Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Először is, érdemes tisztáznunk, hogy kinek mit is jelent pontosan az, hogy „vezetőnek lenni”? Gondolkozzunk el rajta, hogy milyen tulajdonságokat társítunk ehhez a szerephez. Talán volt egy főnükünk régen, aki mindenben támogatott és inspirált minket, vagy éppen egy olyan felettesünk, aki kritikus volt, nemtörődöm és még azt is megkérdőjelezte bennünk, hogy mit is keresünk az irodában valójában...

Ez a kettő valóban két abszolút ellentétes vezetői jelleg, mégsem ragadhatunk meg ott, hogy csupán a „jó” és „rossz” kategóriákat ismerjük el. Minden stílusnak megvannak az előnyei és hátrányai, egyik sem jobb vagy rosszabb, egész egyszerűen más.

Ki a vezető? Egy olyan valaki, akinek magasabb titulus szerepel a névjegykártyáján? Egy olyan valaki, aki magasabb fizetést kap nálunk? Nem. Jobb esetben, egy vezető az a valaki, aki irányít egy csapatot, méghozzá úgy, hogy felismeri és elismeri a csapaton belüli különböző dinamikákat, személyiségjegyeket, és mindezt úgy fogja össze, hogy a lehet leghatékonyabb és sikeresebb legyen a csapat működése.

Egyszóval, mindenki lehet vezető. Mi is lehetünk azok. Még ha nem is tartoznak alánk beosztottak, bármikor kerülhetünk olyan helyzetbe, ahol vezető szerepben kell fellépnünk: meg kell tartanunk egy prezentációt, vagy egy workshopot.

Ilyen helyzetekben jó, ha előre tudjuk, milyen személyiségjegyeink jöhetnek a felszínre, illetve hogy milyen a vezetői stílusunk.

 Milyen típusú vezető személyiség bújik meg bennünk? 

Íme a 8 leggyakoribb vezetői stílus, azok minden előnyével és hátrányával együtt. Hátha, magunkra ismerünk egy-kettőben..

1. Tranzakciós vezetői stílus

A legegyszerűbben úgy érthetjük meg ezt a stílust, ha egy egyszerű tranzakcióra gondolunk: adunk valakinek valamit, mi pedig kapunk érte valamit cserébe.

Vezetői nyelvre ez lefordítva a következőt jelenti: a vezető kiad instrukciókat a beosztottjainak, majd különböző jutalmazó, vagy büntető visszajelzéseket ad, az elvégzett munka minőségének tükrében.

Előny: Nincs félrebeszélés és félreértés, hiszen a feladatok egyértelműen ki vannak osztva.
Hátrány: A túlzott beszabályozottság hátráltatja a kreativitást.

Valószínűleg tranzakciós vezető személyiségek vagyunk, ha:
- Meggyőzésként gyakran használunk „fenyegetést”, például, hogy ha nincs kész a munka, bent kell maradnia mindenkinek tovább.
- Folyamatosan azon gondolkozunk, hogy tehetnénk egyértelműbbé, átláthatóbbá a munkafolyamatokat.

2. Transzformációs vezetői stílus

A név kötelez, azaz egy transzformációs vezető igyekszik mindent transzformálni, azaz átalakítani, megjavítani.

Állandó céljuk, hogy újabb és újabb ötletekkel álljanak elő a hatékonyság érdekében, éppen ezért folyamatosan igyekeznek inspirálni a beosztottjaikat, nyitottak az új ötletekre. Az ő vezetésük alatt mindenkinek nagy szabadsága van, a kreativitás nagyon támogatott.

Előny: Magasfokú bizalom tud kiépülni vezető és beosztott között
Hátrány: Konzervatívabb környezetben az ilyen innovatív gondolkodásmód nem feltétlenül kap pozitív fogadtatást.

Valószínűleg transzformációs vezető személyiségek vagyunk, ha:
- Ha mindenre munkafolyamatra kritikusan tekintünk, és azt keressük benne, hogyan tudnánk hatékonyabbá tenni.
- Ha folyamatosan inspiráljuk a kollégáinkat, és igyekszünk belőlük kihozni a legtöbbet.
- Büszkék vagyunk, ha valamelyik beosztottunk sikereket ér el.

3. Szolgáló vezetői stílus

Az ilyen típusú vezetőknek egy mottójuk van: előbb szolgáljunk, aztán irányítsunk. Ahelyett, hogy azt tartanák szem előtt, hogy mivel lehetne hatékonyabbá tenni a munkafolyamatokat, illetve munkakörnyezetet, állandóan azon gondolkoznak, hogyan tudnának segíteni másoknak. Mások igényeit magasan a sajátjaik felé helyezik.

Előny: Ez a típusú hozzáállás nagyban elősegíti a vezető-beosztott közötti bizalmi kapcsolat kiépülését, ami motiváltabb munkavégzést eredményezhet.
Hátrány: Nem egyszerű ezt a stílust fenntartani. Állandóan háttérbe helyezni saját magunkat, nem a legegyszerűbb feladat, és nem mindenkinek jön ösztönből.

Valószínűleg szolgáló vezető személyiségek vagyunk, ha:
- Ha legalább naponta háromszor megkérdezzük a környezetünkben lévőket, hogy „Segíthetek valamiben?”
- Ha nem kell minket kétszer kérni, ha valakinek segítségre lenne szüksége. Gondolkodás nélkül dobjuk el a saját feladatunkat, és rohanunk segíteni.

