9 jel, hogy jó helyen dolgozunk

2016. szeptember 21. Forrás: Profession.hu

Hasznos: - + Nyomtat

Ha így viselkedik a vezető, biztosak lehetünk benne, hogy jó helyen dolgozunk. Ha nem, arra is adunk tippet!

Önnek ajánlott állások

Ma már egyre több helyen találkozunk azzal, hogy nem az IQ, vagyis az intelligencia hányados a legfontosabb tényező, ha az élet bármilyen területét átfogóan nézzük. Vegyük például azt, hogy egy sikeres és a munkatársai által is elismert vezetőt szeretnénk meghatározni. A kiválóság titka ebben az esetben sem az IQ, de még csak nem is kizárólag a megfelelő szakértelem, hanem elsősorban az értelmi intelligencia. És hogy mit jelent mindez a gyakorlatban? Cikkünkből kiderül!

„A ranglétrán felfelé haladva egyre fontosabb az érzelmi intelligencia – foglalja össze Daniel Goleman, az érzelmi és társas intelligencia világhírű kutatója. - Ez magában foglalja a társas és az érzelmi kompetenciákat is.”A neves szakértő azt sem rejti véka alá, hogy az IQ csupán 20%-ban felelős az egyes emberek sikerességéért. A kutatások tükrében az is egyértelműen látszik, hogy a magas értelmi intelligenciával rendelkező vezetők komoly hasznot hoznak a cégeknek, ugyanakkor ennek a készségnek a híján súlyos károkat okozhatnak például a fluktuáció vagy éppen a csapathatékonyság elmaradása tekintetében.

A kutató szerint ez az 5 legszembetűnőbb jellemzője az érzelmi intelligenciának:

- felismerjük a saját érzelmeinket;

- kezeljük a saját érzelmeinket;

- képesek vagyunk önmotiválásra;

- felismerjük mások érzelmeit;

- kezeljük mások érzelmeit, hatunk rájuk.

Nézzük mindezt konkrét példákon keresztül a munkánk szempontjából a legfontosabb személy, a főnökünk reakcióin keresztül.

Íme, 9 árulkodó jel, hogy remek vezetőnk van

1. Nem utasít, nem ellenőriz, nem kritizál, nem ítél meg, illetve nem oktat ki másokat.

Felismeri, hogy nem lehet jó érzés ilyen viselkedésben részesülni, ezért kerüli az ilyen megnyilvánulásokat. De mindez nem azt jelenti, hogy visszajelzések nélkül dolgozik.

2. Nem embereket vagy helyzeteket jellemez, hanem a saját érzéseit fejezi ki.

Mondunk rá példákat:

„Ezt ügyesen megcsináltad!”helyett „Elégedett vagyok a munkáddal.”

„Meddig kell még várnom arra a jelentésre?!”helyett „Szomorúan látom, hogy elfeledkeztél erről a feladatról, pedig számomra nagyon fontos.”

3. Felelősséget vállal saját érzéseiért.

Még akkor is, ha ez kellemetlen, konfliktusokhoz vezet, vagy éppen újra kell kezdeni egy feladatot.

4. Saját érzéseit felhasználja döntéshozatalkor.

Például ezt kérdezheti magától: „Hogy fogom érezni magam, ha megteszem? És ha nem ezt teszem?”

5. Kimutatja, hogy tiszteletben tartja mások érzéseit.

          

6.  A düh bénító érzése helyett a változtatással együtt járó pozitív energiákra fókuszál.

A harag, a düh érzését képes átalakítani úgy, hogy energiát és tettvágyat érezzen magában a helyzet eredményes megoldására.

7. Elismeri és megerősíti mások érzéseit.

Empátiát, megértést és elfogadást mutat mások érzései iránt.

8. Tudja, hogyan lehet a negatív érzésekből pozitív értékeket teremteni.

- Azt kérdezi magától: „Mit is érzek én most? Elégedetlen vagyok XY munkájával? Mit szeretnék érezni e helyett?” Majd pedig: „Mit tehetnék azért, hogy jobban érezzem magam?”

- Azt kérdezi másoktól: „Mit érzel most? Te elégedett vagy ezzel a munkáddal?” Majd„Mi segítene neked abban, hogy jobban érezd magad?”

9. Elkerüli azokat az embereket, akik csökkentik önbecsülését, vagy nem tisztelik érzéseit.

Beszédes lista, és szerencsés esetben nem ismeretlenek számunkra sem ezek a reakciók. Azonban elképzelhető, hogy hiába tesz meg minden tőle telhetőt - érzelmi intelligenciáját is megmutatva - a főnökünk, nem érezzük jól magunkat a jelenlegi munkakörünkben. Ne csüggedjünk, ez bárkivel előfordulhat! 

A jó hír az, hogy nem velünk és valószínűleg nem is a csapattal vagy a főnökünkkel van a baj: pusztán nem passzolunk egymáshoz. Éppen ezért felesleges időrablás erőltetni ezeket a munkahelyi együttműködéseket, mert idővel még frusztráltabbá válunk. Lépjünk a nekünk megfelelő irányba, hiszen egyértelmű: új munkakört vagy alapvetően új munkahelyet kell keresnünk.

 

Készítette: Posta Renáta

a Profession.hu Google+ oldal

a Profession.hu Magyarországi állások Google+ oldal

Címkék: karrier, önéletrajz, érzelmi intelligencia, EQ, vezető, főnök

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Keressen a cikkek között

A cikkekben való kereséshez írja be a kulcsszót, és nyomja meg az OK gombot.

Kapcsolódó témák

-

A hatékony munkanap titkai

2017. szeptember 25.
Tippek arra, hogyan növeljük a munkahelyi hatékonyságunkat. Bővebben

-

A kreativitáson túl: ilyen grafikusként dolgozni

2017. szeptember 22.
Benéztünk a kulisszák mögé, és egy grafikust kérdeztünk a hétköznapjairól, a szakma előnyeiről és legnagyobb kihívásairól. Lássuk a válaszait! Bővebben