Autótervezés: lehet női szakma is!

2019. március 07. Forrás: Profession.hu/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

Vajon egy női szakember is megtalálhatja a számítását egy férfias területen? Nagyon is! Egy igazi sikertörténetet mutatunk.

Önnek ajánlott állások

Dániel Tünde, ismert és elismert autótervező gyerekkora óta rajzolt,Autótervezés: lehet női szakma is! így korán világossá vált számára, hogy kreatív területen szeretne majd dolgozni, annál is inkább, mert a szülői minta is ezt mutatta számára. A divat világa a mai napig vonzza, valaha divattervezőnek készült, középiskolát is ennek megfelelően választott, mégis úgy érezte, többet, mást szeretne. Bevallása szerint az autók iránti szenvedélye valamikor tinédzser korára datálódik, és ekkor döntötte el, hogy valamilyen módon ő is a négykerekűekkel szeretne foglalkozni. A formatervezésbe nagypapája vonta be, és innen már mondhatni egyenes út vezetett ahhoz a hivatáshoz, amelyben ma kiemelkedő eredményeket ér el. Erről az útról, annak szépségeiről, kihívásairól és a nők önmagukba vetett hitének fontosságáról beszélgettünk.

P: Hogyan kerültél kapcsolatba a járműtervezéssel, vagyis hogy lett az egykori álomból valóság?

Tünde: Ipari formatervező szakra jártam az Iparművészeti Egyetemre, majd ott szembesültem a ténnyel, hogy létezik olyan szak és szakma is, hogy járműtervezés – és pontosan ez volt az, amiben számomra minden együtt volt. Én voltam az első lány, aki ide jelentkezett, és nem is volt zökkenőmentes a fogadtatás, de a kezdeti nehézségek után tényleg megtaláltam itt a számításom, amit az eredményeim is igazoltak.

P: Mikor, hol szerezted az első szakmai tapasztalataidat?

Tünde: Úgy gondolom, hatalmas lehetőséget jelentett, hogy az egyetem a Mercedes-szel áll a mai napig kapcsolatban, így náluk van mód eltölteni a szakmai gyakorlatot, illetve elkészíteni a diplomamunkát. Én is hozzájuk kerültem, és életemben először enteriőrdizájnnal foglalkozhattam, diplomamunkaként. Hatalmas kihívás és egyben fantasztikus élmény volt bele látni a mindennapi munkába, részt venni egy profi stúdió életében, futó projektjeiben. Élesben próbálhattam ki magam, és azzal is tisztában voltam, hogy aki képes kitűnni a munkájával, arra felfigyelhetnek, így én ezzel a céltudatosággal voltam jelen, valójában már a tanulmányaim megkezdése óta.

P: Mi volt a pályád első igazi állomása?

Tünde: Fontos kiemelni, hogy egy autós cégnél szerzett gyakorlat ebben a szakmában nagyon sokat nyom a latban, de én is ugyanúgy kerestem állást, mint bárki más, talán azzal a különbséggel, hogy mivel szívesen dolgoztam volna külföldön, ezért ennek megfelelően küldtem el számtalan helyre a portfóliómat, sőt igazán széles spektrumban gondolkodtam, így nem csak autóipari cégekhez pályáztam. Elsősorban Európában szerettem volna munkát találni, de jelentkeztem Amerikába is. Mivel korábban fél évet Erasmus-szal Németországban töltöttem, felvettem a kapcsolatot a kinti ismerőseimmel is, és így jutottam el a Volkswagenhez. Itt kezdtem el részlettervezéssel, majd kifejezetten keréktervezéssel foglalkozni, amit nagyon szeretek, mert igazán sok kreativitást kíván.

P: Aztán jött egy fontos váltás, vagyis az aktuális munkahelyed.

Tünde: Három évet töltöttem el a Volkswagennél, amikor úgy éreztem, szeretnék a prémium kategória felé elmozdulni. Konszernen belül sikerült az Audihoz átkerülnöm, ugyanarra a részlegre, de több felelősséggel és több feladattal is.

Autótervezés: lehet női szakma is!

P: A híres elektromos tanulmányautó rendkívül egyedi stílusú felnije által ma már szinte az egész világon ismerik a neved. Hogyan éled meg ezt a sikert?

Tünde: Egy tervező számára mindig nagyon jó érzés látni, hogy amit tervez, és ami először csupán az ő fejében, majd papíron létezik, azt később elkezdik gyártani, a vásárlók pedig nap, mint nap használják. Úgy vélem, ez az igazi eredmény. És egyébként ebben az is számít, hogy egy olyan részlegen dolgozom, amelynek ilyen kézzel fogható és látványos a produktuma.

P: Álmodtál ekkorát, főleg nőként egy férfias iparágban?