4. Demokratikus vezetői stílus

Az ilyen típusú vezetők keze alatt úgy működik minden, mint egy demokráciában. Annak ellenére, hogy magasabb beosztásban vannak, a demokratikus vezetők egyenragú félként tekintenek a munkatársaikra, előszeretettel vesznek részt a közös ötleteléseken, illetve szorgalmazzák is a vélemény kinyilvánítást.

Előny: A kreativitás és építő jellegű ötletek támogatva vannak
Hátrány: Állandóan arra törekedni, hogy mindenkit meghallgassunk, mindenki véleményét számításba vegyük, és elérni, hogy mindenki elégedett legyen, sok döntési folyamatban inkább hátráltat, semmint előre visz.

Valószínűleg demokratikus vezető személyiségek vagyunk, ha:
- A legjobb megbeszélések szerintünk azok, ahol mindenki véleménye ugyanannyit nyom a latba.
- Nem igazán tudunk önálló döntést anélkül, hogy ne kérnénk ki valakinek a véleményét.

5. Autokratikus vezetői stílus

A Demokratikus stílus ellentettje, avagy a „megszoksz, vagy megszöksz” vezetői stílus. Az ilyen típusú vezetők teljhatalmúnak gondolják magukat, és semmilyen döntésnél nem veszik figyelembe mások véleményét. Nem csak azt határozzák meg, hogy milyen feladatot kell elvégezni, de azt is, hogy pontosan hogyan kell azt elvégezni.

Előny: Gyors és határozott döntéshozatal
Hátrány: A beosztottak könnyen érezhetik magukat feleslegesnek, esetleg elnyomva

Valószínűleg autokratikus vezető személyiségek vagyunk, ha:
- Ha úgy gondoljuk, a közös ötletelések csak felesleges időpocsékolások
- Nem szeretjük, ha mások megkérdőjelezik a döntéseinket

6. Bürokratikus vezetői stílus

A jelmondat: mindent a szabályok szerint! Egy bürokratikus vezetőség alatt minden pontosan le van szabályozva, mindenre van egy törvény, mindenre van egy kipipálandó rublika.

Minden beosztottnak pontosan meg van határozva a feladata, minden pontosan el van tervezve előre, csupán egy kijelölt utat kell követni.

Előny: Tervezhetőség. Minden előrelátható és átlátható.
Hátrány: Könnyen bele lehet esni a „mindig is így csináltuk” csapdájába. Az, hogy valami eddig egy bizonyos módon működött, nem feltétlenül jelenti, hogy mindenképpen ragaszkodni kell hozzá.

Valószínűleg bürokratikus vezető személyiségek vagyunk, ha:
- Állandan arra törekszünk, hogy mindent pontosan úgy csináljunk, ahogy azt az elődünk tette.
- Ha egy számunkra új típusú feladatot kapunk, minden egyes lépésünkhöz jóváhagyásra és megerősítésre van szükségünk.

7. Laissez-Faire vezetői stílus

A „mosom kezeimet” stílus. Az ilyen típusú vezető rendelkezésünkre bocsájtja a munkánk elvégzéséhez feltétlenül szükséges információt, illetve megteremti a megfelelő munkakörülményeket, de ezek után hátralép, és kivonja magát a továbbiakból. Számára a lényeg, hogy a munka el legyen végezve, de neki ne kelljen foglalkoznia vele.

Előny: Egy kreatív, motivált csapatnak ez a típusú önállóság és bizalom hatalmas lendületet adhat.
Hátrány: Ha a csapat kevésbé összeszedett és önálló, könnyen kialakul a zavarodottság és káosz.

Valószínűleg laissez-faire vezető személyiségek vagyunk, ha:
- Ha szinte meg sem szólalunk a prezentációk során, sőt, inkább minket világosítanak fel róla a többiek, hogy éppen hol is tartanak a folyamatok
- Ha a legtöbb projektben csupán az elején és a végén vagyunk érdekeltek

8. Karizmatikus vezetői stílus

Meggyőzés, lehengerlés, néha egy kis manipuláció. Ezek egy karizmatikus vezető fegyverei. A csapatát nem szigorú instrukciókkal látja el, sokkal inkább a meggyőzés és a kommunikáció erejével fogják-, illetve tartják össze a csapatot. Lehengerlő személyiségüknek és előadó készségüknek hála, nagyon könnyen állítanak bárkit a maguk oldalára, ugyanakkor magyon könnyen lelkesítenek is.

Előny: Inspirálóak, lelkesítőek, így könnyedén fogják össze a csapatot egy közös cél érdekében
Hátrány: Mivel mindig csak egy dologra fókuszálnak, az ilyen típusú vezetőknél könnyen alakulhat ki „csőlátás”, tehát nem vesznek észre más, esetleg a projekthez kapcsolódó apróbb dolgokat.

Valószínűleg karizmatikus vezető személyiségek vagyunk, ha:
- Híresen érdekes és meggyőző prezentációkat tudunk tartani
- Általában minket kérnek fel, ha céges rendezvényeken beszédet, vagy köszöntőt kell mondani

Magunkra ismertünk esetleg valamelyik típusban?

 Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: karrier, fejlődés, személyiségjegyek, vezetői stílus