Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Számtalan oka lehet annak, ha valakit nem kedvelünk a munkahelyünkön: lehetséges, hogy szakmaiatlannak ítéljük, és ezért esik nehezünkre az együttműködés, vagy van egy számunkra ellenszenves tulajdonsága, szokása, amiért fenntartásokkal kezeljük, esetleg egyáltalán nem ismerjük, de olyan pletykákat hallottunk róla, amelyek miatt távol tartjuk magunkat tőle, és akkor még nem említettük a kulturális illetve generációs különbségeket, amelyek szintén nehezíthetik a helyzetet. A lecke leginkább azoknak van feladva, akiknek a hiányzó szimpátia ellenére is közösen kell gondolkodniuk, szervezniük, kivitelezniük – a következő 5 tipp nekik szól, amelyeket alkalmazva a kapcsolat minőségét és munkájuk hatékonyságát is javíthatják.

Kérdezz-felelek

A kommunikáció a legsúlyosabb helyzet megoldásához is hozzátehet, ha őszintén és érdeklődve közelítünk a másik felé. Próbáljuk megérteni, mit miért úgy mond vagy tesz, ahogy, lehetséges ugyanis, hogy az eltérő világnézet, neveltetés, tapasztalati háttér, habitus jelenti a probléma gyökerét, ha azonban rálátunk a miértekre, és higgadtan beszélünk a minket érintő témákról, akár még eddig rejtett közös pontokra is bukkanhatunk. Lépjünk ki a saját világunkból, és próbáljuk fel a másik a cipőjét: ha érezzük, hol nyom, máris más megvilágításba kerülhet az együttműködés is.

Vészhelyzet: ki nem állhatom a kollégám! - munka, kollégák, konfliktus

Egy dicsérő szó és más semmi

Amikor valakiben csak a rosszat, az ellenszenvest, a furcsát (a sort mindenki igény szerint folytathatja) látjuk, észre sem vesszük, hogy vannak pozitív tulajdonságai, kedves gesztusai is. Váltsunk szemüveget, és fókuszáljunk arra, amit eddig nem akartunk látni: előfordulhat, hogy egészen apró pozitívumokra bukkanunk, minthogy az illető mindig elmosogat maga után vagy gyönyörű cipőket hord, de kiderülhet, hogy példás családapa, vagy szabadidejében kitartóan sportol, esetleg zseniálisan prezentál vagy precízebb a többieknél. Ne álljunk meg itt, adjunk is hangot felismeréseinknek. Néhány elismerő szó és egy bíztató mosoly apróságnak tűnhet, mégis gyökereiben változtatja meg a viszonyt, ráadásul – jó esetben – viszonzásra is számíthatunk.

Hátrányból előny

A nézeteltérések a közös munka javára is válhatnak, amennyiben természetesen nem mennek át személyeskedésbe, de ezt az opciót most vessük el. Hallgassuk meg a másik nézőpontját, és tágítsuk a saját spektrumunkat. Egy valódi szakmai vita egészen egyedi és innovatív ötleteket szülhet, ha képesek vagyunk érvelni és tanulni az ellenérvekből is. Őrizzük meg a kölcsönös tisztelet légkörét, és amennyiben szükséges, tegyük félre a büszkeségünket, és ismerjük el, ha esetleg mi hibáztunk vagy túloztunk el valamit. A helyén való önkritika igazán értékes és csodákra képes!

Amit a külső szem lát

Ha úgy érezzük, a nem kedvelt kollégával való közös munka túlságosan terhes számunkra, és nehezen tudunk felülemelkedni a problémákon, avassuk be a szituációba egy közeli barátunkat, mentorunkat, esetleg egy szakembert, például coach-ot. Vázoljuk számára a részleteket, a lehető legobjektívebben, tartózkodva attól, hogy a vélt vagy valós sérelmeinkre hegyeznénk ki a történetet, és hallgassuk meg az ő benyomását, véleményét, lehetséges ugyanis, hogy ő kívülről egészen mást vesz észre, mint mi, akik már nyakig benne ülünk, és tele vagyunk prekoncepciókkal munkatársunkkal kapcsolatban. Legyünk nyitottak és befogadóak a hasznos tanácsokkal szemben.

Vészhelyzet: ki nem állhatom a kollégám!

Amikor nincs tovább

Olykor arra is láthatunk példát, hogy a személyes vagy szakmai konfliktus annyira elmérgesedik, hogy a frusztráló állapot tarthatatlanná válik. Különösen igaz ez, ha a kezdetben ártatlannak tűnő adok-kapok mobbingba, azaz munkahelyi pszicho-terrorba csap át. Próbáljuk meg higgadtan, négyszemközt rendezni a helyzetet, amennyiben azonban ez nem hoz eredményt, ne várjunk tovább, forduljunk a HR-es kollégához, vagy közvetlen felettesünkhöz, és kérjük a segítségét.

Nincs két egyforma munkakapcsolat, így univerzális megoldások sem léteznek, mégis érdemes egy próbát tennünk a fentikkel. Ha törekvéseink ellenére nem érünk el változást, nyissunk tiszta lapot egy új munkahelyen. Válogassunk a legfrissebb lehetőségek között, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is, így biztosan nem maradunk le egyetlen nekünk való munkáról sem.

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, munkahely, kollégák, konfliktus, megoldás