Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A kiválasztási folyamatban a HR-esek egyre többször kombinálják a hagyományos és új módszereket, hogy minél hatékonyabban válasszák ki a jelentkezők közül az interjúra behívhatók csoportját. Az assessment centre vagy értékelő központ egy régóta ismert módszer arra, hogy az adott munkakörhöz legjobban passzoló személyeket alkalmazzák. Az értékelő központok általában a kiválasztási folyamat utolsó vagy utolsó előtti állomásai. Megerősítést nyújthatnak a munkaadók számára, hogy versenyképes és a pozícióra alkalmas, képzett személyeket foglalkoztassanak.

Az értékelő központ egy sor változatos gyakorlatra összpontosít, amelyek célja a munkakörnyezet különböző aspektusainak szimulálása. Időtartama 1-2 órától a teljes munkanapig terjedhet a megpályázott pozíciótól függően, és leggyakrabban a munkáltató (vagy a fejvadász cég) irodájában kerül sor rá. A munka elvégzéséhez szükséges feladatok, képességek vizsgálatán túl a vállalatok gyakran kiegészítik az értékelési központ folyamatát személyiségtesztekkel is, amelyek azonosítják és értékelik a kulcsfontosságú készségeket, tulajdonságokat és viselkedéseket.

Kezdjük a felkészülést a már meglévő információkkal

Olvassuk el figyelmesen az összes tájékoztatót, amelyet a leendő munkáltató küldött. A dátummal, helyszínnel és kezdési időponttal kapcsolatos információk mellett általában a nap menetrendjét is megadják. Mindig ellenőrizzük, hogy az értékelő központ napja előtt el kell-e végeznünk valamilyen feladatot. Előfordulhat, hogy össze kell állítanunk egy prezentációt egy megadott kérdés, szituáció alapján. Ha ez szükséges, nézzük meg a prezentáció formátumát – van-e kötelező program, amit használni kell, el kell-e küldeni vagy fel kell-e tölteni előre, esetleg pendrive-on kell magunkkal vinni.

Végezzünk további kutatásokat a cégről, az iparágról, a pozícióról. Olvassunk cikkeket a vállalatról, keressünk vezetőkkel készült interjúkat. Vegyük elő az álláspályázáskor készített kutatásunkat, nézzük át újra az előnyöket, hátrányokat. Hasznos lehet a munkáltató közösségi média profiljainak áttekintése is, hogy megtudjuk, mikről kommunikálnak, milyen stílust használnak jelenleg. Ha az álláshoz releváns, olvassuk el a vállalat honlapján található legfontosabb dokumentumokat, például az üzleti tervet vagy az éves (fenntarthatósági) jelentést. Érdemes az iparág legfontosabb híreivel is képbe kerülnünk. Kövessünk szektorspecifikus hírportálokat, tartsuk szemmel a trendeket, jogszabályi változásokat, kritikákat, valamint a versenytársak kommunikációját.

Vessünk egy pillantást az álláshirdetésre is, hogy emlékeztessük magunkat azokra a készségekre, amelyeket várhatóan vizsgálni, értékelni fognak az AC alatt. A munkaadók azt is figyelik, hogy osztozunk-e az általuk vallott értékekben, és azoknak megfelelően cselekszünk-e.

Gyakoroljuk a legismertebb feladattípusokat

Az online elérhető próbafeladatok megoldásával megismerkedhetünk az egyes értékelő- vagy személyiségtesztek kérdéseivel. Az absztrakt, számolási és szóbeli érvelési feladatok is gyakoriak az értékelő központokban. Az ezekre való felkészülés után már biztosan nem érhet minket meglepetésként az élesben történő vita vagy gyors feladatmegoldás.

A különböző esettanulmányok segíthetik a toborzókat abban, hogy felismerjék, ki mit tud a vállalatról, milyen problémamegoldó készséggel rendelkezik. Erre leginkább a cég által kiadott sajtóközleményekkel, kutatásokkal készülhetünk. Ha látjuk, mi foglalkozhatja a vállalatot, milyen problémákkal, kockázatokkal kell manapság szembenézniük, könnyen fel tudunk készülni a lehetséges erre vonatkozó feladatokra.

