzsék, megbízások. Ugyan ennek ellenére az eredményeinket továbbra is hoztam, de ezzel egy időben elkezdett átalakulni a szakma.  Körülnéztem az álláspiacon, ám nem találtam igazi szakmai kihívást, ezért valamilyen rokon területen gondoltam folytatni a pályámat. A választásom az üzleti intelligencia és IT területére esett. Itt is szükség van az elemzésre, de másfajta háttértudást is jelent.

Élethosszan át tartó tanulás

Profession.hu: Miből gondolta, hogy éppen a BI, vagyis az üzleti intelligencia irányába kell specializálódnia?

Dunai Albert: Már a piackutatási projektjeim során felismertem, hogy hasznos lenne adatbányászattal foglalkozni, de akkor ez még nem volt annyira a köztudatban. Érdekelt az irány, ezért elkezdtem workshopokra, szemináriumokra, meetup-okra járni a szabadidőmben, aztán eldöntöttem, hogy meg is tanulom. A mai napig vallom, hogy folyamatosan képeznünk kell magunkat. Nem lehet lemaradni. Ma már nem elég egy marketing szakembernek, ha mondjuk, elolvassa a híres Kotler könyvet. Képben kell lenni a keresőmarketing, a programmatic, a natív média fogalmával, nem árt ismerni a Google Analytics vagy a Facebook hirdetések működését. Intenzíven keresett az ún. data scientiest illetve big data szaktudás, holott az egész technológia csak pár éve kezdett igazán szélesebb körben elterjedni. Nincs megállás!

Profession.hu: Ezek szerint azt, aki most még tanul, egészen más elvárások fogják fogadni első munkahelyén, mint Önt annak idején.

Dunai Albert: Így van! Ezért is fontos, hogy az életen át tartó tanulásra és mellette a minél több releváns munkatapasztalat megszerzésére fókuszáljanak a fiatalok. Az oktatási intézményeknek pedig a tanulás, a fejlődés képességét kell átadniuk, nem a lexikális információt, ami a mai világban úgyis hamar el fog avulni. A fogyasztói szokások is gyorsan változnak, ezért a vállalatok keresik a jó gondolkodású, tehetséges fiatalokat, akik értik ezeket a változásokat. Szinte mindenhol az Y generációról hallunk, ami egy bizonyos időszakban született korosztályt jelent. Marketing szempontból viszont meglátásom szerint nem az életkor a lényeg, hanem az attitűd. Szóval nagy a kihívás és egyre fontosabb célcsoport az ún. C-generáció (C mint „connected” - „kapcsolódva”). Azok tartoznak ide, akiknek az életében nagy szerepet játszik a mobileszközök mindennapos használata. A korábbiakhoz képest jelentősen átalakultak a kommunikációs és médiafogyasztási szokásaink is. Például sokszor laptopon, táblagépen nézünk filmet, Google térképpel, Waze-vel közlekedünk, elküldünk pár e-mailt az okostelefonunkról, amíg várunk valakire, stb. Ez is azt a trendet mutatja, hogy nincs megállás és nincs idő lelassulni, hiszen az eszközök és a technológiák lehetővé teszik a gyorsítást.

Profession.hu: Ön több különböző csapatban dolgozott már eddig. Mi a legfontosabb, amit megtanult a csapatmunkáról?

Dunai Albert: Azt látom, hogy azok a munkahelyek és csapatok működtek igazán jól, ahol valamennyire ismertem a kollégáim magánéletét is. Ahol volt alkalom beszélgetni egymással, közös programokat szervezni, megtudni, kit mi érdekel, mi a problémája, stb. Emiatt könnyebb együttdolgozni másokkal, jobb az összetartás és nagyobb a húzóerő. Az egyik munkahelyemen például szerveztünk a csapattal egy közös disznóvágást. Nagyon jó élmény volt és szerintem sokat lendített a közös munka eredményességén is. Az is fontos, hogy ne éljünk vissza a kollégáink bizalmával, tartsuk tiszteletben az idejüket és a tudásukat. Ezen kívül fontos a bevonás és a motiválás is. Az eddigi feladataim során például sokszor én álltam kapcsolatban az ügyfelekkel, de az adott projekten egy egész belső csapat dolgozott. Mindig hasznosnak bizonyult, ha nem csak kiosztottam egy feladatot, hanem elmondtam a hátteret is, hogy az ügyfélnek miért van rá szüksége. Sokkal elkötelezettebbé váltak a kollégáim is azáltal, hogy értették, hol van a munkájuknak szerepe, értelme, hatása, hasznosulása. Arra is rájöttem, hogy mindig mindenből lehet és érdemes is tanulni.

 

Készítette: Posta Renáta

Címkék: álláskeresés, munka, fizetés, karrier, szakma, tanulás, fejlődés