Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az egyik legfontosabb munkaerő-piaci elvárás a gyakorlat-orientált tudás. A munkaadók azt szeretnék, hogy a frissdiplomások minél előbb hasznos és hatékony tagjai legyenek a csapatnak.

Célok helyett elvárások

Ficzere Ferenc, a Bosch-csoport regionális kommunikációs igazgatójának tapasztalata szerint a műszaki pályakezdőknek bár nagyon jó elméleti tudásuk van, hiányzik a gyakorlati tapasztalatuk. Amit különösen hiányolunk, hogy legtöbbjüknek nincsenek céljaik, csak elvárásaik. Ezen kívül a kommunikációs és a problémamegoldó készségeikkel vannak még súlyos problémák – árulta el Ficzere Ferenc. A közgazdász, kommunikáció, pénzügy, marketing területeken köztudottan nagy a verseny a frissdiplomások között, ezeken a területeken a munkaerőpiac rákényszeríti a diákokat e hiányosságaik pótlására. A műszaki területen azonban a munkaadók versenyeznek, és azt vesszük észre, hogy emiatt sokan hajlamosak elkényelmesedni és ez okozza a műszaki frissdiplomások hiányosságait – elemezte a helyzetet Ficzere Ferenc.

Szakmailag általában kifogástalanok a hazai egyetemekről érkező mérnök fiatalok, de lehet, hogy választható tárgyként oktatni kellene a mérnököknek olyat, mint ’Célorientáltság’, vagy ’Problémamegoldás’ – tanácsolja a Bosch kommunikációs igazgatója.

 Nemcsak a gyakorlat hiánya miatt nem találnak állást a frissdiplomások 

Szakadék az elmélet és a gyakorlat között

Hajdú Csongor, a Frissdiplomás Kft. ügyvezetője szintén azt tapasztalja, hogy még mindig kevés intézmény fordít kellő figyelmet arra, hogy a szakmai ismereteken túlmutató információkkal is ellássa a hallgatóit. Az intézményekben ezeket a feladatokat részben a karrierirodák látják el, illetve előfordul az is, hogy egy-egy diákszervezet, öntevékeny csoport vagy épp egy tanszék, oktató szakszemináriumi kereteken belül teremti meg a lehetőséget, hogy a diákok találkozhassanak a munkaadókkal, megismerjék, hogy milyen területen helyezkedhetnek el és pontosan mit takar egy munkakör (pl.: gyár- vagy céglátogatások, nyílt napok, állásbörzék, stb.)

Hajdú Csongor szerint a szakmai tudás is sok esetben problémás: a diákok az iskolapadból kikerülve nem tudják összekapcsolni megszerzett elméleti ismereteiket a gyakorlati munkavégzéssel. A tapasztalatok szerint az MsC-s vagy levelezős hallgatók esetében ez kevésbé jellemző, hiszen közülük többen már dolgoznak, így a tanultakat azonnal szintetizálni tudják, és képesek azt lefordítani saját nyelvükre, munkakörükre – tette hozzá.

Önértékelési problémák

Mogyorósi Ágnes, a Graphisoft Kft. HR menedzsere ugyanakkor arról számolt be, hogy frissen végzett MsC után jönnek jelentkezők fejlesztői munkakörbe minimális tudással. Több jelentkezőnél hihetetlen volt számunkra, hogy ilyen tudással az illető egyáltalán el tudta végezni az egyetemet – nyilatkozta. Nem egyszer tapasztaltuk, hogy hangzatos diplomacímek és kutatási témák mögött sokszor gyenge logikai képesség és minimális probléma-megoldási készség húzódik. Jellemző motívum, hogy a jelölt még a saját témáját sem tudja igazán összefogottan elmondani – számolt be Mogyorósi Ágnes. Nincs előítélet bennünk, de tavaly gyakorlatilag csak a jobb egyetemeken végzett jelentkezők jutottak sikeresen át a felvételi procedúránkon frissdiplomásként – tette hozzá.