Az értékelő központok egyik legfontosabb eleme a csoportfeladatok megoldása. Ilyenkor természetesen azt figyelik, hogyan dolgozunk kollégákkal, adott esetben olyanokkal, akikkel ellenkező véleményen vagyunk. Fontos szempont az is, hogy milyen mértékben (és stílusban) vesszük át az irányítást, felszólalunk-e, ha valamivel nem értünk egyet és kompromisszumot tudunk-e kötni a társakkal. Minden esetben fontos, hogy a célra és a határidőre összpontosítsunk a személyeskedés helyett.

Az is előfordulhat, hogy az egyéni feladatmegoldásra és priorizálási képességekre helyezik a hangsúlyt. Ilyenkor általánosnak mondható, hogy 3-6 különböző feladat megoldását kérik rövid idő, nagyjából 1-2 óra alatt. Az első és legfontosabb ebben az esetben, hogy rendezzük össze a kapott információkat: milyen részfeladatok állnak előttünk, mi a legsürgősebb, mi az, ami a legtöbb időt igényli, mi az, ami kapcsolódik egy másikhoz. A priorizálási képesség mellett a nyomástűrést és a koncentrációt is jól tudják követni a HR-esek egy-egy ilyen gyakorlatnál.

Néha írásbeli feladatokra is lehet számítani – ez pozíciófüggő. Például egy kommunikációs szakember esetén fontos, hogy írásban is asszertíven fogalmazzon és egy dühös ügyfelet vagy elhibázott feladatot is jól tudjon kezelni. Ilyen esetben használjunk professzionális, de érthető, nem túl távolságtartó hangnemet, és térjünk minél előbb a lényegre, majd kínáljunk megoldást a problémára. Ha nem válaszlevél, hanem például egy jelentés összeállítása a feladat, ügyeljünk arra, hogy minden fontos információt felhasználjunk, és mindig olvassuk át az írottakat, nehogy helyesírási vagy stilisztikai hibák legyenek benne.

Ne hagyjunk semmit az utolsó pillanatra

Az előkészületek közé tartozik az útvonal megtervezése. Ha még nem jártunk az adott helyszínen, nézzük meg előre, hogyan jutunk oda. Ha tömegközlekedést veszünk igénybe, számoljunk plusz időt az esetleges késésre, valamint a megálló távolságától függően az odajutásra is. Ha autóval megyünk, nézzük meg, hol tudunk parkolni a hely környékén, kell-e parkolójegyet váltani.

Előző este válasszuk ki, mit fogunk felhúzni, hogy ne az értékelő központ reggelén kelljen idegesen válogatnunk. Ha csak nincs más feltüntetve a meghívón (és a pozíció is ezt kívánja), a legbiztonságosabb, ha üzleti öltözetben megyünk. Mivel több órás programról van szó, mindenképpen válasszunk kényelmes ruhákat és cipőt.

Készítsük ki előre, mit szeretnénk magunkkal vinni. Jó gyakorlat, ha nálunk van az önéletrajzunk és adott esetben a motivációs levelünk egy-egy példánya, valamint a jelentkezésünk is. Érdemes az előzetes kutatásunkat is magunkkal vinni, ahol a legfontosabb iparági és vállalati információkat gyűjtöttük össze. Ezek mellett természetesen a praktikus dolgokról se feledkezzünk meg, pl. telefontöltő, papír zsebkendő, víz. A velünk kapcsolatban álló HR-es vagy toborzó elérhetőségeit is mindig tartsuk magunknál, mentsük el a telefonunkba.

Ne felejtsük, hogy a munkaadók azért hívtak meg minket egy értékelő központra, mert a jelentkezési folyamat kezdeti szakaszában már pozitívan teljesítettünk. A következőkben annyi a feladatunk, hogy megerősítsük bennük ezt a jó benyomást. A fenti lépések követésével, a megfelelő felkészüléssel garantáltan jól teljesíthetünk majd.

Ha szeretnénk kipróbálni magunkat egy állásinterjún, regisztráljunk, töltsük fel az önéletrajzunkat, és válogassunk az érdeklődésünknek megfelelő álláslehetőségek közül. Ha pedig már az interjúra, értékelő központra készülünk, keressük meg a vállalat profilját, és nézzük át a legfontosabb információkat, véleményeket róluk.

Készítette: Varsányi Zsófi

A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala