Ez még a fizetésnél is fontosabb!
Cikkünkből kiderül, mire reagálunk a legérzékenyebben, és vezetői tippeket is adunk ezek javításához.
Önnek ajánljuk!
Vettünk már részt olyan munkahelyi képzésen vagy megbeszélésen, amelyen azt éreztük, hogy felesleges a jelenlétünk? Hogy nem fontos, mit gondolunk, és mit javasolnánk? Éreztük már azt, hogy semmi kedvünk bemenni reggel dolgozni – és ez akár napról napra ismétlődik? Ennek oka néha sokkal egyszerűbb lehet, mint gondolnánk!
Nemrég számoltunk be a profession.hu által végzett kutatásról, ahol arra is fény derült: minden harmadik munkavállaló olyan helyen dolgozik, ahol működik teljesítményértékelő rendszer. A válaszadók 23 százalékának felettese ad visszajelzést, ám 38 százalék semmilyen visszajelzést nem kap főnökétől!
Miért fontos ez? Mert azt, hogy mennyire élvezzük a munkánkat és milyen fokú a munkahelyi elégedettségünk, elsősorban az elismerés határozza meg. Az, hogy mennyire érezzük, a főnökeink és a kollégáink megbecsülnek bennünket. Sőt!
A felmérések újra és újra rávilágítanak arra is, hogy nem a juttatások játsszák a legfontosabb szerepet a munkahelyi elégedettségünk szempontjából. Sokkal lényegesebb, hogy azt érezzük, hasznos munkát végzünk, és a munkahelyünkön valóban megbecsülnek bennünket. Márpedig ha ennek az ellenkezőjét érzékeljük, mindez több negatív következménnyel is járhat:
A munkatársak elkedvetlenednek, és úgy érzik, hogy kihasználják őket. Előfordulhat, hogy rendszeresen késni fognak reggel, vagy többször is beteget jelentenek. Továbbá romlik a teljesítményük, és kevésbé tartják szem előtt a céges érdekeket, irányelveket. Megnőhet az ügyfelek elégedetlensége is, valamint a negatív hozzáállás és az ingerlékenység feszültséget szít a többi munkatárs körében is.
Hogyan tudunk ezen vezetőként változtatni?
- Rendszeresen adjunk hangot az elismerésünknek, ne csak az évente megrendezett értékelő vagy díjkiosztó eseményeken.
- Az elismerés személyre szóló legyen, ne csupán az adott részleg munkáját díjazzuk. Hatalmas különbség van a hivatalos és a hiteles elismerés között.
- Törekedjünk arra, hogy mindig egy konkrét feladat elvégzéséhez vagy egy pozitív jellemvonáshoz kötődjön a visszajelzésünk, kerüljük az általánosságokat!
- Az elismerés váljon a napi rutinunk részévé.
- Helyezzünk arra is hangsúlyt, hogy egymás megbecsülése az egész vállalati kultúrát áthassa.
- Fontos, hogy megbecsülésünket olyan módon kommunikáljuk, amelyet a másik fél értékel. Ez az öt mód tartozik ide: elismerő szó, segítő kéz, figyelmes ajándék, minőségi idő és elismerő gesztus.
Érdemes végiggondolni és kipróbálni a tanácsokat, és alkalmazni a mindennapi vezetői gyakorlatunk során. Ne sajnáljuk az időt erre, többszörösen megtérül!
Forrás: Gary Chapman: Mérgező munkahelyek, Harmat kiadó
Készítette: Posta Renáta
A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala
Címkék: álláskeresés, munka, fizetés, karrier, szakma, elismerés