Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ha véletlenül még nem találkoztunk volna a csodamódszerrel, ami pár évvel ezelőtt indult világkörüli hódító útjára Japánból, mindenképp olvassunk után! A KonMarit, avagy a rendrakás varázslatos művészetét Marie Kondo alkotta meg, aki szerint örökre száműzhetjük a rendetlenséget az otthonunkból, irodánkból, ha lépésről lépésre követjük a módszerét.

Nem hiába mondják, hogy ha a környezetünk rendezett, mi magunk is sokkal kiegyensúlyozottabbnak érezzük magunkat. Ez pedig természetesen nemcsak a lakásunkra vonatkozik, hanem ugyanilyen jótékony hatással lehet ránk, ha a munkahelyünkön is fegyelmezett csatasorba állítjuk az asztalunkon és fiókjainkban szanaszét heverő tárgyakat és iratokat.

Az alapok

Dióhéjban összefoglalva, a Marie Kondo módszer alapjai a következők:

- A lakásban lévő összes dolgot 5 kategóriába sorolja: ruhák, könyvek, iratok, komono (vegyes dolgok, mint például a bútorok) és az emlékek, azaz olyan tárgyak, amikhez érzelmileg kötődünk.

- Mindent, de tényleg mindent, legyen az a valami a lakás bármelyik szegletében, egybe kell gyűjteni a szoba közepére, kategóriánként.

- Minden egyes kategóriában, minden egyes tárgyat végig kell néznünk, és mindegyiknél fel kell tennünk a kérdést magunknak: „Örömet szerez-e nekem ez a dolog?”

Elsőre roppant macerásnak, sőt akár elrugaszkodottnak is tűnhet ez a módszer, pedig valóban van benne igazság. Lényegében, arra vesz rá minket, hogy átgondoljuk, minek érdemes valóban helyet szorítanunk az életünkben.

Mindezek alapján, íme néhány ötlet, hogyan „KonMarizzuk” meg az irodánkat, egy produktívabb év reményében.

Fejezzük ki a hálánkat

Marie egyik alaptörvénye, hogy mielőtt nekikezdenénk bármiféle szanálásnak, köszönjük meg a lakásnak, szobának, irodának, hogy mennyi mindent végigcsinált velünk, és fejezzük ki a hálánkat neki. Mielőtt elkezdenénk forgatni a szemünket, gondoljunk csak bele: mennyi minden történt már velünk annál az íróasztalnál, ahol napi 8-9 órákat töltünk. Összeraktunk néhány sikeres projektet, megesett, hogy rácsaptunk hol örömmel, hol bosszankodva. A kávéfoltok a túlórákról, míg a vörösbor foltok a jókedvű céges bulikról árulkodnak. Ezek után, akár hiszünk a jelentőségében, akár nem, legalább egy odabólintást valóban megérdemel a sokat megélt bútordarab.

Rend a lelke mindennek

Legyen meg a cél

Ahhoz, hogy sikeresen tudjuk elvégezni a rendrakást, tisztában kell lennünk vele, hogy pontosan mit is szeretnénk elérni. Ha az a célunk, hogy egy tisztább, rendezettebb asztalunk/irodánk legyen, hogy minél jobban tudjunk fókuszálni a napi teendőkre, akkor csak olyan tárgyakat szabad megtartanunk, amik ezt a célt szolgálják.

Érthető például, ha megtartjuk azt a bögrét, amit a kollégáktól kaptunk, vagy nem válunk meg a családi fényképektől. De az a könyv, amit egy partner cég küldött, és soha nem fogjuk elolvasni? Azok a jegyzetek, amik egy évekkel ezelőtti szemináriumról maradtak, és soha még csak rájuk sem néztünk? Igen, ezeknek mind búcsút mondhatunk.

Próbáljuk ki az „örömet szerez-e nekem” kérdést, csak egy kicsit máshogy

Nem nehéz erre a kérdésre megadni a választ, ha éppen a kedvenc pulóverünket, vagy az irodai kedvenc, szerencsehozó tollunkat tartjuk a kezünkben. De mi a helyzet a fél éves riportokkal, vagy éppen a tűzőgéppel?

Ezeket a tárgyakat kezeljük hasonlóan, mint például az otthoni szerszámokat. Gondolkodjunk el azon, hogy hogy érezzük magunkat, miközben az adott tárgyat használjuk, illetve az hogyan segít hatékonyabban elvégezni a munkánkat. Könnyen előfordulhat, hogy a kezünkbe kerülnek olyan dolgok, amiktől kifejezetten kellemetlen érzés fog el minket, például egy rossz emlék miatt. Ezeket könnyű szívvel dobhatjuk a kukába.

E-mailek, mappák, file-ok

Az elektronikus dokumentumokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, amiket Marie az „iratok” kategóriára alkalmaz.

Mindenképpen tartsuk meg:

- azokat, amikre éppen választ várunk

- amikkel éppen dolgozunk

- amire mindenképp szükségünk van (például munkahelyi törvények miatt)

Minden olyan levelet, dokumentumot, ami nem esik a fenti 3 kategóriába, töröljünk, archiváljunk, vagy mentsünk ki egy külső adathordozóra.

Erőpontok

Marie szerint vannak olyan tárgyak, amik nem csak, hogy örömet szereznek, vagy sugároznak, de kifejezetten önbizalomnövelő, vagy megerősítő hatással van ránk. Lehet ez egy kép, egy könyv, vagy éppen a kedvenc táskánk. A lényeg, hogy egy-egy ilyen tárgyat mindenképp hagyjunk szem előtt.

Az irodában ez lehet egy az asztalra kitett gyerekrajz, egy üdvözlőkártya egy kedves ügyféltől, vagy akár egy buta kis játék, amit legutóbb a céges tombolán nyertünk, de még emlékszünk, hogy mennyire jól éreztük magunkat akkor.

Rendszerezzünk

Biztosan lesznek olyan dolgok a munkahelyünkön, amiktől nem tudunk megválni, még akkor sem, ha nem sugároznak örömöt, hiszen egyszerűen szükségünk van rájuk. Amit viszont megtehetünk, hogy ezeket a „muszáj” tárgyakat legalább szépen, átláthatóan tároljuk. Keressünk olyan tárolóeszközöket, amik egyrészt praktikusak, másrészt szemet gyönyörködtetőek.

Egy másik hasznos tipp, ha Marie „páros” szabályát alkalmazzuk: a tollakat tegyük egy helyre a ceruzákkal, kihúzókkal és egyéb íróeszközökkel, a könyvek helye a többi könyv mellett van, míg a köhögés elleni cukorka, és a fejfájáscsillapító kerüljön az elsősegély dobozba.

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala