Tavaszi fáradtság: győzzük le azonnal!

2019. április 03. Forrás: Gesundheit.de/Profession.hu

Hasznos: - + Nyomtat

A melegedő, virágba borulós évszak megérkezett, és vele együtt az évente ismétlődő fáradtság is. Kezeljük jól!

Önnek ajánlott állások

Bár a meteorológiai tavasz már több mint egy hónapja kezdetét vette, mi ezt csupán egy-két hete tapasztalhatjuk igazán. Szó szerint a bőrünkön, vagyis a közérzetünkön: miközben az első langyos napsugarak és az egyre hosszabbra nyúló nappalok valamennyiünket jobb kedvre derítenek, addig a testünket ólmos fáradtság nehezíti el. Az állapot teljesen természetes, ahogy a megoldás is egészen egyszerű. Mutatjuk az okokat és azt is eláruljuk, mit tehetünk, hogy mihamarabb visszanyerjük a lendületünket.

Vitamin-kérdés?

A tavaszi fáradtságot hosszú ideig azzal magyarázták, hogy a téli hónapok alatt lemerülnek a vitamin- és ásványianyag raktáraink. Tagadhatatlan tény, hogy télen sokkal kevesebb nap érlelte zöldséghez és gyümölcshöz jutunk, ugyanakkor a vitaminkészítmények rendkívül széles, személyre szabható választéka tökéletes fegyver a kezünkben. Mindezzel együtt egy laborvizsgálat soha nem árt (tűfóbiásoknak sem), hogy az esetleges hiányokra fény derüljön, és visszatölthető legyen a készlet, de ez csupán a jéghegy legapróbb csúcsa, ami a tavaszi fáradtságot illeti, a miértre a választ ugyanis máshol kell keresnünk.

Azok a fránya hormonok!

Az április környékén tapasztalt kimerültség a szervezetünk biológiai működésével áll rendkívül szoros összefüggésben: a biológiai óránk nem csupán napi, heti vagy havi ritmusban működik, erősen hatnak rá az évszakok is, különös tekintettel azok változására. Nem véletlen, hogy bizonyos betegségek, tünetek, bizonyos időszakokhoz kötöttek, így van ez ezzel a fránya fáradtsággal is. Kora tavasszal szervezetünkben a szerotonin hormon termelése éves mélypontjára süllyed, miközben a melatonin hormon értéke csúcsra jár. És hogyan is hat ez ránk? A szerotonin felel az aktivitásért, a jó hangulatért, míg a melatonin a „téli álomért”, és egyáltalán azért, hogy jól aludjunk, így tehát nem meglepő, hogy nem tudunk teljes testünkkel örülni a tavasz első napjainak. Szerencsére azonban szervezetünk néhány hét alatt átkapcsol az új üzemmódra, amit mi is megtámogathatunk. 

Tavaszi fáradtság: győzzük le azonnal - munka, pihenés, feltöltődés

Figyeljünk a testünkre

Bár a munkanapjainkat gyakran koffein-függésben töltjük, olykor, érdemes a testi-lelki-szellemi megújulásra is időt-energiát szánnunk, és mikor máskor lennének a legideálisabbak a körülmények, ha nem tavasszal. Lássuk, mit tehetünk meg a fáradtság leküzdésért, akár már ma!

- Elcsépelten hangzik, mégis a szabadban, a napsütésben töltött idő adja a legnagyobb löketet ahhoz, hogy elmúljon a kimerültségünk, és ténylegesen felébredjünk a télből. Sétáljunk minél többet a friss levegőn, lehetőleg a nappali órákban, a természetes fény ugyanis felturbózza a szerotonin termelést, amitől úgy érezzük majd, mintha kicsattannánk az energiától.

- Akinek jól esik, nagyobb fordulatszámra is kapcsolhat, ami a mozgást illeti: sokan ilyenkor kapnak kedvet a sportoláshoz, legyen az futás, súlyzós edzés, vagy csoportos mozgásformák, amihez gyakorta a télen felszökött kilók adnak motivációt, de ne essünk túlzásba! Bár a mozgás jó hatással van a keringésre, vérnyomásra, légzésre, a hirtelen jött, szokatlan terhelés még inkább lemeríti tartalékainkat.

- Hallgassunk a szervezetünk jelzéseire, és ha úgy érezzük, több pihenésre vágyik, ne ellenkezzünk. Feküdjünk le korábban, vagy engedjünk meg magunknak hétvégente az átlagosnál több láblógatást, és a hatás nem fog elmaradni.

- Érdemes a táplálkozásunkat is felfrissítenünk: aknázzuk ki az idényzöldségek-gyümölcsök egyre szélesebb kínálatát, mondjunk búcsút a nehéz fogásoknak, és élvezzük az elfeledett ízek-színek jótékony hatásait. A legelszántabbak akár egy két-három napos ellenőrzött böjttel is nekiindulhatnak a tavasznak, a részletekről azonban ajánlott szakemberrel konzultálni!

Ha a fentiek ellenére nem javul a közérzetünk, a fásultság, levertség állandósul, vegyük komolyan a tüneteket. A hormonháztartás változásai akár olyan betegségek indikátorai is lehetnek, mint a depresszió, ezért ne habozzunk segítséget kérni. Amennyiben pedig most keressünk állást, töltekezzünk minél többet a természet újjáéledéséből, tisztázzuk le személyes prioritásainkat, és válogassunk a több ezer lehetőség közül. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést, hogy biztosan ne maradjunk le a számunkra legmegfelelőbb munkáról!

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, tavasz, fáradtság, pihenés, feltöltődés

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Mi folyik itt?

2019. április 25.
Mivel nem lehet elégszer hangsúlyozni, milyen fontos, hogy megfelelő mennyiségű vizet fogyasszunk, hoztunk néhány nyomós érvet. Bővebben

-

Hogyan hozzuk ki a legtöbbet a hosszú hétvégénkből

2019. április 18.
Sajnos a munkahét vége kevesek számára jelenti valóban a munka végét is. Pedig a hétvégének valóban a feltöltődésről kellene szólnia! Bővebben