Influencer-szakma: álom vagy kőkemény munka?

2019. július 29. Forrás: Profession.hu

Ha megkérdezünk egy tinédzsert, mi szeretne lenni, ha nagy lesz, egyáltalán nem meglepő, ha azt válaszolja: influencer.

Önnek ajánlott állások

Nagy divatja van az influencer szakmának már hazánkban is, főleg a Z generációs fiatalok körében. Míg a korábbi generációk fiataljai űrhajósok, orvosok, tűzoltók vagy esetleg filmsztárok szerettek volna lenni, ezek a „földhöz ragadt” szakmák egyre kevésbé népszerűek a 21. század gyermekei körében. Az idősebbek a viszonylag újkeletű és trendi szó hallatán legtöbbször csak csóválják a fejüket, hogy már megint egy új hóbort, ami miatt nem lesz a gyerekből semmi – de valóban álomvilágban élnek azok, akik influencerként keresik a kenyerüket? Tényleg csak luxus és csillogás ez a világ? Eláruljuk: a legkevésbé sem.

Pályamódosítás

A csillogás mögött

 

Az influencer (azaz véleményvezér) szakmát sokan felületesen ítélik meg. Annyit látnak, hogy van egy fiatal lány vagy egy srác, aki egész nap fotózza magát, esetleg a kamerába beszél valami érdektelen témáról és ezért tömérdek mennyiségű pénzt és ingyen terméket kap. A valóság azonban korántsem ilyen egyszerű, már csak azért sem, mert tömegek véleményét befolyásolni bizony nem könnyű. Az influencer pedig ezt csinálja: to influence, vagyis befolyásol. Jó lenne azt hinni, hogy mi sem egyszerűbb, mint posztolgatni az ingyen cuccokat az Instagramon, de vajon mitől lehet valaki hiteles mások szemében annyira, hogy elfogadják a véleményét és még kövessék is azt? A dolog mögött rengeteg munka, elhivatottság, kreativitás és következetesség áll. Mielőtt azonban ezeket részletezzük, nézzük meg: mi a jó ebben a márkáknak?

 

  

A cél a befolyásolás

A márkák célja az, hogy minél szélesebb közönséghez eljuthassanak, ezáltal növeljék a márkaismertséget és vásárlásra ösztönözzenek. A digitális világban egyre inkább háttérbe szorulnak a hagyományos médiumok, egyre kevesebben néznek tévét vagy hallgatnak rádiót, az ingerküszöbünket pedig egyre nehezebben érik el az olyan offline reklámok mint például a plakátok. Újfajta reklámozási formára volt szükség, így a márkák átadták az irányítást a közösségi média tartalomelőállítóinak, akik a saját szűrőjükön keresztül mutatják be az adott terméket a követőiknek. Máshogy nem is lehetne, hiszen ha a márkák által kitalált formában prezentálnák azt, az egyáltalán nem lenne hiteles. Így viszont a követőik akkor is adnak a véleményükre, ha nyíltan jelölve van, hogy szponzorált egy-egy tartalom, hiszen azt feltételezik, az influencer le se állt volna egy olyan márkával tárgyalni, akinek a termékében nem hisz vagy nem passzol az értékrendjébe.

Véleményvezér bárki lehet

Influencer tulajdonképpen bárki lehet, aki hajlandó elég melót beletenni egy olyan dologba, ami egyáltalán nem biztos, hogy valaha megtérül. A legtöbben nem úgy kezdik a szakmát, hogy kifejezetten influencernek készülnek, hanem vlogolnak egy számukra kedves témáról, blogot írnak vagy olyan területen tevékenykednek, ahol képesek nagyobb ismertségre szert tenni, pl. színészkednek vagy zenélnek. Ami mindben közös, hogy tartalmakat állítanak elő, ami egy idő után egyre több érdeklődőt vonz, egyre több emberhez ér el – ez pedig a márkáknak érték.

Fő a tartalom

Ha jó a tartalom, egy idő után valószínűleg felfigyelnek rá az emberek, de értéket előállítani nem könnyű. Érteni kell a területhez, amivel foglalkozunk, érteni kell a videófelvétel elkészítéséhez, a vágáshoz, az utómunkálatokhoz, nem árt, ha képben vagyunk a hang- és fénytechnikával és mindezek mellett természetesen mindig érdekesnek és szórakoztatónak kell lennünk, hogy az emberek meg is nézzék, amit alkottunk. Az pedig, hogy magunkat marketingeljük, teljesen természetes. A tv társaságoknak egy ilyen munkához komplett stábjuk van, itt pedig mindössze egy emberről beszélünk, aki minden részfeladathoz ért.

Sok követő – szponzorált tartalmak

Ha célt ér a tartalom és már van párezer követőnk, van esély arra, hogy felfigyeljen ránk pár a témánk szerint releváns márka. Ezért is fontos, hogy nem szabad a témák közt csapongani; ha filmekkel foglalkozunk, akkor szóljon minden a filmekről, ha főzős videókat csinálunk, akkor szóljon minden az ételekről. A márkák számára fontos, hogy ne sérüljön a brand, így csak olyan influencerrel fognak szóba állni, akik képesek hitelesen képviselni őket. Egy Gucci nem fog egy metál zenészt választani, mert nem hiteles, egy beauty vagy fashion bloggert viszont annál inkább. Ezek a márkák legtöbbször ingyen termékeket, utazásokat vagy kedvezményeket ajánlanak fel a véleményvezéreknek, de minél többen követnek valakit, annál nagyobb az esély a tényleges fizetésre.

Énmárka-építés

Hogy hosszú távon meg lehet-e élni ebből? Ha komolyan gondoljuk, akkor igen. Hosszú évek kitartó és következetes munkájával képesek lehetünk egy olyan énmárka kialakítására, ami megkülönböztet minket másoktól és már önmagunkban értéket képviselhetünk. Ha jól tudunk kommunikálni, ha érdekesek, egyediek és hitelesek tudunk maradni, ez hosszútávon is fenntartható pénzkereseti forrás lehet. De hogy könnyű-e? Próbáljuk ki!

Még több olvasnivaló a témában itt!

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

 

Címkék: influencer, véleményvezér, márka

- Profession.hu

További cikkek a szakmákról
További cikkek a szakmákról