Tünde: Reménykedtem abban, hogy jól fog alakulni a pályám, de azt persze nem tudtam, hogy mire számíthatok. Én mindig nagyon szigorú vagyok magammal szemben, ami úgy vélem, jellemző is a nőkre, ami által a sikereket sokkal inkább a körülményeknek, a szerencsének tudjuk be. Ma már igyekszem másként kezelni a témát, és már tisztában vagyok azzal, amit eddig elértem, de ez számomra még mindig nem minden, mert folyamatosan a következő lépésen gondolkodom. Jelenleg fejlesztéssel, 3D nyomtatással kapcsolatos projekteket viszek a csapatommal, sok-sok kutatómunkát végzek a lehetséges technológiákról, anyagokról. Emellett az is fontos, hogy vissza is adjak a tudásomból, tapasztalatomból, ezért fiatalokat is mentorálok, szükség van jó szakemberekre, és több nőre is a szakmában.

P: Hogyan telik egy munkanapod?

Tünde: Bizonyos értelemben ez is egy klasszikus irodai munka, hiszen jellemzően reggel fél kilenckor-kilenckor kezdek a stúdióban, leülök a tervezőasztalhoz, és többnyire délután öt-hat óráig dolgozom. Amikor új projektünk van, vázlatokat készítek, ötleteket, amennyiben már előrehaladottabb a folyamat, akkor a modellezőkkel konzultálok, a beszállítóinkkal egyeztetek, esetleg fel is keresem őket. A kreativitás számomra kulcsfontosságú, ugyanis minden egyes munkában valami újat kell kitalálnom, és ez olykor nem könnyű, éppen ezért folyamatosan keresem az inspirációkat, hogy aztán megérkezzen az ötletet adó szikra. A nemzetközi hangulat, amiben dolgozom nagyon sok motivációt ad számomra.

P: És olykor szinte munkaköri kötelesség hírességekkel találkoznod.

Tünde: Igen, ez is igazán pozitív velejárója a munkámnak, hogy rendszeresen veszek részt az autószalonokon, ahol összejöhetek, beszélgethetek más cégek képviselőivel, tervezőivel, vezetőkkel, vagy akár hírességekkel is az autós szakmán belül.

P: Milyen nehézségekkel találkoztál az eddigi pályád során? Többet kellett bizonyítanod, mint férfi kollégáidnak?

Tünde: Úgy vélem, minden olyan szakmában, ahol férfiak dominálnak, előfordul, hogy kevésbé ismerik el a nők teljesítményét, bár természetesen ez nagyban függ a cég, és az adott ország mentalitásától is. Szerintem fontos lenne, ha az autóiparban is több nő dolgozna, nekem szerencsére fantasztikus kolléganőim vannak, akikkel támogatjuk egymást, és bíztatnám is a terület iránt érdeklődő lányokat, hogy bátran vágjanak bele, mert bőven van lehetőség tanulni és elhelyezkedni is. Mivel ez egy abszolút kreatív szakma, nem az a lényeg, hogy valaki nő vagy férfi, sokkal inkább az számít, hogy kreatív tervező vagy sem. Sőt, az a tapasztalatom, hogy formaalkotásban, finomságban a nők némi pluszt is hozzá tudnak adni a munkáikhoz.

P: Hogy látod, ki válhat sikeressé tervezőként? Milyen személyiségre, kompetenciákra van leginkább szükség a helytálláshoz?

Tünde: A mélyvízbe ugrás szerintem valamennyi területen működik, hiszen azonnal reagálni kell az adódó helyzetekre, de hogy mindez hosszú távon működjön, ahhoz elengedhetetlen a nagyfokú eltökéltség, kitartás, és hogy az illető, főleg a nők soha ne hagyják magukat mások által befolyásolni, elbizonytalanítani. A magabiztosság szerencsére az évek és a gyakorlat által fejlődik, erre is nagy szükség van, és lényegesek a szociális készségek is, hogy a különböző hátterű munkatársakkal is megtaláljuk az együttműködéshez nélkülözhetetlen közös hangot. A nőknek azt tanácsolom, hogy higgyenek magukban, a tehetségükben, a céljukban, és haladjanak felé.

Merítsünk a fentiekből, és merjük kamatoztatni a bennünk rejlő tudást és képességeket, akár olyan területen is, ami mások számára esetleg meglepőnek tűnhet. Ha úgy érezzük, nem vagyunk a helyünkön, ne riadjunk vissza az esetleges pályaválasztástól sem. Számtalan lehetőség vár ránk, csak rajtunk áll, élünk-e velük. Térképezzük fel személyes prioritásainkat, és keressünk ezek mentén, így biztosan rálelünk a számunkra igazán testhezálló munkára, akár külföldön is.

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: munka, szakma, karrier, autóipar, tervezés

- Profession.hu

További cikkek a szakmákról
További cikkek a szakmákról
www.facebook.com/Profession.hu

Kapcsolódó témák

-

Így dolgozik az időjós

2019. március 20.
Az időjárásjelentés igazán rövid műfaj, mégis összetett és fókuszált munka előzi meg. Pataki Zita kalauzolt el bennünket a kulisszák mögött. Bővebben

-

Mit csinál a logisztikus?

2019. március 06.
Számos olyan szakmai elnevezés van, melyet sokszor hallunk a mindennapokban, de nem is gondolnánk, voltaképpen milyen sok feladatkört foglal magába az adott szakma. Bővebben