Tippek munkahelyi patthelyzet esetére!
Ha előfordult már, hogy nem vették figyelembe javaslatainkat a munkahelyen, akkor ideje, hogy árnyaltabban kommunikáljunk.
Vannak helyzetek, amikor az emberek nem szeretik, ha megmondják nekik, hogy mit csináljanak, vagy éppen ne csináljanak: ők maguk szeretnének dönteni. A munkahelyi szituációk jelentős része ebbe a kategóriába tartozik.
Ilyenkor, ha nem jól fogalmazunk, azonnal visszautasítják a mégoly építő és támogató javaslatainkat is. A Language And Behavior Profile (LAB Profile) módszertana szerint, ez az úgynevezett "belső üzemmód". Akik éppen ebben a mentális állapotban vannak, azok kívülről csak információt engednek be, amit magukban kiértékelnek és majd a saját belső értékrendjük alapján döntenek róla, hogy elfogadják vagy sem" - fejtette ki Gerlei Béla, a nyelvhasználat és viselkedés szakértője, a Karrier Intézet igazgatója.
A "belső üzemmódra" való átváltást külső szemlélőként úgy fogjuk észrevenni, hogy az illetőnek hiába próbáljuk elmagyarázni mondandónkat és megértetni vele érveinket, csak negatív választ vagy teljes passzivitást váltunk ki belőlük, vagyis: falakba ütközünk.
Ha nem akarjuk, hogy kollégáink teljesen bezárkózzanak, felmerül a kérdés, hogy mit és mit ne mondjunk nekik?
Gerlei Béla szerint, ha lehet, érdemes kerülni az ilyen vagy ehhez hasonló mondatokat:
Szerintem/XY szerint ... kell csinálnod! (majdnem biztos, hogy nem fogják)
Azt rontottad el, hogy ... (őket vádoljuk)
Előre megmondtam neked, hogy ... (mi vagyunk az okosabbak)
Az a véleményem/XY véleménye erről, hogy ... (megmondjuk, mit gondoljon)
Manapság már senki nem használja/csinálja ezt... (bíráljuk őket)
Inkább érdemes lehet megfontolnunk, hogy az alábbiak valamelyikével nagyobb sikert érhetünk-e el:
Van egy ötletem, kíváncsi lennék a véleményedre...
Szerinted hülyeség lenne ... csinálni?
Tehetek egy javaslatot?
Amikor Z-ről döntesz, mi az, ami a számodra fontos?
Van némi háttér információm, ha érdekel, de mindenképpen te döntesz...
Önnek ajánljuk!
A fentiekben bemutatott árnyalt kommunikációval többek között az alábbiakat érhetjük el:
- jobb együttműködés, a "csapatjátékosság" erősítése a munkahelyen
- nagyobb elfogadottság kollégáink körében
- hatékonyabb munkavégzés
- a népszerűség növekedése
- munkatársaink nagyobb bizalommal fordulnak hozzánk
- tárgyalástechnikai készségünk fejlődik
Készítette: Khojaste K
Címkék: munkahely, karrier, vélemény, kommunikáció