A Graphisoft tapasztalatai alapján a jó egyetemi eredményekkel rendelkezők nem szignifikánsan teljesítenek jobban a felvételin. Náluk általában sok elméleti tudás van, de gyakori, hogy ezt nem tudják összekapcsolni a gyakorlattal. Aki hobbi szinten programozik, vagy esetleg egyetem mellett tudatosan építi a programozói tudását, dolgozik a szakmában, az nagyságrendekkel jobban teljesít.

Mogyorósi Ágnes szerint gyakori, hogy a jelentkezőkben nem alakul ki a minőségi munka iránti igény, így a megoldásaik általában hiányosak, sokszor nem tükröznek precizitást. Többször tapasztaljuk, hogy a pályázónak nincs reális önértékelése: egészen mást, többet hisz magáról, mint, ami valójában benne van – számol be a HR-menedszer.

     Nemcsak a gyakorlat hiánya miatt nem találnak állást a frissdiplomások     

Bizonyítvány van, nyelvtudás nincs

A másik, a fiatalokat kereső vállalatok szájából gyakran hallott kritika a megfelelő nyelvtudás hiánya. Hajdú Csongor, a Frissdiplomás Kft. ügyvezetője szerint ez elsősorban műszaki területen jellemzőbb, de az utóbbi években itt is javulás tapasztalható: a hallgatók számára egyre könnyebben hozzáférhető félév-áthallgatási-, ösztöndíj- és csereprogramoknak, külföldi alkalmi munkavállalásnak köszönhetően nagyon sokat javult a diákok nyelvtudása és nyelvi magabiztossága, de még bőven van hová fejlődni.

A Bosch részéről szintén leginkább a pályakezdő diplomások idegennyelv-tudását éri a legtöbb kritika. A helyzet az utóbbi években sem változott sokat, sajnos a magyar műszaki felsőoktatásban nem fektetnek elég hangsúlyt a nyelvoktatásra, ami óriási probléma – véli Ficzere Ferenc, a cég kommunikációs igazgatója. Bár nyelvvizsga-bizonyítványa mindenkinek van, tapasztalataink szerint sok fiatal nyelvtudása passzív. Márpedig mi azt várjuk el, hogy a hozzánk jelentkezők valóban beszéljék is az adott nyelvet. A magyarországi Bosch-gyárakban elengedhetetlen ugyanis a német és az angol nyelv ismerete, hiszen napi kapcsolatban kell lenni a németországi anyacéggel – magyarázza Ficzere Ferenc.

Az iskola és a cégek összefogása segít

Habár a tanrendekben még mindig az elméleti képzés dominál és az intézmények a lexikális tudást helyezik előtérbe, Hajdú Csongor szerint az utóbbi időben vannak arra utaló jelek, hogy ez a tendencia kezd megváltozni. Sok helyen komolyabban veszik a hallgatók kötelező szakmai gyakorlatának számonkérését, egyes intézményekben belső ösztöndíjakkal is támogatják a tapasztalatszerzést.

Olyanra is több jól működő példa van már hazánkban is, hogy egy vállalat a közelében lévő felsőoktatási intézménnyel közös tanszéket hoz létre, illetve közösen dolgoznak ki tantárgyakat, a vállalat eszközöket bocsát az intézmény rendelkezésére és szakemberei szorosan részt vesznek a képzésben, így az elvárásainak sokkal inkább megfelelő frissdiplomások hagyják el az iskolapadot – véli Hajdú Csongor.

A Bosch például a szakmai tapasztalatszerzést elősegítő versenyeivel (Elektromobil verseny, Pneumobl verseny), ösztöndíjaival és gyakornoki programjaival segíti, hogy a műszaki pályának elhivatott mérnökhallgatók már egyetemi éveik alatt személyesen találkozhassanak a Bosch-sal és felkészülhessenek a vállalat által elvárt kihívásokra.