Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A „távinterjú”: a cégtől távol élők interjúztatására is megfelelő eszköz. Sajnos egyre gyakoribb, hogy a jelentkezőknek nincs pénze a fővárosba utazni.

Mire jó a telefonos szűrés?

Bár a munkavállalók legnagyobb százaléka már megtanulta, hogyan kell megfelelő önéletrajzot írni, ennek ellenére a szükséges kulcskompetenciák sokszor rejtve maradnak a szűrést végzők előtt. Ha egy vállalat nem kifejezetten speciális tudású jelöltet keres, hanem például egy kereskedelmi asszisztenst, akkor nagy valószínűséggel számíthat arra, amely a legutóbb egy FMCG területen működő vállalattal történt: körülbelül 1200 önéletrajz érkezett be a kiválasztást végző számítógépére két nappal a meghirdetés után. Ha az előszűrők várnak még egy hetet, gyakorlatilag a rákövetkező pár napban kizárólag az önéletrajzok szelektálásával telt volna el – közölte Bölcskei Mónika, a BeWise Humán Megoldások ügyvezetője.

A belföldi migrációt is segítheti

A telefonos előszűrés alapvetően arra is alkalmas, hogy a cég telephelyétől több száz kilométerre élő pályázókat is meg tudjon szólítani a munkaadó. Ilyenkor a tanácsadó vagy a HR-es értelemszerűen nem ott található, ahol a jelölt él, vagy ahol dolgozni fog (például egy szegedi jelöltet akár egy szombathelyi munkahelyre interjúztathat a fővárosi központ).

Régebben ebben az esetben bátran meg lehetett beszélni a budapesti interjút akár egy nyíregyházi jelölttel is – tette hozzá a tanácsadó cég ügyvezetője. Épp a motiváltságát jelezte a szakértői vagy specialista pozícióra pályázó jelöltnél az extra utazási hajlandóság. A válság kirobbanása óta azonban a vállalatok többször szembesültek azzal a helyzettel, hogy a 8-9 ezer forintos útiköltséget az álláskeresők képtelenek kifizetni. Hiába motivált valaki, és bír kitűnő referenciával, illetve önéletrajzzal, ha a lakáshitele törlesztésére kell fordítani ezt az összeget. Ebben az esetben kiváló lehetőség a módszerében részletesen kidolgozott, alapos telefonos távinterjúztatás.

Mindkét félnél fontos a felkészülés

A telefonos szűrés során ki lehet zárni azokat, akik nem alkalmasak a pozíció betöltésére. A beszélgetések során a szakemberek előre meghatározott, szisztematikus metodika alapján járnak el. A BeWise munkatársai például a megbízóval részletesen elemzik a szükséges kompetenciákat, majd ezeknek egy részét előre összeállított, jól strukturált kérdéssor mentén teszik fel a jelentkezőknek.

Ha egy értékesítőnek az előzetes elvárások alapján jó az önéletrajza, de például hiányoznak információk akár az iskolai végzettségről, vagy az autóvezetési képesség meglétéről, erről jobb még az interjúra való behívás előtt egyeztetni – nehogy kellemetlen meglepetés érje a felvételiztetőt.

A nyelvtudás a másik fontos képesség, amelyet egyszerűen lehet szóban, telefonon ellenőrizni. Sőt a szolgáltató központoknál – mivel a munkavégzés telefonon keresztül történik – kifejezetten fontos, hogy megfelelően tudjon telefonon keresztül kommunikálni a jelölt.

A személyes interjú során a felek kizárják a külvilágot, ezért a telefonos előszűréskor is biztosítani kell ugyanezeket a körülményeket. Sem a boltban, sem a vonaton, vagy a főnökkel a háta mögött nem interjúztatható le senki. Ilyenkor meg kell állapodni egy olyan időpontban, amikor ezek a zavaró körülmények kiszűrhetők.

Hátrányból előny

A telefonos interjú hátránya, hogy nem áll rendelkezésre a megértést támogató egyéb, metakommunikációs jelhasználati lehetőség (gesztusok, mimika, testbeszéd). Csak a szavak, a hangsúly segíthetik a jelöltet.

Ám a hátrányból akár előnyt is kovácsolhat az álláskereső: nem kell például izgulni az interjúztatóval való személyes találkozás miatt, nem számít, hogy valaki hogy néz ki, nőtt-e reggelre a homlokára egy nagy pattanás, vagy épp járt-e fodrásznál. Csak a konkrét beszélgetésre kell koncentrálni. Puskázni is lehet, hiszen a vonal másik végén ülő személy nem látja, ha a pályázó például rápillant a cég honlapján a vállalat alapelveire, társadalmi felelősségvállalási tevékenységére.

A telefonos interjúra éppúgy fel kell készülni, mint a személyesre – tanácsolja a Nemzeti Pályaorientációs Szolgálat. A telefonos interjúk általában gyorsan, dinamikusan zajlanak, ám előfordulhat több órás beszélgetés is – főként akkor, ha egyszerre több interjúztató is van. Érdemes jegyzetelni, hiszen sok olyan információ elhangozhat, amely fontos lehet. Ha nem tudunk azonnal válaszolni a kérdésre, akkor ezt jelezni kell, időt kell kérni, hiszen kínos csendet eredményezhet mindkét fél hallgatása.

A sóhajtozás, dadogás, a hang remegéséből, illetve a beszélgetőtárs „nemtörődöm”, durva vagy fennhéjázó hanghordozásából – vagy épp abból, ha valakinek mosolygós, nyugodt a hangja – az interjúztató nagyon sok információt leszűr a beszélgetőpartner személyiségéről. Hazudni, nagyot mondani sem érdemes, ugyanis a gyakorlott HR-szakemberek könnyen átláthatnak ezen.

További tippeket itt olvashat a telefonos interjúról. (http://www.profession.hu/cikk/195)