Megállni kötelező!

2019. április 17. Forrás: Profession.hu/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

A kiégés valós és nagyon komoly probléma, ráadásul sokkal többeket veszélyeztet, mint gondolnánk. Honnan vehetjük észre, hogy baj van, és mit tehetünk? A szakértő elmondja.

Önnek ajánlott állások

Bár a kiégésről egyre gyakrabban hallhatunk, olvashatunk, mégis Megállni kötelező! - munka, kiégés, feltöltődés számtalan kérdőjel sorakozik még a fejekben a téma kapcsán. Sokan elbagatellizálják, szőnyeg alá söpörve a figyelmeztető tüneteket, és olyanok is akadnak szép számmal, akik fel sem ismerik, hogy elindultak a lejtőn. „A kiégés gyakorlatilag bárkit érinthet, és talán meglepő, de akár már huszonéves korban is jelentkezhet. Bár a köztudatban az a kép él, hogy leginkább azok merülhetnek ki, akik nagyon szeretik a munkájukat és éppen ezért rengeteget dolgoznak, az igazság az, hogy ezt az állapotot azok is megtapasztalhatják, akik egyáltalán nem érzik jól magukat a feladataikban és ebből adódóan nem is teljesítenek jól. A nőket fokozottan fenyegeti, különösen a dolgozó anyákat, hiszen nekik két fronton is helyt kell állniuk, de ha mindez nem lenne elég, bizony az álláskeresésben is kiéghetünk” – sorolja a lehetséges kiindulópontokat Fehérvári-Varga Judit, karrier coach.

Amikor a fáradtság állandósul

Bár mindenkivel előfordulhat, hogy nincs kedve bemenni dolgozni, esetleg nem tudta kipihenni magát, a kiégés azonban ennél sokkal több. „A hosszabb ideje fennálló krónikus fáradtság, fásultság egyértelmű jele annak, hogy valami nincs rendben. A kifáradás jellemzően a motiváció és a kreativitás látványos csökkenésével, a lelkesedés hiányával, a negativitás, cinizmus megjelenésével is együtt jár, sőt akár az inkompetencia érzése és a teljes kilátástalanság, enerváltság is a csomag része lehet” – figyelmeztet a szakember.

A fentiekkel összhangban a teljesítmény fokozatos romlása is megfigyelhető, ha erre vonatkozóan esetleg már visszajelzéseket is kapunk, gyanakodhatunk, hogy a háttérben komplex probléma húzódik. „A munkából való rendszeres késés is árulkodó lehet azoknál, akik egyébként mindenhova időben érkeznek, illetve az energiaraktáraink lemerüléséről tanúskodhat az is, ha egyre kevésbé, vagy már egyáltalán nem keressük a kapcsolatot a kollágáinkkal, nem akarunk beszélgetni velük, sőt legszívesebben az ebédidőt is egyedül töltjük. Amikor már a barátainkkal is ritkulnak a találkozók, és kezdünk elszigetelődni, valószínűleg a kiégés egyre mélyebbre húz minket. Ahogy mentálisan és lelkileg egyre jobban kimerülünk, úgy a testünk is fogékonyabbá válik a betegségekre, nem ritka, hogy a bennünk állandósuló feszültség légúti megbetegedésekben, emésztési problémákban, fejfájásban vagy épp alvászavarban is jelentkezik. Ha már az egyértelmű fizikai jeleket tapasztaljuk, nem várhatunk tovább, mihamarabb cselekednünk kell” – hangsúlyozza interjúalanyunk.

Amit ma megtehetsz

Judit szerint a legfontosabb, hogy már a legelső tüneteket is komolyan vegyük, ugyanis a kiégés ténylegesen olyan, mint egy gödör: egyre mélyebbre csúszunk benne, és minél hosszabb ideig vagyunk lent, annál hosszabb idő kimásznunk belőle. „Ha nem foglalkozunk a problémával, garantáltan nem oldódik meg magától, ha azonban idejében észrevesszük, a kezelése is könnyebb. A pihenés mindenképp jót tesz, amennyiben még csak a kiégés elején járunk, egy hosszú hétvége is jelentős feltöltődést adhat, de akár hosszabb szabadságra is szükségünk lehet. Érdemes minél több időt töltenünk azokkal a tevékenységekkel, amelyeket igazán élvezünk, legyen az túrázás, futás, biciklizés, egy új város felfedezése, vagy épp a kreatív hobbink, még akkor is, ha a fásultság miatt nehezen vágunk bele.

A mindennapjainkat is érdemes tudatosan átalakítanunk. „Lényeges a határaink tisztázása, a munkaidő következetes betartása, ahogy az is, hogy munka közben is beiktassunk néhány szünetet. Használjuk ki az egy órás ebédszünetet, álljunk fel a számítógép mellől, sétáljunk vagy olvassunk egy negyed órát, esetleg egyszerű relaxációs technikákat is alkalmazhatunk. Este némítsuk le a telefonunkat, és hétvégente is tartsuk távol magunkat a céges levelezéstől. A probléma megoldásához elengedhetetlen a személyes felelősségvállalás, annak felismerése, hogy nem csupán a főnökünk, a munkahelyünk idézte elő ezt a helyzetet, mi is hagytuk, hogy túlterheljenek minket. Vegyük vissza tehát az irányítást, és tanuljunk meg nemet mondani, még ha nem is ezt szokták meg tőlünk” – javasolja a szakember.

A kiégés mértékétől függően lehetséges, hogy a felmondás és/vagy egy néhány hónapos alkotói szabadság lesz számunkra a megoldás. „A sabbatical fogalma ugyan kezd beszivárogni a köztudatba, még kevés munkáltató támogatja, és kevés munkavállaló aknázza ki az ebben rejlő lehetőséget. Véleményem szerint hét-nyolc évente mindenkinek jót tenne egy fél éves szünet, kiégés esetén pedig egyenesen kötelező lenne élni vele. Hogy hogyan is töltjük el a feltöltődésre, magunkra találásra szánt időt, az csak rajtunk múlik, van, aki utazásra, teljes kikapcsolódásra vágyik, míg másoknak egy tanfolyam, vagy a jövőbe mutató terveik előkészítése adhat sokat. Közhely, de ha önmagunkba fektetünk be, az mindig megtérül, még ha most úgy is érezzük, hogy az anyagiak miatt nem engedhetjük meg magunknak, hogy pár hónapig ne dolgozzunk. Egyáltalán nem biztos, hogy ez a kapu nincs nyitva előttünk, a pénzügyeink tudatosabb kezelésével ugyanis meglepő eredményeket érhetünk el. Ha képesek vagyunk lejjebb adni az igényeinkből egy nagyobb cél érdekében, akár már fél év megtakarítással is elérhetővé válhat számunkra a pihenés – ez kizárólag rajtunk múlik” – vallja a coach.

Megállni kötelező! - munka, kiégés, feltöltődés

Kösz, jól vagyok!

Ahhoz, hogy ki tudjunk mászni a gödörből, valószínűleg szükségünk lesz támogatásra: a családunk, a párunk, a barátaink éppúgy jelenthetik a védőhálót, mint az önmagunkba vetett, erős hitünk, és a már emlegetett bankszámlánk, valamint érdemes szem előtt tartanunk, hogy egy segítő szakember is sokat hozzáadhat az útkereséshez. „A környezet jelzéseire mindenképp ajánlott odafigyelni, ők ugyanis gyakran sokkal tisztábban látnak minket, ugyanakkor a különböző helyekről, főleg a távolabbi ismerősöktől érkező tanácsokat fogadjuk fenntartásokkal. Sajnos még a legjobb szándékú barátunkban is munkálhat tudattalanul az irigység, amikor például kételkedve fogadja a hírt, hogy felmondtunk, és néhány hónap pihenőt tartunk. A látszólagos aggódás mögött nem ritkán a személyes félelmek húzódnak, hiszen ha mi bátran beleállunk a helyzetbe, majd pedig elérjük a célunkat, neki szembesülnie kell a saját sikertelenségével. Éppen ezért csak magunkra hallgassunk, hiszen kizárólag mi tudhatjuk, mire van igazán szükségünk” – osztja meg Judit.

És vajon honnan tudhatjuk, hogy rendbe jöttünk? Interjúalanyunk ezt is elárulta: „Amikor újra jó nyomon járunk, egyre gyakrabban tapasztaljuk meg a flow élményét, vagyis képesek vagyunk olyan jólesően elmerülni valamiben, hogy megszűnik körülöttünk a tér és az idő. Ahogy kezd visszatérni a spontán mosoly az arcunkra, az öröm rendszeresen felbukkan a napjainkba, és megéljük az önazonosság érzését, pontosan tudni fogjuk, hogy megérkeztünk. Ez a visszatöltött állapot aztán kiindulópontja lehet az álláskeresésnek, munkahelyváltásnak, karrierlépésnek, vagy akár a saját vállalkozás elindításának, mert eddigre valószínűleg az is körvonalazódik bennünk, hogy mi az, amivel a jövőben foglalkozni szeretnénk. Legyünk türelmesek önmagunkkal, ne kapkodjunk, ugyanis fásultan, alig túlélve a munkanapokat nem fogjuk látni, merre kellene indulnunk, ahogy egy jó ötletnek tűnő váltás is csak kizsigerelné az amúgy is hiányos tartalékainkat. Tartsuk szem előtt, hogy az idő nem csak pénz, az egészségünk, a lelki egyensúlyunk a valódi tét!

Fogadjuk meg a fentieket, és ne feledjük: ha úgy érezzük, most nincs időnk a pihenésre, valószínűleg a közeljövőben egy betegség miatt mégiscsak ki kell majd szállnunk a pörgésből. Ne várjuk ezt meg, nem éri meg. Töltsük vissza az energiaraktárainkat, tisztázzuk személyes prioritásainkat, majd ezek után keressük meg a számunkra leginkább testhezálló lehetőséget. Megoldás mindig van, csak tennünk kell érte!

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, karrier, kiégés, pihenés, feltöltődés

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Hogyan hozzuk ki a legtöbbet a hosszú hétvégénkből

2019. április 18.
Sajnos a munkahét vége kevesek számára jelenti valóban a munka végét is. Pedig a hétvégének valóban a feltöltődésről kellene szólnia! Bővebben

-

Álláskeresés aktívan

2019. április 16.
Az életünk álláskeresési, karrierépítési szakaszában számos problémával szembesülhetünk. Egy kis lelkesedéssel, jó időbeosztással megkönnyíthetjük a saját dolgunkat! Bővebben