Életmódváltás műszakolás mellett

2019. július 08. Forrás: Profession.hu

Életmódot váltani még hagyományos munkaidő mellett is kihívás, műszakolás mellett pedig sokan inkább bele sem kezdenek. Pedig nem lehetetlen!

Önnek ajánlott állások

Pályamódosítás

Ha van rajtunk pár kiló felesleg, esetleg egészségügyi problémáink vannak a túlsúlyunk miatt, valószínűleg az első gondolatunk nem az, hogy teljesen meg kell változtatnunk az életmódunkat. Belekezdünk pár sikertelen fogyókúrába, lemegyünk néha edzeni, de ezek a próbálkozások gyorsan el is halnak, mert nem látunk drasztikus változást és az időnkbe sem fér bele igazán. A változáshoz viszont nem elég egy fellángolás, mindenképpen hosszú távban kell gondolkozni. Bármilyen nehéz is, meg kell változtatnunk az egész életmódunkat ahhoz, hogy lényegi változás történjen és ne ingadozzon a testsúlyunk időről időre.

A kérdés, hogy hogyan?

Az életmódváltás a munka, a család és a többi elfoglaltságunk mellett szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnik. Rengeteg lemondás, fárasztó edzések, folyamatos éhezés… ennyit nem ér – gondoljuk. Pedig egy kis szervezéssel és kitartással minden megoldható.

Három műszak mellett változtatni

Ha több műszakban dolgozunk, valóban nehezebb dolgunk van az átlagnál, ha életmódváltásra adjuk a fejünket. A kiegyensúlyozott életvitel egyik alapja a rendszeresség, nekünk pedig ez egész egyszerűen nem opció. Egyik héten éjszakázunk, másik héten nappalozunk, talán a harmadik héten délutánosok vagyunk; még mi magunk is alig tudjuk követni, nem hogy erre alapozva megszervezzünk valamit. Kemény dió.

Életmódváltás műszakolás mellett

Rendszer a rendszertelenségben

Valami rendszer azonban biztosan van még ebben a kaotikusnak tűnő beosztásban is, csak meg kell találnunk. Vegyük elő a naptárunkat és nézzük meg, melyik napokon van szabadnapunk, melyik nap mettől meddig van szabadidőnk, esetleg két műszak között van-e pár nap szünet az átállásra. Ez lesz a kiindulópontja az edzéseink és az étkezésünk megtervezésének.

A sport nélkülözhetetlen

A sport nem kihagyható része egy egészséges életmódnak, így ne is próbáljunk meg vele alkudozni. Be kell építenünk heti minimum 2-3 edzést az életünkbe, ha kiegyensúlyozott és egészséges életet szeretnénk, ha fogynánk is, akkor meg végképp. Nézzük meg a naptárunkban, hogy mikor van a legkevesebb esély arra, hogy valami közbejönne vagy megzavarna, és írjuk be hetekre előre az edzéseink időpontját!

Ragaszkodjunk ezekhez az időpontokhoz, akkor is, ha úgy érezzük, ez van a prioritási listánk legalján. Ez az érzés hamar el fog múlni, mivel egy idő után az ember már igényli is az edzést. Keressünk valakit, aki segít nekünk ilyenkor a gyerekekkel vagy elintéz helyettünk pár dolgot, amire nekünk nem marad időnk.

Csináljuk, amit szeretünk

Fontos, hogy átgondoljuk, mi az a sport, amit szívesen űznénk. Ha mindig is utáltunk futni, nincs sok értelme most elkezdeni, mert nem fogjuk tudni szívből csinálni és egy idő után a maradék motivációnk is el fog fogyni. Persze most még tűnhet úgy, hogy semmit nem csinálnánk szívesen, de biztosan van legalább egy olyan sport, amitől kevésbé ódzkodunk: legyen az bármilyen csapatjáték, görkori, biciklizés, tánc, stb.

Változtassuk meg az étrendünket

A sport mellett a másik alappillére az életmódváltásnak az egészséges és rendszeres étkezés. Műszakolás mellett nehéznek tűnhet mindkettőt betartani, de ismét javasolnánk a naptáras trükköt: írjuk be előre, hogy melyik napokon hány órakor kelünk, mettől meddig dolgozunk és mikor fekszünk le aludni, ezek közé pedig írjuk be az étkezéseink időpontjait. Bár hétről hétre változni fog a menetrend, ez akkor is egy biztos kiindulási alap, ami rendszeresebbé teszi az életünket, átláthatóbbá a napjainkat.

Étkezzünk egészségesen

Az persze nem elég, hogy rendszeresen együnk, az sem mindegy, hogy mit! Nehéz általánosítani, bár azzal biztosan jót teszünk, ha kerüljük a cukros ételeket, a péksüteményeket és a gyorsételeket. Főzzünk meg előre és vigyük munkába az ebédet, vacsorát! Ha ránk törne a nassolási vágy, kerüljük a csokit, a chipseket és válasszunk inkább egy almát vagy egy zabszeletet.

A folyadékbevitelről se feledkezzünk meg; igyunk meg naponta legalább 2-3 liter vizet. Jó, ha mindig van a kezünk ügyében egy palack víz, mert így szinte tudat alatt el fog fogyni ez a mennyiség.

Aludjunk eleget

Minden mellett talán az alvásra jut majd a legkevesebb időnk, pedig fáradtan se a munka, se az edzés nem megy annyira jól. Igyekezzünk úgy beosztani az időnket, hogy legalább 7 óra alvás férjen bele! Hosszú távon mindenképpen pozitív hatásai lesznek, ha nem az alvástól vesszük el az időt.

Végül, de nem utolsósorban: ne halogassuk a változtatást! A majd jövő hét hétfőtől, a majd jövő hónaptól, majd január 1-től hozzáállással még senki nem vált egészségesebbé. Kezdjünk bele még ma! Itt egy kis inspiráció, hogy ne essünk a halogatás hibájába.

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

- Profession.hu

További cikkek a szakmákról
További cikkek a szakmákról