Hogyan legyünk az állásinterjúk sztárjai?

2019. január 14. Forrás: Profession.hu

Hasznos: - + Nyomtat

Itt egy új módszer, aminek a segítségével többet nem érhet minket meglepetés az állásinterjúkon! A STAR-ral mi leszünk a sztárok!

Önnek ajánlott állások

Képzeljünk el, hogy ott ülünk egy állásinterjún, és egészen nyugodtak vagyunk, hiszen eddig minden a lehető legjobban alakult: nem öntöttük magunkra reggel a kávénkat, nem késtük le a buszt, az interjú előtt tudtunk néhány barátságos szót váltani a HR-es kollégával, lehet, hogy még meg is nevettettük kicsit, ráadásul csípőből dobáljuk a válaszokat az első néhány percben feltett kérdéseket.

Már épp kezdjük magunkat beleélni, hogy ez az állás bizony a zsebünkben van, amikor hirtelen meghalljuk a Rettegett Kérdést: „Meséljen egy olyan helyzetről, amikor...”

Görcsbe rándul a gyomrunk, és elkezdjük törni a fejünket, hogy felkutassunk az emlékezetünkben bármilyen, de tényleg bármilyen példát. Először is, nyugtasson minket a tudat, hogy valóban nem egyszerű ezekre a típusú kérdésekre válaszolni, másodszor pedig, az a jó hír, hogy a STAR stratégia segítségével soha többet nem kell aggódnunk, ha meghallunk egy ilyen kérdést, ugyanis kapásból meg lesznek a tökéletes válaszaink!

Mi is az a STAR módszer pontosan?

Lényegében egy válaszadási stratégia, aminek segítségével az olyan típusú interjúkérdésekre adhatjuk meg a választ, amik valamilyen élő példát kérnek arra, hogy hogyan oldottunk meg egy bizonyos szituációt. Ezek azok a kérdések, amik leggyakrabban így kezdődnek:

„Meséljen egy olyan helyzetről, amikor...”

„Mit tenne, ha…”

„Mondjon egy példát egy olyan esetre, amikor...”

Kigondolni egy megfelelő példát, csak az első lépés. El is kell tudnunk mesélni úgy a szituációt, hogy az lényegre törő legyen, illetve valóban a feltett kérdésre adja meg a választ, anélkül, hogy percekig hebegnénk-habognánk. A STAR módszer pontosan ebben lesz a segítségünkre.

S – Situation (szituáció): vázoljuk fel a példahelyzetünk kulcspontjait

– Task (feladat): fejtsük ki, hogy nekünk pontosan mi volt a feladatunk, illetve felelősségünk az adott szituációban

A – Action (akció): mondjuk el, milyen lépéseket tettünk a szituáció megoldása érdekében

R – Result (eredmény): mi lett a tetteink eredménye, mi lett a végkimenetel

Egy ez alapján a 4 lépés alapján felépített válasz biztosan jól strukturált lesz, könnyen átlátható és érthető az interjúztató számára, illetve nekünk is tökéletes mankót biztosít, hogy lényegre törőek legyünk.

Most pedig, lássuk lépésről lépésre, hogy mindez hogyan is néz ki gyakorlatban.

Válaszadás a STAR módszerrel

1. Keressünk egy megfelelő példát

A STAR csak abban az esetben működik, ha egy megfelelően releváns példaszituáció leírására használjuk. Éppen ezért, az első és legfontosabb lépés, hogy meglegyen ez a példánk. Természetesen, lehetetlen megjósolni, hogy az interjúztató pontosan mire is fog rákérdezni, így a legbiztosabb, ha előre ötletelünk néhány sikersztorin, amiket bármikor előránthatunk a tarsolyunkból.

Fontos, hogy nyugodtan kérhetünk pár perc türelmet az interjú közben, ha egy ilyen típusú kérdéssel találkozunk. Sokkal jobban járunk, ha higgadtan átgondoljuk a példát, amit fel szeretnénk hozni, mintha elkapkodva, zavarosan válaszolunk.

