Karrierünk érdekében sokat tanulhatunk a diplomatáktól. Miért? Mert ők tökéletes szabálykövetők; a konfliktusokat nem ők kezdik, de ők vetnek véget azoknak; nem kivárásra játszanak, hanem aktívan segítenek elsimítani a vitás helyzeteket; és nem utolsósorban kiegyensúlyozottságot, magabiztosságot árasztanak. Ők azok, akikhez a többiek is szívesen fordulnak tanácsért és motivációért. Richard Templar, a világhírű karrierguru szerint, ha valaki elsajátítja a diplomatákra jellemzőket egy konfliktushelyzetben, szélsebesen haladhat a ranglétrán felfelé.

Cikkünkben összegyűjtöttük az 5 legfontosabb tanácsot, hogyan válhatunk jó diplomatává a munkahelyünkön. Nézzük, melyek ezek!

1. KÉRDEZZÜNK DIPLOMATIKUSAN

Tegyük fel, hogy egy olyan megbeszélésen ülünk, ahol egyre érezhetőbb a feszültség. Nem kezeli senki a helyzetet, sőt, inkább egymás torkának kezdenek esni a kollégáink. Mit tegyünk? Kérdezzünk! Nagyon könnyen észhez téríthetjük az egymást ellenfélként kezelőket azzal, ha felhívjuk figyelmüket a részletekre. Az a dolgunk, hogy közvetítsünk közöttük, hogy hatékonyabban és gyorsabban megoldhassák a nézeteltérést.

Néhány mintamondaton keresztül:

"Miért vagy ennyire meggyőződve arról, hogy a részleged nem tudja megoldani ....?"

"Várj egy kicsit, kíváncsi vagyok arra, amit ..... mondani akar."

"Neked az a véleményed, hogy ....-nak/nek nincs igaza. Mondd el, miért."

NAGYON FONTOS: kerüljük a lelkizős kérdéseket, mert azok csak tovább szítják az indulatokat. Kizárólag tárgyilagos kérdéseket tegyünk fel, és meglátjuk, a kollégáink között enyhülni fog a feszültség, ráadásul a válaszadásra fognak összpontosítani az érzelmi hullámzás helyett. Ám amennyiben valaki már átvette a békéltető szerepét, ne avatkozzunk be, mert jogosan fog ránk neheztelni.

5 pontban: így váljunk a konfliktuskezelés nagyágyúivá!

2. NE FOGLALJUNK ÁLLÁST

Tárgyilagosságunkat mindvégig meg kell őriznünk, éppen ezért ne foglaljunk állást, mert azzal részesévé válunk a konfliktusnak. Álljunk középre, mint egy döntőbíró. Csak így fogják elfogadni fellépésünket az indulatos felek.

EZEKET TEGYÜK:

- szemléljük a következményeket hosszú távon;
- közelítsük meg a vállalat szemszögéből a kérdést;
- maradjunk pártatlanok;
- őrizzük meg nyugalmunkat;
- vagyis: legyünk diplomatikusak.

Különösen akkor legyünk résen ebben a kérdésben, ha a vita egyik résztvevője egy hozzánk közelebb álló személy, és megpróbál bevonni bennünket a konfliktusba. Ne hagyjuk! Ilyenkor alkalmazhatjuk a beakadt lemez módszert is. Azaz bármit is mond az illető, ismételjük meg ugyanazt a tárgyilagos mondatot, mint például: "Ezt nektek kell egymással tisztázni."

3. HALLGATNI ARANY

Mindenkinek van véleménye, és ezt előszeretettel szereti is hangoztatni. Éppen ezért legyünk megfontoltak ilyen téren is. Két előnye is lesz ennek: reálisabb döntéseket hozunk, és megkíméljük magunkat a felesleges konfliktusoktól. Ne feledjük, hogy az egész cikkben a konfliktushelyzetek megoldására fókuszálunk, tehát a munkánkhoz szükséges döntéseket és véleményalkotást ez nem feltétlenül érinti - bár arra figyeljünk, hogy minden síkon következetesek maradjunk.

Tehát egy vitás helyzetben a legfontosabb teendőnk: hallgassuk meg a többieket, figyeljünk rájuk, ám véleményt csakis akkor mondjunk, ha erre kifejezetten megkérnek bennünket.

FONTOS: kerüljük a véleményalkotásnál a személyeskedő megfogalmazást, mint például: "azt hiszem", "úgy érzem", "véleményem szerint" és így tovább. Beszéljünk tényszerűen. Tisztán és pontosan fogalmazzunk, ne szórjuk szanaszét gondolatainkat mindig és mindenhol - úgy értékét veszíti.

4. LEGYÜNK BÉKÉLTETŐK

Sokféleképpen visszaállíthatjuk a pozitív légkört a munkahelyi viták, feszültségek esetén, felsorolunk néhányat ezek közül:

- Teremtsünk tiszta helyzetet - például az 1. pontban alkalmazottak segítségével;
- nyissunk ki egy ablakot, engedjünk be friss levegőt a helyiségbe;
- főzzünk teát a többieknek;
- vigasztaljuk meg és derítsük jókedvre az érintetteket - például egy vezetői elmarasztalás után mondjuk el nekik, hogy milyen értékeket tartunk bennük fontosnak.

Ne feledjük, ha méltók vagyunk az előléptetésre, karrierünk magasabb szintre való kerülésére, akkor nem az a célunk, hogy belefolyjunk a kicsinyes marakodásokba, rosszindulatú folyosói pletykálásokba. Akkor az a legfontosabb, hogy eredményesen végezzük feladatainkat legjobb tudásunk szerint, és ezt pozitív környezetben, együttműködő kollégákkal tudjuk csak megvalósítani.

5. KERÜLJÜK A SZEMÉLYESKEDÉST

Ha elkezdünk személyeskedni a munkahelyünkön, a következő két véglet közötti lehetőségek várnak ránk: legjobb esetben elveszítjük mások tiszteletét és együttműködését, legrosszabb esetben pedig akár ki is rúghatnak. Gondoljuk végig, mielőtt bármit is tennénk konfliktushelyzetekben: valóban megéri? És valóban ez a legjobb megoldás, amit tehetünk?

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Valójában nem könnyű a fentiek szerinti önuralmat és nyugalmat magunkévá tenni minden helyzetben, főleg, ha alapvetően más egyéniséggel és temperamentummal rendelkezünk. Ebben ez esetben gondoljunk arra, hogy van egy egyszerű módszer, ami segít nyugalmi állapotba hozni gondolatainkat és viselkedésünket: felülről szemléljük a dolgokat.

Ugyanis ha bevonódunk a konfliktushelyzetbe, ha beleéljük magunkat, akkor elveszítjük türelmünket és realitásunkat. Ne tegyük! Ha magasabb szintű érdekekre - például a cég érdekeire - összpontosítunk, könnyen más oldalról látjuk a helyzetet. És ez a karrierünk szempontjából is egy magasabb szintre vihet bennünket.

KÖZEL KILENCEZER MEGPÁLYÁZHATÓ ÁLLÁS ITT! SZEMEZGESSÜNK BELŐLÜK!

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munkahely, karrier, előléptetés, konfliktuskezelés, diplomatikus, kommunikáció