2. S – Situation: Vázoljuk fel a példaszituációt

A legfontosabb szabály: csakis a lényeg számít! Ha kicsit izgulunk, mindenki hajlamos belecsúszni abba a hibába, hogy elveszik a jelentéktelen részletekben. Ha például az interjúztató egy olyan helyzetre kíváncsi, amikor nem sikerült teljesítenünk az ügyfél elvárásait, senkit nem érdekel, hogy hogyan ismerkedtünk meg az adott ügyféllel X évvel azelőtt. Nem. Legyünk lényegre törőek, és inkább azt részletezzük, hogy mennyire komplex volt a helyzet, hogy aztán majd a válaszunk végén, amikor arra térünk rá, hogy hogyan is kezeltük a szituációt, még nagyobbnak tűnjön a teljesítményünk.

Példa:

Interjúztató: „Meséljen egy olyan helyzetről, amikor sikerült elérnie egy olyan célt, ami elsőre teljesíthetetlennek tűnt.”

STAR válasz: „Az előző munkahelyemen, digitális marketing manager pozícióban voltam. A cég úgy döntött, kizárólag az email marketingre fog koncentrálni, így az email-re feliratkozók számában vártak rövid idő alatt jelentős növekedést.

3. T – Task: Mi volt pontosan a mi feladatunk, szerepünk a szituációban?

Nem hiába hoztuk fel azt a példahelyzetet, amit felhoztunk: azt szeretnénk vele hangsúlyozni, hogy fontos szerepet töltöttünk be a szituáció megoldásában.

Ez a pont könnyen összetéveszthető az A – Act ponttal, de a fontos különbség az, hogy itt egyelőre még nem azt kell kifejtenünk, hogy mit is csináltunk, illetve, hogy milyen döntésekkel, lépésekkel oldottuk meg a helyzetet, csupán azt kell egyértelműen elmondanunk, hogy mi volt pontosan a tőlünk elvárt feladat.

STAR válasz: „Az email marketingért felelős managerként az volt a feladatom, hogy legalább 50%-kal megnöveljem a feliratkozottak számát egy negyedév alatt.”

4. A – Act: Mondjuk el, milyen lépéseket tettünk a szituáció megoldása érdekében

Itt az idő, hogy részletesen kifejtsük, mit és hogyan is csináltunk pontosan. Próbáljunk meg elszakadni az olyan általánosításoktól, mint a „keményen dolgoztam”, vagy „kutatásokat végeztem”. Menjünk bele a részletekbe, mutassuk meg, mennyire profin és kreatív megoldásokat alkalmaztunk! Magunk köré gyűjtöttünk egy szakmai csapatot? Egy új szoftvert használtunk? Felépítettünk egy részletes stratégiai tervet? Az interjúztató sokkal inkább ezekről szeretne hallani.

STAR válasz: „Visszaolvastam a korábbi blogbejegyzéseinket, és új, releváns tartalmakat generáltam, amikhez már hozzákapcsoltam az email feliratkozási akciógombot. Ezzel már elindult a feliratkozási hullám. Ezután a marketing csapattal kidolgoztunk egy webinar sorozatot, amit csak email feliratkozással lehetett elérni.”

5. R – Result: Mi lett a végkifejlet?

Fontos, hogy ne csupán azt mondjuk el, mi lett a helyzet eredménye, azt is hangsúlyozzuk ki, hogy a mi döntéseiknek, milyen pozitív hozadéka lett, tehát mi magunk, hogyan idéztünk elő pozitív változást! A legegyszerűbben ezt úgy érhetjük el, ha számszerűsítjük az eredményeinket.

STAR válasz: „A fent említett stratégiai döntéseknek köszönhetően 3 hónap alatt 25.000-ről 40.000-re emelkedett a feliratkozottak száma. Az elvárt növekedést tehát 20%-kal túlteljesítettük.

Bár a STAR módszer első pillantásra komplexnek tűnhet, egy kis otthoni gyakorlással, hamar rutinszerűvé válik válaszaink ilyen módon való felépítése. A STAR-nak hála az eddig rettegett élő példás szituáció kérdések a jövőben már nem kell, hogy fejtörést okozzanak!

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

- Profession.hu

További cikkek az állásinterjúról
További cikkek az állásinterjúról
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Én, a tökéletes pályázó

2019. február 13.
Tűnjünk ki a jelentkezők közül: mutassuk meg, hogy pontosan minket keresnek a megpályázott pozícióra. 3+1 azonnal bevethető tipp cikkünkben. Bővebben

-

Állásinterjú kisokos

2019. február 07.
Sokszor nem is gondolnánk, milyen apróságok is számítanak, hogy sikeres legyen egy állásinterjú. Összegyűjtöttünk pár szabályt, hogy megkönnyítsük a felkészülést. Bővebben